Det som er litt spesielt med RYR (FR på IATA-språk) er at de er ekstremt flinke til å finne unnskyldninger for å få deg som pax til å betale for ny billett når "noe" uventet skjer.
Eksempel som er ganske vanlig i den årstiden vi nå er i: Tåke på østlandet og marginale forhold på Torp. RYR sjekker inn på Oslo ATCC sektor syd og spør om noen har gått rundt. Hvis så er tilfelle ber de om å diverte til Gardermoen (antar de nå muligens prøver Rygge etter å ha blitt kunde der) hvor de kan lande Cat III landing. Her tømmer de maskinen, ordner ingen transport til Torp for pax og tar av igjen rett tilbake til f.eks Stanstead uten å hente pax på Torp hvor det nå har blitt bedre værforhold. "Force majaure" kaller de det. Pax på GM må komme seg til Torp selv og pax på Torp må løse ny billett til Stanstead på neste fly!
Det er det du betaler for når du løser billett med RYR. Valget er ditt.
Jeg må bare få lov å kommentere denne påstanden, for den er skrevet av en i bransjen som enten burde vite bedre, eller la være å snakke om ting han ikke vet noe om.
Her er fakta:
Hvis Ryanair går til Oslo eller andre alternative steder vil det ALLTID være satt opp busstransport tilbake til Torp. Det har aldri skjedd at de ikke får transport.
Hvis Ryanair kansellerer, så får passasjerene følgende tilbud: Få penger tilbake for billetten sin, eller booke om på neste mulige avgang. Det koster ingen ting å booke om. Ingen ting! Passasjerene kan, hvis det er fullt på neste fly dit de skal, eller det er lenge til neste fly går, reise til en alternativ flyplass dersom passasjeren ønsker det. Eksempelvis at det er fult til Birmingham, så kan han reise til London eller Liverpool istede. Ingen gebyrer for dette.
At flyet i enkelte tilfeller går direkte tilbake til destinasjonen det skal til, uten å gå innom Torp dersom været skulle være bedre er en bedømmelse av mange faktorer. Crew disposisjon, større forsinkelser for flyet resten av dagen osv osv. Det burde folk i bransjen ikke bli forklart.
IMM