Fra ris til ros

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Det som er litt spesielt med RYR (FR på IATA-språk) er at de er ekstremt flinke til å finne unnskyldninger for å få deg som pax til å betale for ny billett når "noe" uventet skjer.
Eksempel som er ganske vanlig i den årstiden vi nå er i: Tåke på østlandet og marginale forhold på Torp. RYR sjekker inn på Oslo ATCC sektor syd og spør om noen har gått rundt. Hvis så er tilfelle ber de om å diverte til Gardermoen (antar de nå muligens prøver Rygge etter å ha blitt kunde der) hvor de kan lande Cat III landing. Her tømmer de maskinen, ordner ingen transport til Torp for pax og tar av igjen rett tilbake til f.eks Stanstead uten å hente pax på Torp hvor det nå har blitt bedre værforhold. "Force majaure" kaller de det. Pax på GM må komme seg til Torp selv og pax på Torp må løse ny billett til Stanstead på neste fly!
Det er det du betaler for når du løser billett med RYR. Valget er ditt.

Jeg må bare få lov å kommentere denne påstanden, for den er skrevet av en i bransjen som enten burde vite bedre, eller la være å snakke om ting han ikke vet noe om.

Her er fakta:

Hvis Ryanair går til Oslo eller andre alternative steder vil det ALLTID være satt opp busstransport tilbake til Torp. Det har aldri skjedd at de ikke får transport.

Hvis Ryanair kansellerer, så får passasjerene følgende tilbud: Få penger tilbake for billetten sin, eller booke om på neste mulige avgang. Det koster ingen ting å booke om. Ingen ting! Passasjerene kan, hvis det er fullt på neste fly dit de skal, eller det er lenge til neste fly går, reise til en alternativ flyplass dersom passasjeren ønsker det. Eksempelvis at det er fult til Birmingham, så kan han reise til London eller Liverpool istede. Ingen gebyrer for dette.

At flyet i enkelte tilfeller går direkte tilbake til destinasjonen det skal til, uten å gå innom Torp dersom været skulle være bedre er en bedømmelse av mange faktorer. Crew disposisjon, større forsinkelser for flyet resten av dagen osv osv. Det burde folk i bransjen ikke bli forklart.

IMM

Godt sagt IMM, og jeg håper moderatorene lar svaret ditt stå ihvertfall så lenge posten den er et svar på får stå, selv om den kanskje ikke er helt on topic.

Enig! Jeg synes det er temmelig drøyt å poste innlegg som er feilaktige, der vedkommende som poster skaper inntrykk av at dette er noe han "vet". Usannheter er ikke dette forumet verdig!

Mht til "mediekampen" - det så fryktelig mange andre enn kommunikasjonseksperter og folk i bransjen bryr seg om ? Tror neppe SAS vinner så mange flere kunder fordi kommunikasjonsdirektøren i SAS har flydd med Ryanair og funnet ut at SAS er bedre...

Geelmuden roser SAS. Det er bra. Jeg synes det er på høy tid at SAS tar opp kampen, og det har vært mer synlige i media både direkte og inndirekte den siste tiden. Den taktikken de har hatt i årene som har vært (å si at Ryanair ikke er en konkurrent), og ikke brydd seg om de har i mine øyne vært feil. Flott at SAS er på banen. Det skal de ha ros for!

Tror dette handler mye om å være synlige i media - for SAS er det viktig at media kan være et mikrofonstativ også for dem for å fremme sine egne fordeler. Både Ryanair og Norwegian har vært veldig flinke til det, mens SAS har havna PR-messig i bakevja. Kjempebra at de tar opp hansken og viser at de kan håndtere media!

Men så er det en haug med folk som bor i Østfold, Vestfold, Buskerud, Telemark og Aust-Agder også, og for disse ER faktisk RYG eller TRF det nærmeste alternativet, så da faller det argumentet ditt på sin egen urimelighet.

Nå går det vel ganske godt frem av Gulbobles post at det dreier seg om en fritidsreise, og da blir det tull å blande inn "profesjonelle". De to gruppene har totalt ulike behov. Ryanair har vel heller aldri markedsført seg som "The Businessmans Airline" heller?

LOL.. Denne er fin.. Diskusjonen i denne traaden startet med bakgrunn i post #1: En av SAS sine direktoerer sine opplevelser med Ryanair, paa forretningsreise, bor i Oslo. Og vi har hatt maaaange debatter der flere av the usual Ryanvestfoldingene har argumentert hvor smart det er aa fly Ryanair paa jobb, tar mer enn gjerne debatten igjen (dersom moderatorene tillater det)

Jeg er dog enig i at Gulboble kanskje burde holde seg til emnet i traaden. At han velger aa kaste bort en hel dag av ferien sin paa aa reise til Rygge har ingenting med SAS direktoeren sin opplevelse med Ryanair :D

Jeg er av en eller annen "merkerlig" grunn enig med Geelmuyden i at Claus Sonberg faktisk fikk frem svakheter med Ryanair. Nå er nok jeg selv også farget av litt for mange lange turer (30+ timer på reisefot) samt at jeg har blitt sittende fast midtveis på en slik tur, så det farger nok meg i favør av de mer tradisjonelle selskapene som SAS jo er en av...

Noen nevnte forresten av Ryanair fortsetter å tjene penger, men hva da med 3dje kvartal? :rolleyes:

Det er helt fantastisk hva 2-3 linjer i en artikkel i gårsdagens DN fikk frem av engasjement - tusen takk.

Back