Fra ris til ros

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Nick, det å trekke frem en enkelt hendelse på den måten, sier ikke så mye. Slike hendelser finnes i alle selskaper og ikke noe som er spesielt i FR.

Det er ikke hendelsen i seg selv som utpeker seg i denne sammenhengen. Det er Ryanairs personalpolitikk som er problemet, og hvilke utslag denne personalpolitikken gir. Kapteinen på denne flygningen hadde mistet sin tre måneder gamle sønn tre dager før denne flygningen (ikke tre måneder før, som det står i rapporten), og turte ikke å si fra til selskapet at han trengte noen dager fri, av frykt for å miste jobben.

Dette er veldig spesielt, uansett hvilket vestlig selskap man sammenligner med. Og for meg sier dette ganske mye.

Det som er litt spesielt med RYR (FR på IATA-språk) er at de er ekstremt flinke til å finne unnskyldninger for å få deg som pax til å betale for ny billett når "noe" uventet skjer.
Eksempel som er ganske vanlig i den årstiden vi nå er i: Tåke på østlandet og marginale forhold på Torp. RYR sjekker inn på Oslo ATCC sektor syd og spør om noen har gått rundt. Hvis så er tilfelle ber de om å diverte til Gardermoen (antar de nå muligens prøver Rygge etter å ha blitt kunde der) hvor de kan lande Cat III landing. Her tømmer de maskinen, ordner ingen transport til Torp for pax og tar av igjen rett tilbake til f.eks Stanstead uten å hente pax på Torp hvor det nå har blitt bedre værforhold. "Force majaure" kaller de det. Pax på GM må komme seg til Torp selv og pax på Torp må løse ny billett til Stanstead på neste fly!
Det er det du betaler for når du løser billett med RYR. Valget er ditt.

Ryanair får jo gratis PR for absolutt alt da... Ikke mye penger brukt på annonsering der i gården, men holder med at sjefen sjøl dukker opp i vikinghjelm ved lansering av ny flyplass og alle norske medier går bananas... Leser man DN eller nettaviser ser man jo SAS og Norwegian svir av NOEN kroner på annonsering...

Og Ryanar busser også passasjer når noe går galt... Og EU regler gjelder for kompensasjon når fly blir kansellert etc...

Min oppfatning er at SAS er at de er for reiser der jobben betaler. Når man må betale selv velger stort sett alle andre rimelige selskaper hvis mulig. Kan virke som de ansatte i SAS har bedre betalt og er "finere" enn folk flest og den jevne passasjer... :(

Det som er litt spesielt med RYR (FR på IATA-språk) er at de er ekstremt flinke til å finne unnskyldninger for å få deg som pax til å betale for ny billett når "noe" uventet skjer.
Eksempel som er ganske vanlig i den årstiden vi nå er i: Tåke på østlandet og marginale forhold på Torp. RYR sjekker inn på Oslo ATCC sektor syd og spør om noen har gått rundt. Hvis så er tilfelle ber de om å diverte til Gardermoen (antar de nå muligens prøver Rygge etter å ha blitt kunde der) hvor de kan lande Cat III landing. Her tømmer de maskinen, ordner ingen transport til Torp for pax og tar av igjen rett tilbake til f.eks Stanstead uten å hente pax på Torp hvor det nå har blitt bedre værforhold. "Force majaure" kaller de det. Pax på GM må komme seg til Torp selv og pax på Torp må løse ny billett til Stanstead på neste fly!
Det er det du betaler for når du løser billett med RYR. Valget er ditt.

Du er helt på jordet med den virkelighetsbeskrivelsen du kommer med.
Her er det faktafeil fra A til Å. Hvor har du dette fra?

Etter at det kom nye EU-regler rundt pax-rettigheter etter forsinkelser og divertions er det vel blitt vanskeligere for flyselskapene å gjøre slik, men det har nok skjedd flere ganger med RYR

Vi diskuterte Ryanair her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=52627&page=3

Men hverken imm eller andre vestfoldinger er helt klart litt trege i oppfattelsen så da kan man jo gjenta seg selv --- igjen:

Det finnes faktisk folk som:

a) ikke bor i Vestfold
b) ikke har tid til aa kaste bort livet sitt paa aa reise dit og med Ryanair
c) ikke trenger aa reise til 1 krone hver vei (eller 200 ganger mer med gebyrer) men oensker aa betale mer for aa reise fra en ordentlig flyplass til en ordentlig flyplass uten en masse fuzz.
d) ikke tar sjansen paa aa bli strandet av Ryanair ett eller annet sted i Europa
e) ikke er interessert i aa stoette opp konseptet til Ryanair

Og så til folk som "er leie av å sponse koffertfraktingen til andre passasjerer". Det er GODT å få bekreftet at ting aldri endrer seg, bruker man hodet og markedsmakt kan man få folk til å tro/mene det meste.

Så det er differensiering og stykkprising som gjør at det er så billig å reise? Nææh, dessverre ikke så enkelt. Det er folk som reiser i jobben og kjøper billetter tett opptil avreise som sponser og sørger for at det finnes billige billetter når man bestiller månedsvis på forhånd, det er vi som gjør det mulig å tilby billige priser, ikke kostnaden med å hive en liten koffert inn i ett hull i ett fly. Dette er ett flyforum og man burde jo nesten kunne forvente at folk har litt mellom øra, men apparently not.

Og som sagt tidligere, PROFESJONELLE som reiser i jobben (som vår venn i SAS her) har ikke tid til å bruke 3 ganger så lang tid for å spare noen småkroner. Dersom DU har tid til det i din jobb, bør din arbeidsgiver seriøst vurdere sin evne til å gjøre sin stab mer produktiv, eller så er du såpass dårlig betalt/jobben din såpass lite viktig at det lønner seg å ha deg sittende på flyplasser i timesvis istedetfor å betale hva det koster med ett skikkelig flyselskap. På turen som denne tråden handler om var SAS noen hundrelapper dyrere enn Ryanair. Er det virkelig noen i denne tråden som mener at Ryanair var ett godt valg for denne SAS direktøren som bor i Oslo?? Get real.

Kos deg på Bastøferga, Gulboble. Ta med matpakke så sparer du noen grunker til :rolleyes

Tak Tommy - Nogle af de mest fornuftige ord jeg har læst i alle de FR-debatter der har været her.

Men åbenbart er der jo stadig mange som ikke rigtigt har fanget at FR ikke er i business for at gøre kunderne en tjeneste - meget kan man sige om dette selskab, men velgørenhed er ikke et af dem.

FR laver store overskud - og hvor kommer lige alle de penge fra?

Lad os omskrive MOL's tidligere udtalelse lidt:

"There is no such things as a free (or 1 kroner) flight"

Hva er egentlig så ille med FR?
Skal på guttetur/julehandel med minstemann i desember; Handel i London (A&Fitch og NIKE Mega Store) og fotball i Manchester (ManU).
Vi bor i Larvik og reiser denne gangen slik:
Larvik-Rygge, (bil, ferge) (t/r ca 200,- for to + bensin)
Parkering RYG P 12, (3 døgn/kr. 360,-)
Rygge-STN, FR (t/r totalt kr. 400,- for to)
London-Manchester, tog (t/r 56£ > ca kr. 500,- for to)
Totalt ca 900 + bil/ferge
Totalt ca kr. 1.500,- for to personer.
(buss t/r STN-London, hotell og kampbiletter kommer i tillegg)
Kan noen på FORUMET finne et bedre tilbud?

Jeg kjenner jeg blir helt stresset av en slik reiserute - er det bare pris som gjelder når du skal på ferie, og hva er tidsregnskapet ditt for en en slik tur? Dette blir neppe en avslappende tur.

...et verdivalg også muligens ?

Bra! Det var ordene som jeg lette etter, men ikke fant i løpet av denne tråden. Mol ville aldri klart å bidra med noe som helst positivt i form av velferdsbygging som politiker. Han har vel nærmest et ADHD-problem og hans oppfinnsomhet kunne like gjerne ha ledet ham inn på en kriminell løpebane. Da kan faktisk også jeg se på FR-karrieren hans med nogenlunde positive øyne.

Vi diskuterte Ryanair her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=52627&page=3

a) ikke bor i Vestfold

Og som sagt tidligere, PROFESJONELLE som reiser i jobben (som vår venn i SAS her) har ikke tid til å bruke 3 ganger så lang tid for å spare noen småkroner. Dersom DU har tid til det i din jobb, bør din arbeidsgiver seriøst vurdere sin evne til å gjøre sin stab mer produktiv, eller så er du såpass dårlig betalt/jobben din såpass lite viktig at det lønner seg å ha deg sittende på flyplasser i timesvis istedetfor å betale hva det koster med ett skikkelig flyselskap. På turen som denne tråden handler om var SAS noen hundrelapper dyrere enn Ryanair. Er det virkelig noen i denne tråden som mener at Ryanair var ett godt valg for denne SAS direktøren som bor i Oslo?? Get real.

Kos deg på Bastøferga, Gulboble. Ta med matpakke så sparer du noen grunker til :rolleyes

Men så er det en haug med folk som bor i Østfold, Vestfold, Buskerud, Telemark og Aust-Agder også, og for disse ER faktisk RYG eller TRF det nærmeste alternativet, så da faller det argumentet ditt på sin egen urimelighet.

Nå går det vel ganske godt frem av Gulbobles post at det dreier seg om en fritidsreise, og da blir det tull å blande inn "profesjonelle". De to gruppene har totalt ulike behov. Ryanair har vel heller aldri markedsført seg som "The Businessmans Airline" heller?

Men så er det en haug med folk som bor i Østfold, Vestfold, Buskerud, Telemark og Aust-Agder også, og for disse ER faktisk RYG eller TRF det nærmeste alternativet, så da faller det argumentet ditt på sin egen urimelighet.

Nå er det da andre selskaper enn Ryanair som også flyr fra TRF og RYG. Og bor man i Aust-Agder må vel KRS være nærmere enn TRF?

.....og uansett så skal man på ferie så tror jeg de fleste ønsker å tilbringe mest mulig tid på destinasjonen og ikke på flybussen :rolleyes:

Nå er det da andre selskaper enn Ryanair som også flyr fra TRF og RYG. Og bor man i Aust-Agder må vel KRS være nærmere enn TRF?

.....og uansett så skal man på ferie så tror jeg de fleste ønsker å tilbringe mest mulig tid på destinasjonen og ikke på flybussen :rolleyes:
Jeg skal ikke banne på at det finnes steder i AA som ligger nærmere TRF enn KRS, men det er uansett dårligere med direktefly ut i verden fra KRS.

Er ikke noe galt med SAS, tvert imot.

Men folk bryr seg fint lite om service osv når de skal bestille en billett. Eneste som betyr noe da er prisen. Det er i allefall tendensen sånn som jeg ser det. Hadde FR fløyet på de store flyplassene, hadde nok selskaper som SAS merket det.

Jeg respekterer ikke FR av den enkle grunn at de har ødelagt mye av bransjen for ansatte i luften, de er respektløse. Jeg har selv prøvd FR for å teste de ut og hele opplevelsen var blodharry. Dette er selvfølgelig 100% subjektivt, og studenter og ungdom benytter selvsagt FR når de skal på tur pga pris - noe jeg selv hadde gjort hvis mitt yrkesvalg hadde vært annerledes.

Jeg ser ingen fremtid for dyre selskaper, lavpris er kommet for å bli.

Men hverken imm eller andre vestfoldinger er helt klart litt trege i oppfattelsen så da kan man jo gjenta seg selv --- igjen:

a) ikke bor i Vestfold
b) ikke har tid til aa kaste bort livet sitt paa aa reise dit og med Ryanair
c) ikke trenger aa reise til 1 krone hver vei (eller 200 ganger mer med gebyrer) men oensker aa betale mer for aa reise fra en ordentlig flyplass til en ordentlig flyplass uten en masse fuzz.
d) ikke tar sjansen paa aa bli strandet av Ryanair ett eller annet sted i Europa
e) ikke er interessert i aa stoette opp konseptet til Ryanair

Og så til folk som "er leie av å sponse koffertfraktingen til andre passasjerer". Det er GODT å få bekreftet at ting aldri endrer seg, bruker man hodet og markedsmakt kan man få folk til å tro/mene det meste.

Så det er differensiering og stykkprising som gjør at det er så billig å reise? Nææh, dessverre ikke så enkelt. Det er folk som reiser i jobben og kjøper billetter tett opptil avreise som sponser og sørger for at det finnes billige billetter når man bestiller månedsvis på forhånd, det er vi som gjør det mulig å tilby billige priser, ikke kostnaden med å hive en liten koffert inn i ett hull i ett fly. Dette er ett flyforum og man burde jo nesten kunne forvente at folk har litt mellom øra, men apparently not.

Hvorfor blir noen så sinte når det er snakk om Ryanair?
I Forsvaret må nå alt annet enn økonomiklasse ha særlig godkjenning og i Norge flyr vi med DY. Forsvaret er en PROFESJONELL reisende (hvor noen faktisk har egen flymaskin helt for seg selv og hvor "bensinstasjonen" kommer til de på tur til Amerika).

Mange selskaper som lar ansatte fly BIZ sløser efter min mening med kundenes penger.

Ellers er TORP en meget bra, sentral og ordentlig flyplass; og "privat" drevet. Miljøvenlig er den også med kort taxetid samt at de fleste flyreiser utenlands går sydover. .........og, du trenger ikke bo i Vestfold! Regner vi +/- 1times reisetid med bil (TRF/OSL) møtes sirklene ca i Asker (Akershus, Buskerud, Vestfold, Telemark og Østfold).
Som jeg har skrevet før; "Den tredje rullebanen" på Østlandet ligger allerede på TORP. Ellers kan jeg trøste deg med at ManU bilettene ER DYRE!
(Det gjelder å bruke pengene riktig):drink
Sjekk signaturen så ser du at jeg flyr mye forskjellig. Gleder meg til å prøve LCC Air Aisia t/r DPS-CGK og som vanlig blir det SAS, WF hjem til TORP. Ved ankomst er det rene "Amerikanske tilstander" hvor du er på gata i løpet av 10 min. Efter det 15 min med bil slik at jeg er hjemme lenge før flytoget er i Oslo.
Ellers er det ikke mye bedre å være strandet i Washington med SAS enn i Europa med Ryanair
PS: Jeg skjønner jo at SAS direktører flyr SAS.

Last edited:
Jeg vil få lov å minne om at denne tråden faktisk handler om kommunikasjons-kampen mellom SAS og Ryanair... Er det mulig å gå tilbake til temaet? :whip

Back