Fra ris til ros

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
I dagens papirutgave av DN kommer Hans Geelmuyden med ros til SAS og Claus Sonberg.

"Det var jævlig bra. Han fikk frem Ryanairs svakheter, noe alle vi som har fløyet med Ryanair er kjent med" sier Geelmuyden om Claus Sonbergs flyreise med Ryanair.
 
I dagens papirutgave av DN kommer Hans Geelmuyden med ros til SAS og Claus Sonberg.

"Det var jævlig bra. Han fikk frem Ryanairs svakheter, noe alle vi som har fløyet med Ryanair er kjent med" sier Geelmuyden om Claus Sonbergs flyreise med Ryanair.

Hva er egentlig så ille med FR?
Skal på guttetur/julehandel med minstemann i desember; Handel i London (A&Fitch og NIKE Mega Store) og fotball i Manchester (ManU).
Vi bor i Larvik og reiser denne gangen slik:
Larvik-Rygge, (bil, ferge) (t/r ca 200,- for to + bensin)
Parkering RYG P 12, (3 døgn/kr. 360,-)
Rygge-STN, FR (t/r totalt kr. 400,- for to)
London-Manchester, tog (t/r 56£ > ca kr. 500,- for to)
Totalt ca 900 + bil/ferge
Totalt ca kr. 1.500,- for to personer.
(buss t/r STN-London, hotell og kampbiletter kommer i tillegg)
Kan noen på FORUMET finne et bedre tilbud?
 
Jøss, har Vestfoldingene også begynt å bruke Rygge nå....snakk om å gå over bekken (fjorden) etter vann:p
 
Du kunne jo ha reist fra Torp da, så hadde du ihvertfall spart litt tid ;)

Men så til spørsmålet: Hva er det så er så galt med Ryanair? Interiøret/fargene ombord.

Claus avdekket svakhetene til Ryanair. Ja, gjorde han egentlig det?
OK, det tok lang tid for han å komme fra sitt bosted til bestemmelsesstedet. Men det har jo å gjøre med at han bor langt fra flyplassen. Du og jeg bor nære flyplassen, så for oss er det tidsmessig en stor ulempe å fly fra Gardermoen. Altså: Ingen ulempe å fly fra Torp for alle. Men for Claus: Ja.

Gebyr for å sende bagasje, mot ikke gebyr for å sende bagasje. Det er en ting jeg ikke vil ta stilling til hva som er best eller ikke (selv om jeg har en klar mening). Men rent prinsippielt: Hvem er det som betaler for bagasjehåndteringen til et tradisjonelt selskap? Hvem betaler for de på innsjekk gjør jobben med å registrere bagasje, stuerne for å laste den ombord, losse den, utsendelse av tapt bagasje, erstatning for ødelagt bagasje osv. Hvem betaler dette? Jo, passasjerene i fellesskap selvfølgelig. Det blir likt fordelt på alle, enten man sender masse bagasje eller ingen. Det betyr at de som ikke sender noe er med på å subsidiere de som sender mye.
Forretningsfolk som reiser med stresskofferten sin er altså med på å betale for servicen som andre får.

Svakhet med Ryanairs (og Norwegian + flere andre) system, eller svakhet med de trasisjonelle selskapenes system? Det er sikkert mange meninger om det. Jeg har min, og holder den for meg selv.
 
Hvad er galt med RyanAir:

Misledende markedsføring: "prisen" der opgives er som regel flere hundrede % højere når den skal betales - på grund af obligatoriske "gebyrer, fantasifulde "taxes".
Decideret vildledning af kunder: Sælger billetter til "Barcelona" men man ender i Girona, er bare et eksempel.

At man ikke overholder regler i forbindelse med forsinkelser/aflysninger - dvs man ombokker kun til egne fly, betaler ikke kompensation

Ingen interlining - end ikke mellem egne fly.

Dårlige kommunikation muligheder (ej mulighed for email)

Totalt fraværende respekt for kunder

Bagageregler der er helt hen i vejret (ingen mulighed for pooling af bagage mellem folk på samme booking, kun 15 kg, ekstra betaling for eks taxposer købt i lufthavnen, hvis de skal medtages i kabinen)


Vil du have flere gunde?
 
Ingenting genialt med å være nettverks selskap ala Sas:headbang
De er jo så tungrodde at som IMM sier, de uten bags subsidierer de med,
eller gjør ikke passasjerene i andre selskap det samme?

Det geniale med et lavprisselskap er jo at inngangsprisen er billig, så baller det på seg, var vel det som var noe av Sonberg's utgangspunkt.
Vi mennesker er litt rare, for når vi har kommet innenfor en portal, så sier vi, jaja pytt, xxx antall kr for bagasje billetten er jo så billig allikevel, oi, xxx kr for valg av sete, jaja, pytt, pytt billetten var så billig allikevel:stir
så har vi kokt sammen en pris som plutselig ikke nødvendigvis er så billig lengre.

Se bare hva f.eks Norwegian's passasjerer akspeterer, de godtar at de må betale for bagasje, greit, men så har vi en barnevogn med oss og jammen må vi ikke skrive under på at vi fritar selskapet for ansvar om den blir ødelagt, hvorfor må jeg da betale for å sende den, når jeg og må betale for at DE ødelegger den:wow:

I tillegg så har jeg betalt for valg av sete, hvorfor må jeg betale engang til hvis jeg vil bytte sete på flyplassen, kanskje jeg treffer kjentfolk, har jo betalt 2 ganger for ste før, 1 gang som en billett og 1 gang som et valg, er det ikke lov å ombestemme seg heller uten at det skal koste????

Kanskje noen av Dy's kjennere kan svare meg på de 2 siste bitene her:crowded
 
Ingen svarer egentlig på spørsmålet.
Reiser fra RYG fordi det totalt sett var billigere. Får også muligheten til å se den nye flyplassen samt "en ny strek". (Har fløyet B 737 fra Rygge i 1984, så det blir ikke nytt).
Det handler selvfølgelig litt om hvor du bor og hvor du skal.
Min kone skulle er på jobbreise i Reggio Emilia. Kjørte henne til TORP på lørdag. RF TORP-BOLOGNA t/r.

Fikk følgende hos FARMER:
KLM
3 043 NOK
Utreise: Oslo til Bologna
17:35 Oslo (TRF)
22:50 Bologna (BLQ)
KLM Royal Dutch Airlines (KL)
5t:15 1 stopp eØkonomi med restriksjoner flyavgangsdetaljer
Hjemreise: Bologna til Oslo
17:35 Bologna (BLQ)
22:20 Oslo (TRF)
KLM Royal Dutch Airlines (KL)
4t:45 1 stopp eØkonomi med restriksjoner flyavgangsdetaljer

Fikk følgende hos SAS.no:
Oslo - Bologna
Voksen 2 568
Bologna - Oslo
Voksen 3 669
Totalpris 6 262 NOK
(Måtte vente til søndag for å komme hjem)
.............................................................
Hvordan vil Sonstad forklare at på SAS koster kofferten nærmere 5000 kroner?
 
Det som forundrer meg litt med SAS er deres visjoner om service som egentlig er fraværende på deler av produktet. Hvorfor er det så selvfølgelig med frokost innenriks, men ikke utenriks? Blir man mindre sulten av å ta en tidlig avgang ut av landet? Det samme med kaffe og te? Her burde kommunikasjonsdirektøren kanskje rydde opp litt...

Når det gjelder FR er helt greit for korte turer i Europa uten connections og med kun håndbagasje - noe veldig mange nordmenn har oppdaget og som SAS selvfølgelig føler truer deres posisjon. FR er som å reise med bussen eller toget, og på flyturer på halvannen time forventer jeg ikke så mye mer heller. FR lover da heller ikke noe annet.

Selv bor jeg slik til at RYG og TRF begge er 8 mil unna, mens OSL er 9 mil. Foretrekker å reise med egen bil og da er RYG og TRF langt å foretrekke. Liker dessuten småflyplasser vesentlig bedre enn store, spesielt på korte helgeturer. Ingen kø i security, kort vei fra parkering til avgangshall og ingen trafikk for å komme seg i lufta.

Interiørt er FR jalla, og det samme er annonseringen over høytaleranlegget, men det som irriterer meg mest er mine medpassasjerer som blant annet stiller seg opp foran skranken 45 min før avgang for å være først ombord. Selv gidder jeg ikke dette - lurer på om de samme folka står på Oslo S 45 min før toget til Hamar går for å få de beste setene?

Det flotte med FR er muligheten for å ta korte breaks uten at det koster skjorta. U2 i London ble bråbestemt i august, kjøpte dyre konsertbilletter, men desto billigere flybilletter. Senest i helgen ble det ny impulstur, denne gangen fra RYG til CRL. Jobbet full dag, kjørte deretter til RYG, ca én time. Parkering i p-hus, rett gjennom security og vente på avgang. Avgang på tid, halvannen time senere landet vi på CRL. 15 min å vente på buss til sentrum og deretter 45 min busstur så var man i Brussels sentrum. Hjemturen forløp på ganske nøyaktig samme måte, og flyturen kostet hele 116,- per pers.

Hadde SK og FR flydd vinge mot vinge til lik pris hadde jeg valgt SK, men når det står mellom kr 116,- med FR eller 2-3000,- med SK per pers t/r er valget enkelt. For hvilken merverdi får jeg med SAS? Lenger reisevei til avreiseflyplass, muligheten for bagasje (som jeg ikke trenger på weekendtur), noen skarve bonuspoeng som jeg må betale flyskatter for å benytte og tilsvarende mangel av service ombord. Fordelen er valg av sete og kanskje en kortere vei til sentrum av destinasjonen, men faren er mer trafikk på flyplassen. Rettferdiggjør dette prisforskjellen? Ikke for meg.
 
Last edited:
Nå var vel poenget med posten fra EB at SAS fikk ros for mediahåndtering - ikke hva som er feil eller ikke med Ryanair.

Men som et lite sidespor, etter å ha lest en tråd der "FR-tilhengerne" beskylder "SK-tilhengerne" for å se seg helt blinde, så fikk jeg en klar følelse av dette med stein og glasshus når jeg leser her...;)
 
Siden Geelmuyden henviser til FR sine svakheter synes jeg det er relevant å trekke frem egne betraktinger ang. svakheter og fordeler ved de to selskapene.

Tror dessuten at Sonstad sin blogging kun når frem til de som allerede har bestemt seg for at SK er det beste alternativet og at FR su... Alt er ikke så svart og hvitt...
 
Takk Trety...jeg tok ikke stilling til produktene. Kun en henvisning til en ganske så profillert pr-rådgivers mening om kampen mellom SAS og Ryanair i media.

Men det er herlig å se engasjementet en tidlig mandags morgen...
 
Det jeg synes er rart, er at ikke noen kommenterer produktet til Geemuyden.

At noen lenger gidder å ta imot råd fra ham, er for meg ikke lett å forstå.

Av fremtredende Geemuyden-kunder i det siste, er de jeg lettest kan huske Berit Kjøll, Sylvia Brustad og Randi Flesland (som adm.dir. i Avinor). Synes ikke de fikk så mye ut av Geemuydens råd. Allikevel slipper denne fyren til daglig i media med sine spesielle meninger.
 
Det jeg synes er rart, er at ikke noen kommenterer produktet til Geemuyden.At noen lenger gidder å ta imot råd fra ham, er for meg ikke lett å forstå.Av fremtredende Geemuyden-kunder i det siste, er de jeg lettest kan huske Berit Kjøll, Sylvia Brustad og Randi Flesland (som adm.dir. i Avinor). Synes ikke de fikk så mye ut av Geemuydens råd. Allikevel slipper denne fyren til daglig i media med sine spesielle meninger.

Vel, nå er ikke disse 3 kjerringene de som lettest tar til seg andres råd. Det er vel tilfelle av at man har "tatt et standpunkt, vennligst ikke forvirr meg med fakta!"
 
Nick, det å trekke frem en enkelt hendelse på den måten, sier ikke så mye. Slike hendelser finnes i alle selskaper og ikke noe som er spesielt i FR.
 
I tillegg så har jeg betalt for valg av sete, hvorfor må jeg betale engang til hvis jeg vil bytte sete på flyplassen, kanskje jeg treffer kjentfolk, har jo betalt 2 ganger for ste før, 1 gang som en billett og 1 gang som et valg, er det ikke lov å ombestemme seg heller uten at det skal koste????
Jeg ser sjeldent på meg selv om lavprisselskapenes forkjemper, men Norwegian lar deg frivillig reservere et sete - velger du et annet sete på flyplassen betaler du ikke noen ny avgift. Så vi trenger jo ikke overdrive gebyrvannviddet... Og DY er vel ikke engang topic!
 
Back
Top