Fra Japan til Thailands rismarker + litt av Burma

Denne trip-rapporten er jo som en god bok - kul umulig å avslutte lesingen, og man vil ha tak i oppfølgeren med det samme! Knips i vei og skriv mer!

Takker for alle tilbakemeldingene! Her kommer siste del av reisen.

Etter returen fra Burma hadde jeg fire dager i Bangkok hvor jeg skulle bo på Park Plaza Sukhumvit soi 18. Takket være en tur til Paris i januar, fikk jeg tre av nettene ”gratis” og betalte litt over 200 kr for den siste natten. Jeg var ekstra heldig siden Club Carlson flyttet hotellet en kategori opp fra 15,000 per natt til 28,000 noen uker etter. Syns dette var en god deal og studentlommeboken var svært fornøyd ;)

Hotellet ligger noen hundre meter inn i soi 18, men i motsetning til soi 13 så er det ikke noen problemer å gå ut og inn siden det er fortau på begge sider av veien. Hotellet hadde også en tuk-tuk shuttle, men den brukte jeg aldri. Sjekket inn og fikk bagasjen min tilbake. Siden jeg er CC Gold fikk jeg en velkomstgave i form av en notatblokk. Ikke helt det store, men sikkert kjekt å ha. Ikke noen gratis upgrade, men fikk tilbud om det. Fikk rom i femte etasje, ut mot gaten og var fornøyd med det. Rommet var stort nok for en person og så nytt ut. Ikke så mange småsaker på badet som jeg hadde blitt vant til, men ellers ok.

9423992206_f7139e343e_c.jpg

Et bilde av hotellet som jeg tok fra The Continent

9421224331_edfe43d472_c.jpg

9423894912_414bca146e_c.jpg

Hotellet hadde svømmebasseng og treningsrom på taket. Baren Sway lå også der

De neste dagene gikk for det meste til å slappe av og til å besøke familie. Fikk også tid til et tannlegebesøk. Under 500 kr for rens og sjekk av tenner, samt en liten, liten fiks var ikke så ille. Det var til og med inkludert henting på hotellet. Det ble også tid til dresskjøp som jeg så klart hadde utsatt til siste liten. Etter et kjapt søk her på forumet bestemte jeg meg for Barons (Takk for tipset, Bizflyer!). Var innom og bestilte på søndag, hadde fitting på mandag og henting på tirsdag, rett før jeg skulle reise. Kan trygt anbefale de. Hyggelig thai-inder (tror det var sjefen sjøl) som ordnet alt. Så også at det lå masse visittkort fra SK-ansatte under ene disken der.

9423991036_b99e3988b2_c.jpg

Æsjameg

9421222417_2994a293a9_c.jpg

Fint at de har disse nedtellingsklokkene slik at man ser hvor lenge man må vente

Som et resultat av veksling mellom iskald og glovarm luft flere ganger om dagen, skjedde det uunngåelige. Jeg ble forkjølet. I håp om at det skulle gå over raskt, så holdt jeg sengen de to siste dagene.

Avreisedag og ingen tegn til bedring. Resepsjonen var behjelpelig og ordnet utsjekk kl 1600. Fikk kommet meg opp av sengen og hentet dressen på Barons like før jeg skulle reise.

9423891818_3785b9b081_c.jpg

Valgte å ta taxi ut til flyplassen i stedet for å styre med bagasjen på Skytrain og ARL. Neste gang skal jeg begrense taxi til kun korte distanser i byen. Altfor utrygt og i tillegg sitter man å fryser siden sjåførene kjører aircondition på max!

9421219337_520eb3b167_c.jpg

Et velkjent bygg

9421217519_e3b4278b87_c.jpg

Liker veldig godt Suvarnabhumi fra utsiden. Et ganske unikt og kult design. Synd de ikke klarte å gjøre innsiden bedre, eller i det minste ferdig.

Ble droppet av et stykke unna Thai sin inngang og måtte derfor trille bagasjen inn på egenhånd :( Ble raskt andre boller da jeg fikk kommet meg bort til Royal First-inngangen. Bagasje ble tatt hånd om og jeg ble vist inn til selve innsjekkingsområdet. Pass og billett ble levert i bytte mot litt drikke og en kald klut. Fem minutter senere var BP for TG920 og LH859 i hånden og jeg ble geleidet gjennom sikkerhets- og passkontrollen. En etasje under sto en buggy og ventet på å frakte meg bort til loungen. Særdeles effektiv og behagelig måte å starte en lang reise på.

I loungen så var alle de private rommene opptatt. Litt nedtur, siden jeg håpet på å ta en hel del bilder. Måtte ta til takke med en sittegruppe ute i hovedområdet, men jeg led for så vidt ingen nød der heller. For å prøve å komme i bedre form (hadde blitt enda verre etter taxituren) spurte jeg om å få booke massasje. Ble raskt tatt med bort til Royal Orchid Spa, som lå rett over gangen. Her gjorde jeg den dummeste feilen så langt i ferien: jeg sjekket ikke ordentlig hva som var krysset av på det arket man får med de ulike massasjetilbudene. Endte opp med at jeg kun fikk fot-, nakke- og skuldermassasje. Uviten om hvordan hele massasjeopplegget gikk for seg så tenkte jeg ikke at noe var galt da jeg fikk fotmassasje siden jeg syns det var naturlig at man gjorde dette mens man satt i en stol. Tenkte ikke at noe var galt før hun begynte å massere nakken, men da var det for sent. Prøvde å ”krangle” litt med resepsjonen, men orket ikke pga forkjølelsen og at det egentlig var en lost case uansett. Jeg hadde jo signert på arket som sa at jeg skulle ha fot-, nakke- og skuldermassasje. Uansett så var det litt dårlig gjort av de å ha dette avkrysset da jeg regner med at de aller fleste av F passasjerene går for full pakke. Ordentlig ergerlig, og jeg kjenner jeg blir litt sur når jeg skriver om det. Menmen. Ingen andre å blame enn seg selv og lærdommen må være at man alltid, alltid skal lese gjennom noe før man skriver under på noe, uansett om det er en liten filleting som det var i dette tilfellet.

9423983808_52a9e1bf4e_c.jpg

Fotmassasjen var god da

9423979440_987bd03ca2_c.jpg

Sittegruppen. Thai har gjort en bra jobb med loungen. Veldig rolig og avslappet atmosfære. Det eneste som ødelegger litt er at den ikke er ”innestengt” (fant ikke noe bedre ord på det), så all støyen fra terminalen kan høres i loungen.

9421211183_0487c9ac63_c.jpg

iPaden med menyen

Jeg trøstet meg med at en full kroppsmassasje antakelig ikke ville ha hjulpet noe på forkjølelsen uansett og tok meg en dusj. Som sikkert mange av dere vet så har Thai nå iPader med matutvalget. Alt man trenger å gjøre er å vise hva man vil ha også blir det levert litt senere. Man kan selvfølgelig også gå bort å se utvalget med egne øyne hvis man ønsker det, men man får ikke forsyne seg selv. Spiste litt thaimat og kaker mens jeg ventet på boarding. Vanligvis pleier jeg å være veldig spent og glede meg til en flyreise, men pga forkjølelsen så klarte jeg ikke helt å glede meg til den 11 timer lange flyturen og den påfølgende ventingen i Frankfurt. Da boarding nærmet seg ble vi hentet fra loungen og en dame viste oss veien til gate. Uheldigvis lå den i samme concourse som loungen, så det ble ikke noen buggy ride dit.

9421210135_a3b5ae5013_c.jpg

På vei ut til gate C7

9421197767_8016f4f459_c.jpg

Herren i den blomstrete skjorten var litt av en raring. Mer om det senere…

TG920
Airbus A380-841
HS-TUC "Chaiya"
c/n: 100 | 1.1 år

Da vi kom til gaten hadde de andre passasjerene allerede gått ombord og gateområdet var tomt. To flotte flyvertinner i Thai sine originale silkeuniformer møtte meg i døren og viste meg til setet mitt. Pysj og velkomstdrink ble delt ut like etterpå, sammen med menyene. Av de 12 setene i Royal First var 10 eller 11 opptatt, så det var en ganske full flight.

9421196837_affea846d3_c.jpg

Vel ombord i Thais nye flaggskip. HS-TUC er faktisk Airbus A380 nummer 100, og er i så måte litt spesiell

9423963278_e6f7c1d246_c.jpg

Noen kveldsbyger som er vanlig denne tiden av året

9423961994_02e7acced4_c.jpg

Gikk mot strømmen og valgte vann til pre-departure drink

9421182707_12e9a20bc9_c.jpg

Synes de nye menyomslagene var veldig fine

9423958392_cdb0b84d2c_c.jpg

Jeg var en av de siste ombord, for kort tid etter ble dørene lukket og vi ble pushet fra gate

9421190335_0bdd178858_c.jpg

Vi tok av fra bane 19L. Som vanlig var det en veldig stille take-off med A380

9423956110_5ff7c8412c_c.jpg

10t og 53 min til Frankfurt

9421188285_8102c03b69_c.jpg

Mørk kabin + iPhonekamera = dårlig bilde

9423983050_f12b01d31a_c.jpg

I 2E og 2F satt et eldre tysk ektepar. Jeg tror alle de andre reiste alene

Så var det på tide med litt mat igjen. Menyen var som følger:
9421193965_f32fef0987_c.jpg

9421192961_1614df118f_c.jpg

9423951112_75e269d372_c.jpg

Maten glemte jeg å ta bilde av selvfølgelig. Men til hovedrett hadde jeg på forhånd bestilt kylling i grønn curry. Smakte bra

9423980822_309e6989af_c.jpg

Stor og skarp skjerm

9423946788_7093f570e8_c.jpg

Loungeområdet ombord. Tror de fleste brukte det som venterom for toalettet. Området hadde vært mye bedre om det hadde vært vinduer der

9425103732_1686a7fb94_c.jpg

Trappen ned til whY

9422334035_c50a5aabb3_c.jpg

Baren husker jeg ikke om ble satt opp eller ikke

9421187399_55a3a17ba6_c.jpg

Et av de to toalettene til F. Deilig å kunne skifte uten å måtte dulte borti alt av tak og vegger

9423951840_f507753262_c.jpg

Praktisk med et eget området for klesskift

9421178319_7f5a0f3263_c.jpg

Etter maten var det egentlig ikke så mye annet å gjøre enn å legge seg, så da gikk jeg for å skifte til Thai sine nye pysjer

9421174945_94a5657c67_c.jpg

Da jeg kom tilbake var sengen redd opp og en flaske vann var plassert ved siden av. La meg til å sove og våknet opp ca annenhver time for å gå på toalettet. Jeg syns sengen ikke var helt optimal. De kunne kanskje hatt en tykkere overmadrass for jeg kjente alle skjøtene i setet ganske godt.

Våknet opp da vi var et par timer unna Frankfurt. Formen var elendig da jeg våknet, men den ble heldigvis bedre etter hvert og ca 50 min før landing ba jeg om å få litt brød og pålegg.

9423938820_d1dfaece6b_c.jpg

Greit med tail-cam

9421168713_ea0aeb020b_c.jpg

9423922676_c4501abcca_c.jpg

Sånn så frokosten ut

9421166499_67d9903686_c.jpg

Soloppgang over Øst-Europa og 2 stk Rolls Royce motorer

9421163937_474410f623_c.jpg

Close-up

9423918568_a51a9a2c75_c.jpg

Litt irriterende at vinduene på A380 er så langt unna

9423903948_e378cb71f4_c.jpg

Ett til

9421141561_48de844ddc_c.jpg

Mood-light. Har lest en del om dette ”lyset” på FT og det er noen som mener at det opprinnelig skulle ha vært et kontrollpanel for setet

9423903148_5956907e92_c.jpg

Før vi landet var det litt sånn panikkfotografering av alt mulig

Jo, angående han rare mannen med blomstrete skjorte. Like før landing, altså da mener jeg like før, for hjulene var allerede ute, så går han på toalettet. Hun ene flyvertinnen blir stående å banke på døren flere ganger for å opplyse om at vi straks lander. Han kom til slutt ut. Vi fløy nord for flyplassen før vi snudde 180 grader og landet på bane 07R.

9421137959_380ebb3899_c.jpg

Sete 2A. Sammen med 2K er dette de beste setene mtp antall vinduer og plasseringen av disse

Etter å ha gått av flyet ble jeg møtt av en hyggelig dame som sto å holdt et skilt med tre etternavn på. Ett av de var mitt og det var bare å følge hun til Senatorloungen. Det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort for denne dama var stressa. Her var det digre elefantskritt og nærmest løping som gjaldt. Ikke helt optimalt når man hadde feber og akkurat hadde gått av en 11 timers flytur. Frankfurt er virkelig et h*lvete å navigere. Selv om det innebar småløping så er jeg glad hun viste vei for ellers hadde jeg aldri klart å finne frem. Mens vi sto i en heis så spør plutselig en om hvor jeg skal. Det viste seg at den ene av de to andre som var med i følget var en nordmann. Akkurat nå så husker jeg ikke om jeg svarte på det han spurte om en gang for da var jeg så sliten og dårlig. Tror han sa han skulle til Oslo. Kanskje det var noen herfra? Hadde vært moro om det var det. Vel, hvis noen her var med på TG920 den 16. juli (landet den 17.) så hadde det vært moro å få vite hvem det var :)

Helt utslitt og glovarm nådde vi endelig Senatorloungen. Hadde på forhånd hørt at man ikke har tilgang til denne loungen når man ankommer i F, men dette hadde jeg glemt så da damen i skranken ba om å få se gullkortet ble jeg litt overrasket. Jeg har jo ikke noe gullkort, så lite som jeg flyr. Heldigvis så sa tredjemann i følge at jeg kunne gå sammen med han og da var det greit. Evig takknemmelig for det, mr. Ukjent!

Tok en dusj og spiste et brød og det var det jeg egentlig gjorde i loungen.

LH859
Airbus A321-131
D-AIRO "Konstanz"
c/n: 563 | 17.7 år

Overrasket over at boarding av C/*A Gold og familier med barn ble strengt overholdt av de tyske gatedragene. Folk i Y ble ikke sluppet gjennom og sendt tilbake i køen. Bra! Det var satt av fem rader til C på denne maskinen og alle setene var tatt. Etter at vi hadde pushet ut fra gate ble vi stående en stund. Tenkte at det var noe som hadde skjedd, men etter en stund begynte vi å taxe og alt virket normalt helt til vi svingte inn på en stand. Der informerte kapteinen at under push-back hadde det gått av en alarm i cockpit om at nesehjulet var skadet. Teknikere ble sendt ombord for å ta en titt og det hele løste seg etter 15-20 minutter. Det var tydeligvis ikke bare vi som hadde problemer denne morgenen, for det kom en Air Berlin A320 taxende inn med brannbiler og ambulanser på slep. Da alt var ordnet forsøkte vi igjen. Vi tok av fra bane 07L og turen opp til OSL gitt uten videre hendelser. Lufthansa leverte som vanlig et helt greit produkt. Eneste bemerkelsen jeg har var at på denne flighten var det fritt frem for alle å bruke toalettet i front. Kom med jevne mellomrom noen gjennom gardinen og crewet gjorde ikke noe for å stoppe det.

9423975638_bd86b3928b_c.jpg

Den nye piren på Frankfurt

9421206843_6085b79247_c.jpg

Kjerra til Oslo

9421205883_e125ba42f8_c.jpg

Sharklets!

9422792015_2d7d2b1e00_c.jpg

Denne har jeg lyst til å prøve neste gang

9423972400_40a11d9f3c_c.jpg

”The flying pencil”

9421204217_4ca7297e3d_c.jpg

Flott utsikt over Frankfurt like etter take-off

9423968466_d3bfc493c0_c.jpg

9423966672_704c6c5387_c.jpg

Da vi landet på OSL sto denne maskinen og gjorde seg klar til Bangkok. HS-TGW var samme maskin som fraktet meg fra Osaka til Bangkok

Og med det takker jeg for meg. Det ble til slutt en del bilder i denne rapporten, men håper det går bra. Det å skrive en TR er, som Robbiedeluxe har nevnt, en fin måte å gjenoppleve turen på. Også fint å få ned opplevelsene på ”papiret” slik at man kan ta det frem igjen senere. Til slutt vil jeg si at jeg er veldig fornøyd med denne turen: Jeg fikk prøvd Asiana F som var helt fantastisk på alle måter, reist tilbake til Japan som er et land jeg har blitt veldig fascinert av, besøkt bestemor og resten av min familie i Thailand, utforsket en ny og spennende by, Yangon og endelig fått prøvd Thai i F. Kan ikke klage.

Idag sto HS-TGW i Thai sin hangar her på BKK. Tar selv en natt på Novotel Airport Hotel og tok flyplassens shuttlebus i påvente av morgendagens utsolgte DY flight til OSL. Litt interessant denne shuttlebussen faktisk, for den tar deg rundt litt hit og dit innimellom alle cateringfirmaene, thai tech, thai administrasjon etc etc på veisystemene som omkranser flyplassen. Var bare et lykketreff at jeg traff på denne bussen.
Dog skriver du så godt at jeg allerede har plusset på Burma ved min neste BKK reise om ikke altfor lenge. siden jeg ikke er student så blir det nok TG(men de nye teppene på gulvet på DMK frister litt de også. Mest kanskje fordi jeg kun har sett denne flyplassen fra lufta på vei til BKK. Nei sett ift din unge alder så føyer denne seg inn i rekken av mange meget gode reiserapporter her inne(høyt oppe). Kanskje noe å tenke på for fremtiden for din del???? Min hjemreise i HiFly(DY)sin premium blir nok ikke like fin som din i TG A380 F men hjem kommer vi okke som:-)

Last edited:
FLOTT FLOTT FLOTT FLOTT! :up:

9398624119_55263a6a49_c.jpg

Skikkelig stusselig med ett boardingkort for alle tre flightene #sparetiltak ?

Detta blev infört för att ett spara papper som en miljöåtgärd och för att det skall bli mindre papper för passagerarna att hålla reda på. Vi hade det när jag började på incheck 2008. Som flygnerd är det synd men hey, vi är tyvärr i minoritet :cool:

Takk for en flott og underholdende rapport! Burma, som så mange andre steder, frister i fremtiden :)

Denne trip-rapporten er jo som en god bok - kul umulig å avslutte lesingen, og man vil ha tak i oppfølgeren med det samme! Knips i vei og skriv mer!

Takk for en flott og underholdende rapport! Burma, som så mange andre steder, frister i fremtiden :)

Flott rapport som gir litt flashbacks til min DM-tur i mai :)

Flott report :)
Tøft av deg å reise alene visst det var det du gjorde mesteparten av turen?

Takk for hyggelige kommentarer ;) Japan, Burma og deler av oppholdet i Thailand var på egenhånd :)

Mens vi sto i en heis så spør plutselig en om hvor jeg skal. Det viste seg at den ene av de to andre som var med i følget var en nordmann. Akkurat nå så husker jeg ikke om jeg svarte på det han spurte om en gang for da var jeg så sliten og dårlig. Tror han sa han skulle til Oslo. Kanskje det var noen herfra?

Ja, vi moderatorer sliter, vi flyr verden rundt for å passe på at folk ikke lager krøll. Godt jeg ikke måtte moderere noen på den flighten :colgate: Og så slapp jeg å skrive TR også, fløy OZ bort og TG tilbake så da har du dekket opp det, takk takk :) Ble litt hektisk å rekke Oslo-flyet for meg, men det var deilig å komme rett hjem og slippe å sitte i FRA.

Dette var virkelig supert! Tusen takk for en flott rapport!
Kjenner jeg virkelig vil ut å reise til asia nå :D

Helt kanon rapport så lang! Mer mer mer :)
Takk, Cecilie ;)

Idag sto HS-TGW i Thai sin hangar her på BKK. Tar selv en natt på Novotel Airport Hotel og tok flyplassens shuttlebus i påvente av morgendagens utsolgte DY flight til OSL. Litt interessant denne shuttlebussen faktisk, for den tar deg rundt litt hit og dit innimellom alle cateringfirmaene, thai tech, thai administrasjon etc etc på veisystemene som omkranser flyplassen. Var bare et lykketreff at jeg traff på denne bussen.
Dog skriver du så godt at jeg allerede har plusset på Burma ved min neste BKK reise om ikke altfor lenge. siden jeg ikke er student så blir det nok TG(men de nye teppene på gulvet på DMK frister litt de også. Mest kanskje fordi jeg kun har sett denne flyplassen fra lufta på vei til BKK. Nei sett ift din unge alder så føyer denne seg inn i rekken av mange meget gode reiserapporter her inne(høyt oppe). Kanskje noe å tenke på for fremtiden for din del???? Min hjemreise i HiFly(DY)sin premium blir nok ikke like fin som din i TG A380 F men hjem kommer vi okke som:-)
Takker ;) Prøver å finne en jobb hvor jeg får reise ubegrenset rundt i F på noen annens regning og skrive rapporter, men det ligger utrolig nok ingen slike stillinger på finn.no :colgate:

FLOTT FLOTT FLOTT FLOTT! :up:

Detta blev infört för att ett spara papper som en miljöåtgärd och för att det skall bli mindre papper för passagerarna att hålla reda på. Vi hade det när jag började på incheck 2008. Som flygnerd är det synd men hey, vi är tyvärr i minoritet :cool:
Takk :) Hehe. Jeg regnet med at det var et sparingstiltak og det er vel som du sier bedre for passasjerer (og miljö) med mindre papir.

Kjempeflott rapport! Så ut som en spennende tur :)
Takk! Det kan jeg garantere at det var ;)

Ja, vi moderatorer sliter, vi flyr verden rundt for å passe på at folk ikke lager krøll. Godt jeg ikke måtte moderere noen på den flighten :colgate: Og så slapp jeg å skrive TR også, fløy OZ bort og TG tilbake så da har du dekket opp det, takk takk :) Ble litt hektisk å rekke Oslo-flyet for meg, men det var deilig å komme rett hjem og slippe å sitte i FRA.
Så det var du som var den mystiske mr. 1A! Uff, så slitsom jobb du har :p

Dette var virkelig supert! Tusen takk for en flott rapport!
Kjenner jeg virkelig vil ut å reise til asia nå :D
Flott at rapporten falt i smak :)

Kjekt å spole litt tilbake her på forumet, kom over denne TR som har gått meg hus forbi.
Dette var en skikkelig kongerapport, fantastisk.
Stor takk til Kimmam :)

Back