• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fra Hamar Flyplss

hmm273

Collector
Medlem
Har kjøpt noen klistremerker, hvorav dette kanskje ha litt interesse:
hamar-ap-800.jpg


God helg!

ENJOY!
 
Last edited:
Jeg tenkte bare på at Scan Craft var vel de som leide inn en islandsk Twin Otter for å fly Hanmar-Bergen, ca 1987..
 
Er ikke sikker, mulig Tertit54 kunne svare. Dette er jo fra tiden vi hadde retningsnumre på telefonen (065)

Jeg jobbet jo som AFIS-fullmektig ved ENHA så dette vet jeg noe om.
Stickeren er fra 1989 for det var det eneste året ScanCraft hadde flyrute. Widerøe hadde jo beflydd ruten et drøyt år før Torghatten ulykken(6.5.88) da de miste en Dash7 (LN-WFN).For å dekke opp kapasitet så besluttet de å stoppe Hamar ruten i juni 88. ScanCraft var jo et flyverksted hvor eieren (Kåre Lyslid) omkom i en flyulykke med en C206 ved Sørkjosen noen år tidligere. De nye eierene besluttet å leien Twin Otter med mannskap fra Island ,men brukte nesten et år på få seg et AOC. Ruten gikk dårlig og øknonomien var så skral at da de endelig begjærte oppbud, så haddde de ikke penger til å betale gebyret for å få en skiftesamling.

Til etteretning så var Hamarfly inne med "ruteflyging" noen år senere med en Beech90 men det gikk også veldig dårlig.
 
Back
Top