Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen

Trdfly

Moderator
Medlem
Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen

Leste i dagens Adresseavis at fra 15.mars kommer bare de med billet igjennom sikkerhetskontrollen på TRD, er det slik andre steder også?

Re: Fra 15.mars må man ha billet for å komme igjennom sikkerhetskontrollen påTRD

To skritt frem og sytten tilbake?
Regner med det er papiravisa?

Re: Fra 15.mars må man ha billet for å komme igjennom sikkerhetskontrollen påTRD

Det var papiravisa ja.

Hva om du reiser papirløst da?

Hehe tenkte det samme...hvis man reiser på TPC kort...hva skal man gjøre da?

På OSL kommer de samme bestemmelsene, men jeg kan ikke finne noe info om dette på osl.no ??? Noen som vet noe mere ??

Det sto i artikkelen at man viser kort eller mob. boardingkort i sikkerhetskontrollen, så da må de vel ha scannere for dette. Det funker jo i andre land, men dumt for oss som kunne tenke oss inn for å spotte!

Tilbake til slik det var rett etter 11. september 2001 altså. Hva er poenget?
I Bergen blir det vel ikke store forskjellen, fåtall som gidder å styre gjennom kontrollkaoset her om man ikke skal fly. ;)

Så på OSL i dag at det var kommet noen "billettkontroll-stasjoner" som jeg ikke har sett før, i forkant av sikkerhetskontrollen. Så vidt jeg kunne se var det barkode-scanner og kortleser.

Hva mener de å oppnå med dette da ? Økt sikkerhet, eller lavere omsetning i restaurantene ? Kan ikke finne noe på nett om bakenforliggende årsak til denne innstrammingen. Man skulle tro at alle som er sikkerhetsklarert var "sikre".
Eller kanskje det kan bli en lavere security avgift ettersom det muligens blir færre å kontrollere ?

Hva mener de å oppnå med dette da ? Økt sikkerhet, eller lavere omsetning i restaurantene ? Kan ikke finne noe på nett om bakenforliggende årsak til denne innstrammingen.

Dette har vært oppe her inne tidligere. Det er en EU-forordning som Norge er sent ute med å implementere.

Det verste som finnes er flyplasser der man på flere punkter må vise boardingpass for passering, selv om man har vist det flere ganger før. Får håpe det blir med ett passeringspunkt på norske flyplasser. Det verste som finnes er opphoping av folk.

Hehe tenkte det samme...hvis man reiser på TPC kort...hva skal man gjøre da?
Det samme som i fast-track. Dra kortet?

Det blir vel også sensorer for smartpass, når det kommer i drift for fullt.

Jeg må si at jeg ikke deler frykten for lengre kø.
Det er når folk skal ta alt ut av lommene, ta ut pc av veska osv at ting stopper opp. Mulig de må sette inn en ekstra person pr sluse til å sjekke leg/boardingpass, men på de flyplassene som allerede sjekker dette, skaper det ikke ekstra kø.

Last edited:
Re: Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen

På RYG har jo dette eksistert helt siden oppstart, spurte hvorfor og konfronterte de med at det ikke er slik på andre flyplasser i Norge, svaret jeg fikk var - Vi gjør det fordi da slipper du gå ned igjen hvis du står ved gate uten BP.

Sikkert på mange måter greit mtp bla det LN-CMN nevner, men på flyplasser hvor sikkerhetskontrollkøen er milelang, så vil jo dette føre til ytterligere ventetid for de reisende.

Det er bare tull og tøys - vi som reiser en del vet at det ikke er i dokumentsjekken det er kø. Ta deg en tur ut i Europa eller en hvilken som helst amerikansk flyplass så vil du se hvor det stopper opp.

mod

Venligst hold dere til tema. Hva som stod når og hvor og i hvilken avis en eller annen gang i fjor er ikke relevant

Har slettet de innleggene i tråden som gikk OT

/mod

Grunnen til dette er EU's ønske om færrest mulige kontroller i passasjerflyten. Dette er en del av "one-stop-security" regime, som er målet for EU. Flyselskapene trenger ikke lenger å utføre id-kontroll ved ombordstigning, så dette vil bli mye mer effektivt. Så i praksis så betyr det at kontrollen flyttes fra utgangene til sikkerhetskontrollen.

På OSL kommer de samme bestemmelsene, men jeg kan ikke finne noe info om dette på osl.no ??? Noen som vet noe mere ??

Det er allerede billettsjekk under test på OSL foran security. Den klarte ikkje finne billetten min på TPC-kortet...... gudd løkk everyone! Satser på dei har gode og ikkje minst klare system når det rulles ut på TRD, ellers blir det både banning, utskjelling og ikkje minst kø.

Det vil bli gjeldende på ALLE norske flyplasser fra og med 15 mars.. Som tidligere nevnt, EU greier! Grunnen til det ikke har kommet i Norge før er hvordan det skal bli håndhevet, etc.. Blir spennende å se hvordan dette vil bli motatt.. Jobber selv med Security på flyplass, og mange kommer å spør om de kan følge venner/kjæreste/famile til gate..

Back