• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

FR24- Squak 7xxx

Tertit54

Scanflyer Green and white
Medlem
Jeg har , som sikkert mange av dere, alert på squak 7500-7700 ( har sluttet med 7600) men jeg reagerer på at det nesten ikke er slike «alarmer» i land som feks Japan, Thailand, Singapore og Australia. Sør Amerika er derimot «overrepresentert»
Er det dekningen av FR24 som gjør at det er få alarmer fra disse områdene eller er det andre årsaker til at det er så få alterts fra disse landene ??
 
Vanskelig å si, men verdt å merke seg at det ofte ikke er noen sak om 7700 uteblir. 7700 er en obs obs-kode for å tiltrekke oppmerksomhet til gjeldende fly, og har større effekt jo mer stykkevis og oppdelt et områdes luftromsystem er. I områder der aller er svært samkjørte eller man selv er ansvarlig for mesteparten av luften flyet er/skal være i, er det ofte ikke behov for å få pilotene til å squawke noe annet enn de allerede gjør hvis de selv ikke har byttet til 7700. Regler og vaner kan her variere mye fra land til land, og fra til person til person både i luften og på bakken.

For meg og mine arbeidsområder er det svært få typer bevegelser av totalen jeg ville brydd meg med å få fly til å endre squawk, fordi jeg ville uansett i løpet av de første 30-60 sekundene vært på telefonen med alle involverte naboenheter og kjapt fortalt hva som foregår og om nødvendig fått enighet i bruk av deres luftrom.
 
En liten gevinst som 7700 (og andre nødkoder) kan gi, er at radarsystemene gjerne har en funksjon som lagrer siste siste (kjente) posisjon til flyene som jo kan være litt gunstig hvis de skulle havne i terrenget.. I tillegg er jo alt luftrom også overvåket av diverse militære, og kanskje redningstjenesten - så noe perifere gevinster med nød-squawk kan det nok være. Altså noen flere som blir kjent med situasjonen 1 minutt tidligere enn via telefon.

Så kan det godt være at crew har prosedyrer for å squawke 7700, og som MFM nevner - det kan være nyttig hvis du er i et "komplisert" luftrom.. Men i forhold til ATC, så er det ingen grunn til å endre squawk 7700 her til lands i alle fall, hvis du allerede er i kontakt med lufttrafikktjenesten.
 
Jeg har blitt bedt om squawke 7600 inn til London en gang. Ellers er det som nevnt over sjeldent behov for det, men er jo avhengig av luftrom, situasjon, kommunikasjon og evtl. prosedyrer selskapene har.
 
Back
Top