LN-EBA
ScanFlyer Blue
Hei,
Tok meg en tur med FR til SKG i begynnelsen av mai, da deler av familien er bosatt der. NAS la ned ruten i fjord og FR fortsatte den i år. Vanligvis benytter jeg SK Charter gjennom Lilleput Reiser men med hele 3000,- i forskjell falt valget på FR denne gangen. Pris t/r inkl. bagasje ca 750 NOK.
10/5-2011
RYG-SKG
FR9433
B738
ETD: 06:40
Estimert flytid: 3:25 min
Kjørte fra Jessheim rundt kl 03:00, måtte innom hovedstaden å plukke opp resten av reisefølget. Ankom RYG 04:30 og innsjekk åpnet ca 05:00. Boardingkort var skrevet ut på forhånd så innsjekk gikk som en drøm med lite kø også i security.
Ble en rask runde i terminalen for å skaffe meg et overblikk, overraskende stor flyplass med diverse butikker, cafeer og selvsagt taxfree.
Boardingen startet 06:10 med et svært lite passasjerantall, heller ingen som hadde betalt for "Priority boarding". Raskt ombord og pushet 06:30 med 31 pax totalt i følge crew.
Vindstille på RYG så flyene tok av i retning etter behov/rute. Vi fikk RWY 12 og var airborne 06:40. Merket godt at vi ikke veide mange kiloene og steg raskt til cruise.
FR har et helt greit inflight service tilbud men maten holdt jeg meg unna, ikke stort som fristet annet enn en GT.
Pga militær aktivitet rundt SKG fikk en lang approach og ble liggende på holding en drøye 10-15 minutter før landing. Med en god porsjon medvind satt vi hjulene ca 09:50 (norsk tid) med FR sin fanfare på hele PA-anlegget, altså en flytid på 3:10 min. Ble som vanlig plukket opp av Golden Air sine busser å kjørt til terminalen. Bagasjen var allerede på båndet ved ankomst.
17/5-2011
SKG-RYG
FR9434
B738
ETD: 11:30
Estimert flytid: 3:35 min
Møtte opp på flyplassen 10:00 og fikk raskt sjekket inn og kommet gjennom security. Betraktelig mer belegg på returen, 109 pax. Virkelig kaos tilstander ved gate da det gikk opp for folk at her er det førstemann til mølla. Jeg tok det derimot med knusende ro da jeg tenkte at dersom jeg går sist på bussen kommer jeg først ut av bussen, krysset fingrene for at bussjøføren tenkte det samme og så sannelig gjorde han det. Kun 3 pax som allerede var boardet så her var det bare å velge. (Kan forøvrig nevne at flere av passasjerene reagerte på løsningen, noe jeg til en viss grad kan forstå men ingenting er som å se de som virkelig kjemper seg gjennom køen for så å komme sist til mølla).
Vi pushet 11:40, litt bak schedule men flightdeck informerte raskt om at vi kom til å fly inn mye tid pga kraftig medvind. Nådde nokså raskt cruise også her, ellers en lite nevneverdig flytur.
Startet vår descend og satt hjulene på RYG 14:30 (gresk tid), altså en flytid på 2:50 min. Bagasje kom raskt og vi takket for turen.
Konklusjon:
FR leverer definitivt et "du får hva du betaler for produkt", utover det ble jeg positivt overrasket men mye av det skyldes definitivt det lave passasjerantallet. Free seating er et konsept som er helt bak mål for meg. Kan bare se for meg en full maskin til/fra LGW en fredag ettermiddag med "blodtørstige" nordmenn. Priority boarding for noen kroner mer, tja, det er fortsatt ikke garantert at du får favorittsetet ditt.
Kaffen ombord smakte såpevann og maten var visst også deretter ifølge reisefølget. Reklamene de kjører på PA-anlegget kunne de også spart seg for (ihvertfall 1 time ut i flighten da folk gjerne prøver å sove). Ellers stort pluss i boken til crewet og flightdeck som informerte godt under flighten.
Det kan nok tenkes at jeg vil benytte FR igjen på denne ruten, dog utenom sesongen. Uansett er det en del faktorer som gjør at jeg vil vurdere og holde meg til Star Alliance (Swiss eller Aegan) i fremtiden.
På folkemunnet sies det at FR er greit helt til det oppstår en situasjon med forsinkelser etc. det tror jeg på, ikke mye service hos de forskjellige handlingagentene.
For meg er setevalg, komfort og medlemsskap viktig, ivertfall på flighter med 2 timer reisetid eller mer. Når det er sagt flyr jeg samtidig gjerne med FR så lenge prisen og bellegget er lavt men det finnes det ingen garanti for.
Tok meg en tur med FR til SKG i begynnelsen av mai, da deler av familien er bosatt der. NAS la ned ruten i fjord og FR fortsatte den i år. Vanligvis benytter jeg SK Charter gjennom Lilleput Reiser men med hele 3000,- i forskjell falt valget på FR denne gangen. Pris t/r inkl. bagasje ca 750 NOK.
10/5-2011
RYG-SKG
FR9433
B738
ETD: 06:40
Estimert flytid: 3:25 min
Kjørte fra Jessheim rundt kl 03:00, måtte innom hovedstaden å plukke opp resten av reisefølget. Ankom RYG 04:30 og innsjekk åpnet ca 05:00. Boardingkort var skrevet ut på forhånd så innsjekk gikk som en drøm med lite kø også i security.
Ble en rask runde i terminalen for å skaffe meg et overblikk, overraskende stor flyplass med diverse butikker, cafeer og selvsagt taxfree.
Boardingen startet 06:10 med et svært lite passasjerantall, heller ingen som hadde betalt for "Priority boarding". Raskt ombord og pushet 06:30 med 31 pax totalt i følge crew.
Vindstille på RYG så flyene tok av i retning etter behov/rute. Vi fikk RWY 12 og var airborne 06:40. Merket godt at vi ikke veide mange kiloene og steg raskt til cruise.

FR har et helt greit inflight service tilbud men maten holdt jeg meg unna, ikke stort som fristet annet enn en GT.

Pga militær aktivitet rundt SKG fikk en lang approach og ble liggende på holding en drøye 10-15 minutter før landing. Med en god porsjon medvind satt vi hjulene ca 09:50 (norsk tid) med FR sin fanfare på hele PA-anlegget, altså en flytid på 3:10 min. Ble som vanlig plukket opp av Golden Air sine busser å kjørt til terminalen. Bagasjen var allerede på båndet ved ankomst.
17/5-2011
SKG-RYG
FR9434
B738
ETD: 11:30
Estimert flytid: 3:35 min
Møtte opp på flyplassen 10:00 og fikk raskt sjekket inn og kommet gjennom security. Betraktelig mer belegg på returen, 109 pax. Virkelig kaos tilstander ved gate da det gikk opp for folk at her er det førstemann til mølla. Jeg tok det derimot med knusende ro da jeg tenkte at dersom jeg går sist på bussen kommer jeg først ut av bussen, krysset fingrene for at bussjøføren tenkte det samme og så sannelig gjorde han det. Kun 3 pax som allerede var boardet så her var det bare å velge. (Kan forøvrig nevne at flere av passasjerene reagerte på løsningen, noe jeg til en viss grad kan forstå men ingenting er som å se de som virkelig kjemper seg gjennom køen for så å komme sist til mølla).
Vi pushet 11:40, litt bak schedule men flightdeck informerte raskt om at vi kom til å fly inn mye tid pga kraftig medvind. Nådde nokså raskt cruise også her, ellers en lite nevneverdig flytur.

Startet vår descend og satt hjulene på RYG 14:30 (gresk tid), altså en flytid på 2:50 min. Bagasje kom raskt og vi takket for turen.
Konklusjon:
FR leverer definitivt et "du får hva du betaler for produkt", utover det ble jeg positivt overrasket men mye av det skyldes definitivt det lave passasjerantallet. Free seating er et konsept som er helt bak mål for meg. Kan bare se for meg en full maskin til/fra LGW en fredag ettermiddag med "blodtørstige" nordmenn. Priority boarding for noen kroner mer, tja, det er fortsatt ikke garantert at du får favorittsetet ditt.
Kaffen ombord smakte såpevann og maten var visst også deretter ifølge reisefølget. Reklamene de kjører på PA-anlegget kunne de også spart seg for (ihvertfall 1 time ut i flighten da folk gjerne prøver å sove). Ellers stort pluss i boken til crewet og flightdeck som informerte godt under flighten.
Det kan nok tenkes at jeg vil benytte FR igjen på denne ruten, dog utenom sesongen. Uansett er det en del faktorer som gjør at jeg vil vurdere og holde meg til Star Alliance (Swiss eller Aegan) i fremtiden.
På folkemunnet sies det at FR er greit helt til det oppstår en situasjon med forsinkelser etc. det tror jeg på, ikke mye service hos de forskjellige handlingagentene.
For meg er setevalg, komfort og medlemsskap viktig, ivertfall på flighter med 2 timer reisetid eller mer. Når det er sagt flyr jeg samtidig gjerne med FR så lenge prisen og bellegget er lavt men det finnes det ingen garanti for.