Fotokonkurranse Flyprat

Dette er andre og siste gang jeg blir med på konkuransen, dere andre som deltar er altfor gode fotografer til at jeg kan matche resultatet deres. :)

Man spiller ikke lotto fordi det er enkelt å vinne. Ja det er folk som vinner, men det skader ALDRI å prøve. Du vil uansett ha en sjanse til å vinne når du sender inn, det har du ikke om du lar vær. Stå på, prøv og feil. Det er den beste måten - hopp i det. No pain, no gain. Dessuten blir det bedre konkurranse om flere deltar. Det er som å si at du ikke stemmer ved valget siden det er fem millioner andre i dette landet og at din stemme ikke teller. Tullball! Om alle hadde tenkt sånn hadde samfunnet vårt hett anarki og ikke demokrati og du hadde ikke levd særlig godt. Så initiativ er noe av det viktigste som finnes.

"Hostility" -original by Halvor S.N., on Flickr

Hostility by Halvor S.N., on Flickr

Mye som ligger i Photoshop, som Stein så riktig sier.

Andre og tredjeplass i forrige fotokonkurranse var bilder som ble lastet rett opp til flickr fra SD-kortet, så det ER jo sjans for alle - også vi som "nekter" å bruke photoshop! :p

Andre og tredjeplass i forrige fotokonkurranse var bilder som ble lastet rett opp til flickr fra SD-kortet, så det ER jo sjans for alle - også vi som "nekter" å bruke photoshop! :p
*Liker ikke* ;)

So what? Ingen forskjell i å la kamera gjøre jobben mht toneomfang/kontrast,fargemetning,oppskarpning,oppløsning osv kontra det å gjøre det selv i Photoshop eller andre programmer for bildebehandling. Den eneste forskjellen er at man ved å gjøre dette selv ikke er prisgitt algoritmene til primært japanske ingeniører (eller egne settinger som ikke nødvendigvis er konstante).Har forståelse for at noen hverken har tid eller interesse for utstrakt,og i mitt tilfelle nødvendig etterbehandling av bilder,men det er en grunnleggende misforståelse å forfekte at bilder kan være "100% uredigerte".Det er de nemlig IKKE.

Jeg synes det er mer imponerende å klare å ta et bilde med kameraet - og så "imponere" med det - i stedet for å møle det gjennom x antall filter og diverse poleringer (...;) ) for å få et bilde som imponerer. Men det er nå bare MEG det.

Om du nå har behov for å stille inn litt lukkertid eller kontrast i ettertid så har det forsåvidt ikke noe å si, jeg tenker hovedsaklig på den TUNGE redigeringen. Men det er kulere å ha klart å tatt et godt bilde med kameraet på "gammelmåten" (for min del iallefall, jeg redigerte ikke mye i photoshop når jeg kjøpte filmruller).

Som det blir nevnt og vist ovenfor: det er mye i photoshop (og liknende programmer) som gir bilder et preg som er så fjernt fra virkeligheten at det eneste som er reelt er motivet. Så får en nå bestemme selv om en liker det eller ei, jeg bestemmer ikke at noe er rett eller galt, stygt eller pent - jeg synes rett og slett det er mer imponerende å komponere et bilde fra scratch og fange ALT i eksponeringa.

Alle kan trykke på slides i photoshop - ikke alle klarer å tenke lyssetting, lukkertider, skygger, motiv, bevegelse, fargemetning og så videre i FELTEN :)

Jeg utvider fristen til fredag 23. september. Håper på flere bidrag til da!

Alle bidrag sendes på PM til undertegnede.

Så er det tid for ny konkurranse.

Tema for oktober:

Flyplassliv

Kreativitet lenge leve!:)

Frist 23. oktober 23:59, så har man helgen på seg.

Jeg søker et bidrag til konkurransen. Kun en deltaker så langt. Fint om noen vil gi han litt konkurranse :)

Fristen er 23:59 ikveld. Jeg legger ut poll'en imorgen, så om noen bare har glemt seg bort,.... så, er det muligheter.

Mitt aller første bidrag
Noen må gjøre denne jobben også :)

Attachments

• KLM PH-EZI B960.jpg
    KLM PH-EZI B960.jpg
    212.1 KB · Views: 239
Tema for november har ligget klart i vinnertråden i litt over to uker nå, men jeg legger det til her også. Nå kan det kanskje hende det blir litt kort frist, men grav i galleriet - så får vi forhåpentligvis heidundranes mange flotte bilder å se på når poll'en ligger på nett.

For november ønsker jeg at de som vil sender inn:
Ditt aller beste flybilde

Tema velger du selv, men beskriv gjerne bildet ditt med étt ord etterfulgt av en kort forklarende tekst.

Med dette åpner jeg nå muligheten for å sende inn ditt aller beste flyfoto du noensinne har klart å ta med deg hjem. Årstall og dato er ikke viktig, nå hadde det vært moro å prøve å dra med "hele spottergjengen" inn i konkurransen her på Flyprat. Er det vanskelig å plukke ut ett bilde? -Vel, hopp i det. Velkommen som deltaker !

Så håper jeg innboksen min blir sprengt :)

Ha en fortsatt strålende tirsdagskveld.

Vi får knive om å få MER enn 50% av stemmene da Joachim, hehe ;) nei jeg må si jeg håper på mer bidrag, utrolig hvor få som har tatt sitt beste flybilde, altså. Må si at jeg ikke føler det selv, men slik er det nå.

Back