Fotografering på flyplasser

Egil

ScanFlyer Gold
Fotografering på flyplasser

Heisann

Begynner å bli noen år siden jeg jobbet på flyplass, men lurer på følgende:
Finnes det noen restriksjoner på publikums adgang til å ta bilder når de er på reise?

Er klar over fotoforbud i sikkerhetskontroll, men tenker mer på dokumentering av "reiseøyeblikket". Bilder av familie, venner, fly.. Ja helt normale bilder ^_^

E!

Re: Fotografering på flyplasser

Det er avhengig av flyplassen. F.eks. var det totalforbud på ICN tidligere i år, og samme på PUS i august.

Tror Egil tenkte på innen Norge .. ;) Men er det ikke slik at det i prinsippet er OK overalt så lenge man ikke fotograferer direkte mot militære installasjoner?

Tenkte nå mest innenlands da, beklager at dette ikke ble presisert innledningsvis.. :rolleyes:

Men innenlands, CPH, ARN, LHR, BCN, BKK etc...
Jeg har tatt bilder på alle flyplasser, bilder av fly, bilder av flyplass og bilder av mine medpassasjerer.

Er det slik at jeg skal kontakte Avinor på forhånd og søke om tillatelse til å ta bilde av mine barn? Hvordan fungerer dette i praksis, hvor søker man, hvilken responstid bør man forvente hos Avinor? Må man definere hvor på flyplassen man tenker å ta bilder eller får man en standard tillatelse?

Noen som vet?

E!

Er du inne på flyplassen så knips i vei hvis det ikke står skilt om fotoforbud (det gjør det stort sett bare i sikkerhetskontrollen) :fly

Back