• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fotografer: Hvilke utstyr har dere...

Replying to Topic 'Fotografer: Hvilke utstyr har dere...'

Når det gjelder CFkort og batteri o.l så kan man spare noen kroner på å bruke powerinnumbers.com.au (butikken ligger i Australia og man må bruke et kredittkort) til å handle på, har gjort det et par ganger og er fornøyd med servicen og leveringstiden så langt iallfall :)

En pakke bruker 4 dager sånn ca fra Melbourne og hit til Vadsø :)

Replying to Topic 'F

Jeg har gravd rundt og kommet over XD.no som selger foto-utsyt rog virker som et normalt seriøst foretagende med ganske uslåelige priser. Har noen her erfaring med de?

Det jeg er funnet er et tilbud på Nikon D70 + 24-120mm Nikkor AF-S VR objektiv til ca 13.350 ink.mva. Med utganspunkt i det, og legge til 2.700 for en 2Gb CF-brikke, ca 500 i en snutebag og 500 til i et ekstra batteri så burdejeg ha en rgei starterpakke?

Originally posted by ph-ndr

Jeg har gravd rundt og kommet over XD.no som selger foto-utsyt rog virker som et normalt seriøst foretagende med ganske uslåelige priser. Har noen her erfaring med de?

Tja, priser kanskje - men de er fantastisk trege!

Med alle de flotte kameraene som her beskrives så tør jeg knapt nevne hva jeg har. Canon Powershot S50. Nå skal det sies at det ikke er kjøpt inn tanke på flyfotografering, men mest med tanke på å få tatt bilder av vår lille prinsesse og vår lille prins. Men jeg er strålende fornøyd med kameraet til det formålet.

Kunne godt ha tenkt meg et digitalt speilrefleks kamera, men jeg tror neppe det inngår i fruen sine budsjettplaner ........ :)

Har akkurat kjøpt mitt første "spottekamera"!!! HP945

Originally posted by OSL Inside

Leste en liten "thread" på Airliners.net forum der folk slang ut av seg hva slags ustyr de bruker for fotografering...

Her følger OSL Inside's utstyrskap:

OSL Inside skryter av kameraparken, men vi ser ikke så mye til hva de knipser med dem....

Originally posted by SK384

Med alle de flotte kameraene som her beskrives så tør jeg knapt nevne hva jeg har. Canon Powershot S50. Nå skal det sies at det ikke er kjøpt inn tanke på flyfotografering, men mest med tanke på å få tatt bilder av vår lille prinsesse og vår lille prins. Men jeg er strålende fornøyd med kameraet til det formålet.

Kunne godt ha tenkt meg et digitalt speilrefleks kamera, men jeg tror neppe det inngår i fruen sine budsjettplaner ........ :)

S50 tar da gode bilder selv om du ikke har utskiftbar optikk uten å gå inn med skrujern og hammer... Kjenner flere som har eller har hatt S50 og det blir ikke dårlige bilder!!! Men om bildene blir bra eller ikke kommer vel mest an på han/hun som tar bildene... billedkvaliteten blir vel straks litt mer kamera-avhengig:) Jeg skulle til å legge ved en link til en side med bilder tatt med S50 men PC-musa døde i dette øyelikk så det får bare være.

utstyrs liste pr nuh:

Canon 300
Sigma 55-80
Canon IXUS III <-digital

Ønskeliste:
Canon D20 evt 300 D (har noen bedre forslag, har ikke noe imot å kjøpe brukt)
Canon/sigma/tamron opp til 500 MM
80-200 MM

Tripod
Bag
All the bells and wistels ;)

1 premie i Lotto....

Originally posted by CK

Originally posted by OSL Inside

Leste en liten "thread" på Airliners.net forum der folk slang ut av seg hva slags ustyr de bruker for fotografering...

Her følger OSL Inside's utstyrskap:

OSL Inside skryter av kameraparken, men vi ser ikke så mye til hva de knipser med dem....

Så så.. ikke så skarp i svingene.. :D

Hvis du tenker på Polar bildene? - greit at dette er scanair.no forum, men det andre heter faktisk ennå airpics.. De fleste påstår også at de er flittige brukere av begge fora, så at det ble postet der istedet for her.. håper ikke det er problemet.

Men er det bilder fra OSL Inside du savner, så skal vi nok greie å snu den trenden.. :p

ja takk! Vi ønsker duggferske bilder hver gang det skjer noe nytt på OSL!!!

Originally posted by Scanor

utstyrs liste pr nuh:

Canon 300
Sigma 55-80
Canon IXUS III <-digital

Var vel en Sigma 28-80mm jeg solgte deg var det ikke? :p

Originally posted by LCH78

Originally posted by Scanor

utstyrs liste pr nuh:

Canon 300
Sigma 55-80
Canon IXUS III <-digital

Var vel en Sigma 28-80mm jeg solgte deg var det ikke? :p

oops, sårry, bare jeg som roter med milimeterne igjen *plystre*

För den som bryr sig :D

Kamera
- Canon EOS 10D
- Canon Batterigrepp BG-ED3

Blitz
- Canon Speedlite 550EX

Objektiver
- Sigma 170-500mm f/5-6.3 Aspherical RF APO
- Sigma 15-30 1:3.5-4.5 EX Aspherical IF
- Sigma 28-135mm F3.8-5.6 DL Aspherical IF Macro

Stabilistator/IS
- Tripod 165-180cm

Lagring
- IBM Minneskort Microdrive 2GB Compact Flash typ2
- Kingstone Minneskort Compact Flash 512Mb Ultra II
- Kingstone Minneskort Compact Flash 128Mb Ultra II
- Kingstone Minneskort Compact Flash 128Mb Ultra II

Plus en del gammal kamera stash som jag inte längre använder......

løfter denne litt for å høre om det finnes noen oppdateringer på kamerautstyrsfronten til de som allerede har posta i tråden (og for dem som ikke har gjort det) :)

Selv så har jeg lagt til et Olympus Mju 410 kompaktkamera og snart kan jeg kanskje legge til en 580EX blits og Tokina 28-70 f/2.8 til min samling (som ikke lengere står her siden jeg har sletta den ;)) En Sigma 70-200mm f/2.8 står også på innkjøpslista/ønskelista.

Xdrive VP300en er også blitt bytta ut med en Xdrive VP6210 :)

Originally posted by BU662
Jeg har bare en Minolta Dynax 5 med to objektiver 28-100mm og 70-300mm. Jeg bruker bare Kodachrome K64 filmer. Så lenge som Kodak forsatt har noe...

Dynax 5 er da ikke 'bare'! :spin: Hvordan er dine erfaringer med kameraet?

Ellers har jeg prøvd meg på Fuji sine diasfilmer (Sensia som er for amatørene), riktignok 100 ISO, med meget gode erfaringer på nevnte Dynax. Kan være et tips siden Fuji ikke har gitt opp filmen ennå. :up:

Originally posted by LN-KOG

Jeg har sagt det før, og sier det igjen det er ikke utstyret det kommer an på, men mannen bak. Og så kan man diskuterere hva som er et godt bilde opp ned og i mente. Der kan man snakke om fundamentalisme og ikke... Og noen er i så måte mer hårsåre enn andre, men slik er livet.:D

Er helt enig med KOG her......
Har ikke digitalt udstyr, men klarer mig fint med mine 2 Canon EOS 300 og en 75-300mm Tamron...Dette Canon er jo nærmest standard udstyr...
Som backup for min backup bruger jeg også Canon nemlig min næsten uundværlige
T90 og min Canon A1
Når min Canon engang om mange år ikke kan mere, skal det være Digitalt, men stadig
Canon, og til den tid er Prisen sikkert også på et niveau som er mere menneskelig
----
Hilsen

Ole

Originally posted by BU662
Jeg har noen lysbilder av Fuji Sensia 50 og 100. Noen av disse lysbilder er meget grönn, dette skyldes faktum at de ble tatt med en billig objektiv av Canon. Bruker man de gode objektiver, blir dette ikke for mye grönn.

Jeg prøvde den på original-objetivet (28-80mm) som fulgte med kameraet. Og Minolta er generelt flinke til å sende med gode objektiver originalt, så det kan være en forklaring. Jeg prøvde også Sensia 100 på et Minolta 7000 (som er bortimot legendarisk for bildekvaliteten) med et meget bra resultat.

Jeg kommer til å fortsette med Minolta & Fuji i harmoni tipper jeg! ;)

Minolta Dynax 500si date, speilrefleks, m/minolta 70-300mm(ellernosånt)
Nikon Coolpix compact digitalkamera.

sikler etter Canon 300D :) :cheers: :spin: :wow:

Her er mitt lille bedrag:

Canon EOS 20D
Canon EF-S 18-55 mm-
Canon EF 70-200 mm 2.8 IS USM

Har akkurat kjøpt det, men det ser bra ut !

Nå er forresten 300D å få til spottpris, 6950,- med objektiv. Ny modell er nok like rundt hjørnet, men neppe til den prisen. Og 300D blir jo ikke noe dårligere kamera av at det kommer en ny modell...

Back