Foto: Hvor dårlig/bra er denne linsa?

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
Foto: Hvor dårlig/bra er denne linsa?

Hei

Har funnet en billig linse på Ebay. Hvor bra/dårlig er en Nikon 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX Lens?

Takk for hjelpen

Re: Foto: Hvor dårlig/bra er denne linsa?

fin-fint objektiv dette. Lagd for digital og to ED-glass. Lys-strekt og godt, ikke verst minste fokuserings-avstand (0.95m). Ikke av de dyreste i utgangspunktet, så hvis du klarer deg med 200MM (jeg veit jo ikke hva du har fra før..), så er dette et bra kjøp det.

Originally posted by petru26

fin-fint objektiv dette. Lagd for digital og to ED-glass. Lys-strekt og godt, ikke verst minste fokuserings-avstand (0.95m). Ikke av de dyreste i utgangspunktet, så hvis du klarer deg med 200MM (jeg veit jo ikke hva du har fra før..), så er dette et bra kjøp det.

Takker, har akkurat kjøpt en D80 som det fulgte med en 18-55.

Klarer meg med 200mm inntill videre. Jeg har bydd 132.50 USD for linsa, er det et bra kjøp?

Originally posted by BU049

Jeg fant en tråd om objektivet på nikonians.org forumet.

http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID6/15500.html#0

Originally posted by Tommy777

Jeg har bydd 132.50 USD for linsa, er det et bra kjøp?

Er objektivet brukt, eller er den ny?
En ny 55-200mm koster $169.95 hos B&H.

Takk for tipset. Objektivet er nytt og jeg vant den for 140 USD, shipping 5 USD, ingen skatt seff.

Originally posted by petru26
fin-fint objektiv dette. Lagd for digital og to ED-glass.

Enig. :)

Originally posted by petru26Lys-strekt og godt, ikke verst minste fokuserings-avstand (0.95m). Ikke av de dyreste i utgangspunktet, så hvis du klarer deg med 200MM (jeg veit jo ikke hva du har fra før..), så er dette et bra kjøp det.

Lyssterkt vil jeg vel ikke kalle det. De fleste av disse prosumer-objektivene (inklusive min 24-120mm og lere til) ender opp med f/5.6 før du er kommet veldig langt opp i millimeterne, og det er alt annet enn lyssterkt. Sånne ord hnger vel mer sammen med objektiv som kommer ned i f/2.8 og under.

Litt mer info om objektivet her:

http://bythom.com/55200lens.htm
http://www.dpreview.com/news/0504/05042001nikondxlenses.asp
http://www.kenrockwell.com/nikon/55200.htm (Men det sies i Nikon-kretser at Mr. Rockwell er som en bergenser, noe full av svada og pisspreik).
http://www.epinions.com/NIKON_55_200mm_f_4_5_6G_ED_AF_S_DX_Zoom_Nikkor_Lens_2156/display_~reviews

-A

Enig at det ikke er særlig lyssterkt, men det er vel en grei start?

Siden det var såpass billig, er det ikke verdens undergang dersom jeg har bommet litt?

Hvilket objektiv fra rundt 50-70 til 2-300 anbefaler dere som et meget bra objektiv til en D80 og hva bør jeg betale for det.

Takker så mye for hjelpen

Det overlegent mest brukbare objektivet innenfor det spennet du nevner er den tassen her: http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=32047 Det er dessverre ingen tilbud å finne, siden Nikon har massive leveranseproblemer.

Jeg har en del brukermessig erfaring med det, og er svært fornøyd. Effekten av VRen tilsvarer ca. 4 blenderstopp, så det er en hel del å hente når lysforholdene ikke er de beste.

Enig at det ikke er særlig lyssterkt, men det er vel en grei start?

Siden det var såpass billig, er det ikke verdens undergang dersom jeg har bommet litt?

Hvilket objektiv fra rundt 50-70 til 2-300 anbefaler dere som et meget bra objektiv til en D80 og hva bør jeg betale for det.

Takker så mye for hjelpen

Nikon sitt nye 18-200mm er av samme type og har fått bra omtale mange steder, jeg har ett selv, og foruten noe forvrengning av bildet i begge ender (som forventet av så stor zoom-faktor) så er det knallskarpt og lage bra bilder.

Som nevnt over, det er leveringsproblemer, men reiser du en del så stikk innom forskjellige butikker på flyplasser, det er ikke HELT umulig å finne.

-A

PS: og om VR'en redder deg hele 4 blenderstopp er noe vi kan diskutere til regnet slutter...

Helt ok objektiv det der. Skal du ha bedre må du over på proffserien til Nikon evt Sigma sin EX serie.

Ett alternativ til det objektivet er Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG, dette objektivet har vunnet flere av de testene jeg har sett for consumer objektiver og regnes som optisk veldig bra. Den har imidlertid en sykt træg autofokus og bygg kvaliteten er ikke helt den store. Men sånn alt i alt funker den veldig greit.

Originally posted by Scanor

Helt ok objektiv det der. Skal du ha bedre må du over på proffserien til Nikon evt Sigma sin EX serie.

Ett alternativ til det objektivet er Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG, dette objektivet har vunnet flere av de testene jeg har sett for consumer objektiver og regnes som optisk veldig bra. Den har imidlertid en sykt træg autofokus og bygg kvaliteten er ikke helt den store. Men sånn alt i alt funker den veldig greit.

AF-S må det være, alt annet er for sinker. :)

Ellers, skal man ha en OK 200mm så er jo denne lille sjarmøren fullstendig akseptabel:

http://www.dpreview.com/news/0405/04052801nikkor200.asp

-A ;)

Originally posted by Scanor

Jeg har også dette objektivet (Sigma 70-300 APO DG), og det fungerer overraskende bra. Byggekvaliteten (ihvertfall på mitt) er helt ok og bra mtp. prisen og på mitt Nikon D50 er det heller ikke særlig tregt. Anbefales, men husk å kjøpe APO-versjonen da den er verdt de ekstra få hundrelappene opp fra "ikke-APO" versjonen. Bildene jeg har tatt med objektivet kan sees på Airpics (se signatur), bildene er merket med "Nikon D50" i tekstfeltet.

Men et lite tips, jeg har begynt å blende det ned ettersom dybdeskarpheten når det går i auto er ganske stusselig. D50'n (og jeg antar D80 :)) har svært lite støy uansett om den går i 200 eller 400 ISO, så da blir det ofte bedre å sette opp ISO-verdien når man spotter.

Dersom du har lyst på et råere og ikke minst dyrere objektiv har jeg forstått på Leorim og Stefan78 at dette er bra saker.

Originally posted by Trety
Men et lite tips, jeg har begynt å blende det ned ettersom dybdeskarpheten når det går i auto er ganske stusselig. D50'n (og jeg antar D80 :)) har svært lite støy uansett om den går i 200 eller 400 ISO, så da blir det ofte bedre å sette opp ISO-verdien når man spotter.

Nikon-kamera (i det minste D80 og D200) har "AutoISO", hvor man kan sette en terskel for hvor høyt opp kamera selv kan justere ISO-verdien på eksponeringen for å kompensere formanglende lyd eller ønsket maksimum eksponeringstid. Ganske heftig feature som redder mye.

I praksis vil da kamera f.eks. vente med å eksponere under 1/200 før den har nådd ISO 800, for så å bruke blenderåpningen videre for å holde hastigheten.

-A

Takker så mye for tipsene her.

Mottok kameraet i går, en dag tidligere enn forventet.

I tillegg lå det en lapp i esken der leverandøren beklagde at de hadde gått tom for 18-55 og hadde derfor måttet sende en AF-S Nikkor 18-135mm 1:3.5-5.6G ED-IF :)

Det hadde jeg ikke noe i mot. :p Fikk da en D80 fra en seriøs leverandør på Ebay med et oppgradert objektiv for 860 USD ferdig levert!

Fikk en uventet tur til TPA i dag og har fått testet det en del. Programmene er litt forskjellige fra 350en min, men jeg føler helt klart at dette kameraet er mye bedre.

Det andre objektivet kommer nok ikke til min Sacramento tur i morgen, men etter å ha testet dette 18-135mm objektivet tror jeg nok jeg trenger et objektiv som går opp til 300 mm.

Har sett på disse to, lurer egentlig på hva som er forskjellen og om prisforskjellen er verdt det. Får jo selvsagt begge objektivene på Ebay mye billigere..

Nikon 70-300 Alt 1

Alt 2

Har sett på disse to, lurer egentlig på hva som er forskjellen og om prisforskjellen er verdt det. Får jo selvsagt begge objektivene på Ebay mye billigere..

Nikon 70-300 Alt 1

Alt 2

Alterntiv 2 er det "nye" objektivet og har VR (vibrasjonsreduksjon) og AF-S (kjapp fokus), og er vel og IF-G (intern fokus, ingen blender-ring) og ED (bra glass). Et bedre objektiv.

-A

Originally posted by ph-ndr

Alterntiv 2 er det "nye" objektivet og har VR (vibrasjonsreduksjon) og AF-S (kjapp fokus), og er vel og IF-G (intern fokus, ingen blender-ring) og ED (bra glass). Et bedre objektiv.

-A

Ikke bare det, men det andre alternativet har mer glass enn det første alternativet (alternativ 1 har 13 elementer i 9 grupper - det andre alternativet har 17 elementer i 12 grupper).

Back