Foto: Bardufoss 23 & 24 JUN

seilfly

Infrequent traveller ;-)
Ja da var det klart for del to

Brigader Stein Eriksen åpnet showet med en tale
_MG_1853.jpg

Det var flere telt som solgte grillmat, og det får man si smakte godt i en sulte skrott! Jeg glemmer så lett å spise/drikke når jeg gjør noe som er gøy. De som driver med fiske vet nøyaktig hva jeg mener.
_MG_1854.jpg

Og da showet startet, fant de værnepliktige i hærens avdeling seg de beste tilskuerplassene på området, med unntak av Anders' plass, selv om han nok fikk jobbet for å sitte der!
_MG_1862.jpg

Fire safari i formasjon. Lead og de to første wingmennene er Orion-flygere og instruktører ved LFS for tiden. Den fjerde wingman, han som bryter av på bildet, er fighter-pilot).
_MG_1882.jpg

Wingman sjekker referansene for å ligge korrekt: ventilasjonsrøret for fueltanken over-ett med kompasshuset på glareshield i cockpit til lead, ser så vidt litt av høyderoret på andre siden av sideroret, og ser like mye av undersiden av vingen som oversiden av vingen (trailing edge midt på).
_MG_1885.jpg

Lynx gjorde en imponerende oppvisning der det kunne se ut til at flygeren pushet helikopteret for hva det var godt for
_MG_1898.jpg

_MG_1923.jpg

... og demonstrerte pickup i fart etterpå...
_MG_1925.jpg

Og ennå et bilde
_MG_1930.jpg

Skulle man ha trodd det? -En buss i brann, eller rettere sagt; en buss med brann på taket... Brannstasjonen kom til unnsetning med fulle sirener og lys...
_MG_1936.jpg

Så en liten seiersutblåsning. Det lagde en fin regnbue sett fra der jeg stod...
_MG_1942.jpg

-og etter at noen spesialstyrker har vist seg på RWY'en blir de plukket opp igjen av en bell. Tipper lynx'en er der for å se etter at de ikke får skrubbsår i baken om Bellen hadde flydd for lavt?
_MG_1971.jpg

"husket du å slå av kaffetrakteren?"
_MG_1976.jpg

Harvard og Dakota er et garantert innslag på de fleste flyshow og sviktet ikke denne gangen heller.
_MG_1977.jpg

Fartsfylt bilde
_MG_1996_.jpg

Harvard ville også ha seg en egotrip
_MG_2010.jpg

De svenske wingwalkers / catwalkers viste seg å være frekke. Her er de knipset på fersk gjerning!
_MG_2025.jpg

OGSÅ MINE DAMER OG HERRER - GIR JEG DERE HOVEDINNSLAGET (Selvfølgelig)
_MG_2033.jpg

_MG_2045.jpg

Rygget etter landing
_MG_2059.jpg

_MG_2062.jpg

Dakotaen måtte snuse litt på det pene flyet som landet...
_MG_2063.jpg

Så er det wingwalking. Sprengt i hodet!
_MG_2077.jpg

_MG_2084.jpg

_MG_2096.jpg

_MG_2103.jpg

F-16 skulle fått gjøre fra seg tidligere på kvelden da lyset var bedre - har mange dårlige bilder og her er de beste:
_MG_2116.jpg

_MG_2200.jpg

_MG_2248.jpg

_MG_2273.jpg

Kveldsflyet kom på lowapproach og "sirklet" for å lande motsatt vei...
_MG_2311_.jpg

Her er den nye stoltheten. Det første bildet minner meg litt om... Airwolf... hehe
_MG_2353_.jpg

_MG_2357.jpg

Jeg liker mørkeblå stemning så jeg valgte å ta med dette bildet også
_MG_2395.jpg

Lynx gjør seg klar for den store formasjonen
_MG_2439_.jpg

Det samme gjør boren Bell
_MG_2448_.jpg

Det er en sjans for at dette bildet ble tatt LITT tidligere, under treningen
formasjon_MG_1629.jpg

formasjon_MG_1658.jpg

formasjon_MG_2464.jpg

Så - var de samlet alle sammen. Etter å ha joinet formasjonen mellom Sørreisa og Bardufoss. Mine damer og herrer: Norges største formasjon siden krigen! (Ref speaker-tjenesten)
formasjon_MG_2478.jpg

Noen kjentfolk som fikk gå ut på verandaen på jobb
formasjon_MG_2474_.jpg

Så var det fest i den militære messa der deltakere på showet og enkelte arrangører og funksjonærer var. De som skulle fly dagen derpå gikk tidligst "hjem" merkelig nok. Vi fant oss et sted å sove etterhvert med assistanse fra en flyelev som nylig graduerte fra LFS. Takk til han, selv om søvnen bare varte fra kvart over fem til halv elleve.

Anders, til venstre på bildet over, nevnte at noen stod i trappa i tårnet og hangla slitent dagen etter showet. Det kan hende han sikter til undertegnede? Vet ikke. Men jeg tok blant annet dette bildet i tårnet:
_MG_9988.jpg

Nydelig gjeng MFI'er!

Og da Orion skulle returnere til Andøya så jeg ikke noen grunn til å bli værende i Bardufoss så vi stakk like godt hjem igjen.
_MG_9999.jpg

Det skal være sagt at jeg hadde glemt hangarballet da jeg bestilte flybilletten, så ... derfor dro vi igjen på formiddagen den 24 juni.

Håper dere ennå er i live og at dere ikke har sovnet. Spent på comments. :nor

Replying to Topic 'Foto: Bardufoss 23 & 24 JUN'

Kongedetaljer. Du har en fin evne til å gjøre selv flybilder interessante.

Dakota på flyby,

S-92 i blått... say no more.

(Dog på det knelende lynxbildet, er det mye støv på chip'en?)

Utrolig gode bilder. Største formasjon var kanskje 34 norske F-5 og F-16 over Gardermoen i 1994? Eller noen andre større?

For å vri litt på en kjent filmreplikk: -"You could be my photographer any time!!"...:devot:

Originally posted by atck
S-92 i blått...

Det er vel strengt tatt en Agusta AB139.Jeg så ingen S-92 der oppe iallefall.:)
Bildene til hr. Seilfly er meget bra,både del 1 og 2.Flotte detaljbilder! :devot:

Originally posted by LN-MEH

S-92 i blått...

Det er vel strengt tatt en Agusta AB139.Jeg så ingen S-92 der oppe iallefall.:)
Bildene til hr. Seilfly er meget bra,både del 1 og 2.Flotte detaljbilder! :devot:

Det var bare for å teste om det var noen virkelige planespottere blant dere. Godt jobbet.

:lol

Mye snasent her ja. Lækkert! :up:

Det er enkelte som har svart i denne tråden også så jeg får takke alle sammen her også! Jeg var i utgangspunktet skuffet da jeg kom hjem og så hvordan bildene var for det var egentlig mindre vellykkede bilder enn jeg hadde trodd. Men etter å ha lagt noen ut og fått kommentarer så skal jeg ikke selge kamerautstyret like vel :)

(...) (Dog på det knelende lynxbildet, er det mye støv på chip'en?)

Det stemmer nok ja; på alle bildene egentlig med mindre det er crop inne i bildet (bokstavelig talt)... Jeg fikk ikke tatt sensorrens før jeg dro selv om dette var planen. Årsaken var at Luftforsvarets kadettmagasin (Jet Set) ikke gikk i trykken før sent sent denne sommeren og at jeg ikke fikk tid til å ta ferie like tidlig som de andre...

Skråplanet; Ja den formasjonen på Gardermoen var nok større tenker jeg. Men jeg gjemmer meg bak- og skylder på speakertjenesten hehe. La oss si - den største formasjonen som inneholder mesteparten helikopter :)

Originally posted by LN-SSL

For å vri litt på en kjent filmreplikk: -"You could be my photographer any time!!"...:devot:

Bullsh|t - you can be mine :D

Og at det er årets formasjon, er det vel ingen tvil om :)

Igjen kjempebra dokumentar for oss som ikke klarer å komme oss opp til midnattsolen.

Back