FOT-rutene 2013 (Nord-Troms/Finnmark) - satelittnav. og anbudprosess

Discus

Galley Slave
Medlem
Konkurransetilsynet har vært på banen ifbm. høring om anbudsdokumentene for neste FOT-runde.

Hovedsakene er SCAT-1 og usikkerhet rundt når man får beskjed om resultatet av andbudskonkurransen. Flere selskaper har påpekt at det er problematisk å stable mannskap og fly på beina ila. 2-3 mnd. KT mener SD må opplyse om hvor lang perioden blir, og mener indirekte at den bør være mer enn tre mnd.

PDF-dokument:
http://www.konkurransetilsynet.no/I...ar_-_anbud_regionale_ruteflygninger_i_Fin.PDF

Re: FOT-rutene 2013 (Nord-Troms/Finnmark)

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Gravity Cosnult AS utarbeidet en rapport om alternative ruteopplegg for Finnmark og Nord-Troms, i forbindelse med arbeidet med anbudsinnbydelse om drift av kortbanerutene i Finnmark og Nord-Troms fra april 2013.

Alternative ruteopplegg for Finnmark og Nord-Troms

Ser ut til at det ligger an til en stor revisjon av FOT produksjonen i Finnmark ved høstens utlysning. Mest overraskende etter en skumgjennomgang er at de ønsker å trekke TOS- HFT inn i anbudet igjen i et av forslagene.

Kort oppsummert : mindre fly med høyere frekvens.

Mest overraskende etter en skumgjennomgang er at de ønsker å trekke TOS- HFT inn i anbudet igjen i et av forslagene.

Ja, det var overraskende og jeg skjønner heller ikke logikken i argumentene når de begynner å trekke inn at det er stor lekkasje fra HFT "sin region" til ALF av folk som skal sørover på fritidsreiser. Hva er feil med at de kjører til ALF og flyr derfra egentlig?

Husker jeg ikke feil øker nå WF ytterligere på Hammerfest nå på vårparten. Tror nok ikke TOS-HFT blir en anbudsrute igjen.

Ja, det var overraskende og jeg skjønner heller ikke logikken i argumentene når de begynner å trekke inn at det er stor lekkasje fra HFT "sin region" til ALF av folk som skal sørover på fritidsreiser. Hva er feil med at de kjører til ALF og flyr derfra egentlig?

Husker jeg ikke feil øker nå WF ytterligere på Hammerfest nå på vårparten. Tror nok ikke TOS-HFT blir en anbudsrute igjen.

Ja, du har rett. Det er nå 9 avganger mellom Hammerfest og Tromsø, mens det feilaktig står 7 i denne rapporten. Det er forøvrig interessant at forfatterne av rapporten har begge sin fortid i gamle Braathens...

Det er forøvrig interessant at forfatterne av rapporten har begge sin fortid i gamle Braathens...

Jepp, Director of Network Management (Draagen) og Director of Government Relations (Wilsberg), eller noe slikt.

Vilka bolag förutom WF kan tänkas vara intresserade och klara dessa operationer?

DAT.... 3 Dash-8 kommer til å operere fra BOO fra 1.april

Lufttransport. De har base allerede i TOS, ALF OG KKN. I tillegg har de DO228 i flåten.

Lufttransport. De har base allerede i TOS, ALF OG KKN. I tillegg har de DO228 i flåten.

Og ryktene sier de har forhørt seg med RUAG om leveringsmuligheter for flere skulle de få anbudet

Med krav på SCAT-1 har väl WF monopol? Har Lufttransport tillgång till SCAT-1? Krävs det på alla linjer?

Med krav på SCAT-1 har väl WF monopol? Har Lufttransport tillgång till SCAT-1? Krävs det på alla linjer?

Hvis de vil ha presisjonsinnflyvninger basert på satelitt er vel SCAT-1 eneste alternativ. Mener jeg hørte et sted at EGNOS vil være ubrukelig på så høye breddegrader.

Hvis de vil ha presisjonsinnflyvninger basert på satelitt er vel SCAT-1 eneste alternativ. Mener jeg hørte et sted at EGNOS vil være ubrukelig på så høye breddegrader.

Jeg trodde det var etablert en forståelse for at man ikke kan legge ting ut på anbud om det ligger et krav i anbudspapirene som kun en operatør med rimelighet kan etterfølge. I så fall er anbud bare en flott måte for den ene aktørene å hente inn et større tilskudd.

Jeg trodde det var etablert en forståelse for at man ikke kan legge ting ut på anbud om det ligger et krav i anbudspapirene som kun en operatør med rimelighet kan etterfølge. I så fall er anbud bare en flott måte for den ene aktørene å hente inn et større tilskudd.

Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at hvis de ønsker PRESISJONSINNFLYVNING, er SCAT-1 eneste alternativ. EGNOS vil ikke kunne brukes på så høye breddegrader. Så da får man avveie hva som er viktigst, sikkerhet eller pris...

Så da får man avveie hva som er viktigst, sikkerhet eller pris...

Ja... det er jo alltid en avveining som blir gjort når det gjelder omtrent alt i flybransjen, så hvorfor skulle det være anderledes her? Ikke at det nødvendigvis er noen enten eller avgjørelse.
Vil heller si at man kanskje vil se noen små utslag i regulariteten, ikke nødvendigvis sikkerheten.
Har vel spurt om det før og sikkert fått svar jeg har glemt, men er det noe i veien for å få godkjennelse til å fly de non-prec. innflygningene som er idag ved hjelp av FMS og LNAV/VNAV? Det fungere utmerket og man må kun forholde seg til høyere minima. Med unntak av det er som å fly en ILS.

Ja... det er jo alltid en avveining som blir gjort når det gjelder omtrent alt i flybransjen, så hvorfor skulle det være anderledes her? Ikke at det nødvendigvis er noen enten eller avgjørelse.
Vil heller si at man kanskje vil se noen små utslag i regulariteten, ikke nødvendigvis sikkerheten.
Har vel spurt om det før og sikkert fått svar jeg har glemt, men er det noe i veien for å få godkjennelse til å fly de non-prec. innflygningene som er idag ved hjelp av FMS og LNAV/VNAV? Det fungere utmerket og man må kun forholde seg til høyere minima. Med unntak av det er som å fly en ILS.

Det kan jo diskuteres i det uendelige, men statistikken viser færre ulykker og incidents ved prec enn non-prec...

Men då finns inga alternativ till SCAT-1 i Finnmark? Lufttransport och andra operatörer är då chanslösa i upphandlingen = WF har monopol?!

Det er vel ikke noe poeng å kjøre enda en diskusjon om WF har fordeler eller monopol eller hva man skal kalle det? Det er diskutert nok tidligere og man kommer ikke noe sted med en slik diskusjon...

I forhold til topic, så er det mer interessant å se hva SD har lært av den rotete prosessen rundt Lofoten. Neste anbudsperiode for Nord-Troms/Finnmark starter 1.april 2013. Nå er det snart juli 2012. Det er fortsatt ikke kommet noen anbudspapirer fra SD, så jeg er redd hele historien gjentar hvor SD ikke utlyser konkurransen før i august/september, svarfrist i oktober og at de selv ikke kommer med avgjørelse før etter nyttår 2013. Og skal jeg tippe, så vil kravet til SCAT eller annen type precision være fjernet for å skape mer konkurranse.

Det er vel ikke noe poeng å kjøre enda en diskusjon om WF har fordeler eller monopol eller hva man skal kalle det? Det er diskutert nok tidligere og man kommer ikke noe sted med en slik diskusjon...

I forhold til topic, så er det mer interessant å se hva SD har lært av den rotete prosessen rundt Lofoten. Neste anbudsperiode for Nord-Troms/Finnmark starter 1.april 2013. Nå er det snart juli 2012. Det er fortsatt ikke kommet noen anbudspapirer fra SD, så jeg er redd hele historien gjentar hvor SD ikke utlyser konkurransen før i august/september, svarfrist i oktober og at de selv ikke kommer med avgjørelse før etter nyttår 2013. Og skal jeg tippe, så vil kravet til SCAT eller annen type precision være fjernet for å skape mer konkurranse.

Nå er diskusjonen om antall aktuelle anbudsgivere helt klart on topic, og henger sammen med det du skriver i avsnitt 2. Det er ikke egentlig så mye å diskutere, men hvis SCAT1 kravet (eller tilsvarende, all den tid det betyr et operasjonelt system) opprettholdes så er det ingen andre enn WF som er aktuelle (ergo er de de facto monopolist), og da er ikke anbud noe poeng. Hvis det kreves så spesialisert utstyr, som ingen andre aktuelle operatører får tak i, så burde egentlig oppdragsgiver stille med utstyret...

I forhold til tidsfrister så var det vel nokså klart at forrige runde med FoT-anbud hadde nokså knappe tidsfrister, så man får håpe at man har tatt lærdom av dette.

Last edited:

Nei, ikke om WF har noe monopol, for det har de jo uansett ikke. Men det er jo helt klart relevant om det stilles krav som kun en tilbyder kan tilfredstille.

Å sette i gang og drifte innflygingshjelpemiddel er et offentlig ansvar, og flyplassene skal uavhengig av dette anbudet også kunne brukes sikkert av alle operatører; Det skal være like sikkert å lande med en charter, et ambulanse fly, eller et helikopter, tatt hensyn til de fysiske begrensningene på/rundt flyplassen.

Jeg har flydd både kortbane ruteflyging og ambulanse i Finnmark, men det var før SCAT tiden, så det systemet vet jeg lite om. Men topografien i Finnmark og Nord-Troms (unntatt evt Sørkjosen etter min erindring) er vel ikke så spesielt at det ville være en enkel sak å få ILS på de langt fleste plasser, og noe NPA har vi tross alt overalt.

Og for NPA så er det som før nevnt nå en langt sikrere metode med constant descend, og det er flere flytyper (mulig med krav om IRS?) også i SAS som flyr NPA fully coupled på nøyaktig samme måte som en ILS, så utviklingen går vel også i retning av at NPA om ikke lenge blir nøyaktig like sikker som en PA.

Back