Fot - Meter. Flyging i Russland og Kina

LN-SEK

ScanFlyer Gold
Lurer på hvor dan man praktisk går fra systemet med flygenivå i vesten til metersystemet som brukes i bl.a Russland og Kina.

Når jeg fløy hjem fra BKK (SK976) her om dagen så så jeg at Flight info systemet hele tiden viste 38000 fot/11582 meter over Russland og fortsatte på dette nivået også ut over Østersjøen. Hvordan kan det ha seg ? Det skulle vel vist et rundt antall meter ? Er det flight info systemet som viser feil ?

Praktisk er det sann at ATC i Russia gir flyet en höyde i meter.

Deretter ma besetning regne det om i fot og justerer sine instrumenter. Teoretisk kan du justerer med 100-fot steps, mens hvem gjörer dette? Vi ma jo huske at over Russia har vi ikke RVSM luftrommet...

EDIT: Man skal si at denne prosedyren gjelder for vestlige fly.

Last edited:
Vel, der avhenger vel litt hvor Info-Systemet fra sine data fra.

Tar de sine data ut av FMC, sa vil de fa sine info i fot. Deretter regner disse systemer internt fra fot til Meter, og dette gjörer de med eksakt forhold fot:meter. Derfor far du til slutten en slik maling i meter, selv om ATC Russia gar gitt en litt annen verdi.

Rett og slett fordi ingen kan instille 31.456 fot i glareshield til en A340.

"Rett og slett fordi ingen kan instille 31.456 fot i glareshield til en A340."

Sitter det instrument i glareshield? De sitter vel strengt tatt under, eller er jeg helt på jordet?

Mulig jeg husker helt feil, men mener ganske bestemt at jeg har lest en tripreport med A340 som hadde meter i glareshield in-flight over Mother Russia.

340'n har vissnok en knapp hvor de kan slå på en meter indikator på høydemåleren, ifølge FBU4EVER. Justering av høyde skjer i fot, mens metermåleren viser tilsvarende i meter.

"Rett og slett fordi ingen kan instille 31.456 fot i glareshield til en A340."

Sitter det instrument i glareshield? De sitter vel strengt tatt under, eller er jeg helt på jordet?

Kall dette FCU dersom du vil. Det er en god del folk som betegner denne delen (FCU+fysisk glareshield) av cockpit som glareshield.

Last edited:
On our airplane with Proline 21 there is a meter/foot selection that we just switch to meter and then the altitude preselect shows meters so we can fly "Flightlevel 11600 Meters". The altitude indicator tape will still show feet though so this will show 31461 ft.

Just remember the Russians and other country's that have hight in meters instead of feet are the only country's that are following ICAO's recommandations, ICAO states that hight should be in METERS ;)

it's us westerners that are doing it wrong :lol:

The pilot

Hvilke land er det forresten som bruker meter ?
Vet om Russland og Kina. De fleste land i øst-Europa har vel gått over til fot etter at jernteppet falt, men hva med Ukraina, Kazakstan osv ?

Back