FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Forstår jeg det rett så leverte DAT et 0-anbud på Florø. SÅ spørs jo da om den forblir anbudsrute etter 2024?

Forstår jeg det rett så leverte DAT et 0-anbud på Florø. SÅ spørs jo da om den forblir anbudsrute etter 2024?

Widerøe gjorde vel det samme i 2012 på samme rute.

Hva er galt med litauisk crew? Er ikke Litauen del av EØS?

Dersom dette er et problem finnes det egentlig bare to muligheter:

1. Melde Norge ut av EØS
2. Innføre en felles tariffavtale for alle piloter og kabinansatte. Da vil de tjene akkurat det samme uavhengig av arbeidsgiver, og staten kan stille krav om tariffavtale for alle som leverer anbud. Staten kan ikke stille krav om noe som ikke finnes.

Hva er galt med litauisk crew? Er ikke Litauen del av EØS?

Dersom dette er et problem finnes det egentlig bare to muligheter:

1. Melde Norge ut av EØS
2. Innføre en felles tariffavtale for alle piloter og kabinansatte. Da vil de tjene akkurat det samme uavhengig av arbeidsgiver, og staten kan stille krav om tariffavtale for alle som leverer anbud. Staten kan ikke stille krav om noe som ikke finnes.

Det vesentligste i kritikken her går vel på at de åpnet opp for en wetlease-løsning?

Det er vel strengt tatt ikke snakk om weatlease heller, men to selskap som har lagt inn et felles anbud med en felles forpliktelse til å oppfylle anbudskravene, som jo er en ny måte å gjøre det på på FOT-rutene. Angående diskusjonen om dansk vs litauisk besetning, så har det så vidt jeg har fått med meg stort sett vært benyttet skandinaviske besetninger den siste tiden

Ikke vært mange skandinaviske piloter på radioen for dat/dot de siste dagene iallefall…

Selv om nasjonaliteten på pilotene er en god indikator er det ikke det som er problematisk. Det er vilkårene de flyr på som er problemet.

-eggs

Back