• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Forstår jeg det rett så leverte DAT et 0-anbud på Florø. SÅ spørs jo da om den forblir anbudsrute etter 2024?
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Forstår jeg det rett så leverte DAT et 0-anbud på Florø. SÅ spørs jo da om den forblir anbudsrute etter 2024?


Widerøe gjorde vel det samme i 2012 på samme rute.
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda


Hva er galt med litauisk crew? Er ikke Litauen del av EØS?

Dersom dette er et problem finnes det egentlig bare to muligheter:

1. Melde Norge ut av EØS
2. Innføre en felles tariffavtale for alle piloter og kabinansatte. Da vil de tjene akkurat det samme uavhengig av arbeidsgiver, og staten kan stille krav om tariffavtale for alle som leverer anbud. Staten kan ikke stille krav om noe som ikke finnes.
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Hva er galt med litauisk crew? Er ikke Litauen del av EØS?

Dersom dette er et problem finnes det egentlig bare to muligheter:

1. Melde Norge ut av EØS
2. Innføre en felles tariffavtale for alle piloter og kabinansatte. Da vil de tjene akkurat det samme uavhengig av arbeidsgiver, og staten kan stille krav om tariffavtale for alle som leverer anbud. Staten kan ikke stille krav om noe som ikke finnes.

Det vesentligste i kritikken her går vel på at de åpnet opp for en wetlease-løsning?
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Det er vel strengt tatt ikke snakk om weatlease heller, men to selskap som har lagt inn et felles anbud med en felles forpliktelse til å oppfylle anbudskravene, som jo er en ny måte å gjøre det på på FOT-rutene. Angående diskusjonen om dansk vs litauisk besetning, så har det så vidt jeg har fått med meg stort sett vært benyttet skandinaviske besetninger den siste tiden
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Ikke vært mange skandinaviske piloter på radioen for dat/dot de siste dagene iallefall…
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Selv om nasjonaliteten på pilotene er en god indikator er det ikke det som er problematisk. Det er vilkårene de flyr på som er problemet.


-eggs
 
Back
Top