For de spesielt interesserte legger jeg frem en del faktaopplysninger, som illustrerer det fortsatt krevende marked, ikke minst fra OSL.
OSL hadde i 2009 1,2 millioner mindre pax enn året før, en nedgang på hele 6,5 %. Det var dog en viss lysning på slutten av året.
SAS mistet 1,6 millioner pax, mens DY øket med 800.000 pax. Kabinfaktoren samlet steg fra 61 til 66 % i løpet av året, og det illustreres også med at antall operasjoner gikk ned med 8,4 %. Så det positive er jo at flyene fylles bedre, tross alt.
DY hadde en kabinfaktor på 76 % i desember (ikke verst), mens Thomas Cook f.eks hadde en "nedgang" til "kun" 96,5 %, noe selskapet ikke er fornøyd med. Men der skal også flyene være tilnærmet fulle.
Når man snakker charter og Thomas Cook, så hadde de et noe svakt salg i november og desember, men det har tatt seg en del opp nå i kuldeperioden. Sommersalget deres for 2010 ser bra ut, og bl.a. de små greske øyer har solgt 9 % bedre enn i samme periode i fjor.
Selskapet merker konkurransen fra Thai, og spesielt trafikken til Krabi har ikke solgt optimalt.
Salget til Phuket er bedre.
Men også Thai har sine utfordringer, og la nå frem et tap på 270 millioner fra de siste ni måneder. Alle detaljer er ikke kjent, men mye tyder på at Oslo-trafikken går i minus så langt.
At det er overkapasitet i markedet merker også DY, som nå har måttet kjøre en kjempekampanje med billetter til kr 199, for å få fylt flyene.
Det er lagt merke til at nest største aksjonær, Erik G. Braathen, i romjulen solgte seg helt ut av DY. Noen analyser og tanker om den videre inntjening hadde han nok da gjort...
Tally-Ho
OSL hadde i 2009 1,2 millioner mindre pax enn året før, en nedgang på hele 6,5 %. Det var dog en viss lysning på slutten av året.
SAS mistet 1,6 millioner pax, mens DY øket med 800.000 pax. Kabinfaktoren samlet steg fra 61 til 66 % i løpet av året, og det illustreres også med at antall operasjoner gikk ned med 8,4 %. Så det positive er jo at flyene fylles bedre, tross alt.
DY hadde en kabinfaktor på 76 % i desember (ikke verst), mens Thomas Cook f.eks hadde en "nedgang" til "kun" 96,5 %, noe selskapet ikke er fornøyd med. Men der skal også flyene være tilnærmet fulle.
Når man snakker charter og Thomas Cook, så hadde de et noe svakt salg i november og desember, men det har tatt seg en del opp nå i kuldeperioden. Sommersalget deres for 2010 ser bra ut, og bl.a. de små greske øyer har solgt 9 % bedre enn i samme periode i fjor.
Selskapet merker konkurransen fra Thai, og spesielt trafikken til Krabi har ikke solgt optimalt.
Salget til Phuket er bedre.
Men også Thai har sine utfordringer, og la nå frem et tap på 270 millioner fra de siste ni måneder. Alle detaljer er ikke kjent, men mye tyder på at Oslo-trafikken går i minus så langt.
At det er overkapasitet i markedet merker også DY, som nå har måttet kjøre en kjempekampanje med billetter til kr 199, for å få fylt flyene.
Det er lagt merke til at nest største aksjonær, Erik G. Braathen, i romjulen solgte seg helt ut av DY. Noen analyser og tanker om den videre inntjening hadde han nok da gjort...
Tally-Ho