Fortsatt kraftig oppgang for Norwegian (desember 2009)

MartinL

ScanFlyer Dusty
Fortsatt kraftig vekst hos Norwegian. Legg merke til at yielden holdes på samme nivå som november.
Kabinfaktoren er også opp 2%.

Tilsammen 815,562 passasjerer reiste med Norwegian i desember 2009 - mot 651,895 samme måned året før. Det gir en økning på 25 prosent eller 163,667 passasjerer. - Passasjertallene for fjoråret har vist oss at stadig flere foretrekker å fly med oss, sier Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian

Yielden er estimert til 0,55 for desember, noe som er 17 prosent lavere enn i desember 2008. Endringen skyldes i stor grad bortfall av drivstofftillegg, samt en endring i ruteporteføljen og innfasing av nye fly med høyere kapasitet og lavere enhetskostnad.

Kabinfaktoren for konsernet som helhet lå på 76 prosent i desember, en forbedring på 2 prosentpoeng fra samme måned i fjor. Selskapet opererte 99,4 prosent av de planlagte flygningene i desember.

Norwegian tar også punktligheten svært alvorlig!

- Desember ble en ekstraordinær måned med tanke på punktlighet. Måneden var preget av mye dårlig vær og snø på kontinentet og langs norskekysten. I kombinasjon med generelt stor reiseaktivitet i julemåneden ble flyplassbemanningen, spesielt på Gardermoen, for liten til å ta unna trafikken raskt nok. Vi har satt i verk flere strakstiltak som skal rette opp dette, sier Kjos.


http://boarding.no/art.asp?id=39862
 
Last edited:
Godt jobba av DY!

Yielden er estimert til 0,55 for desember, noe som er 17 prosent lavere enn i desember 2008. Endringen skyldes i stor grad bortfall av drivstofftillegg, samt en endring i ruteporteføljen og innfasing av nye fly med høyere kapasitet og lavere enhetskostnad.

17% høres mye ut, men hvordan slår det ut økonomisk totalt sett? Oppveier lavere enhetskostnad for fallet i yield?


Legg merke til at yielden holdes på samme nivå som november.

Njaa, men er det ikke samme måned forrige år som er viktig da...? ;)
 
Njaa, men er det ikke samme måned forrige år som er viktig da...? ;)

Ikke nødvendigvis, nei.:)

Ting endrer seg, og det som er viktig er vel at yielden er på et nivå som gjør at bedriften kan tjene penger. Om man f.eks. klarer å redusere kostnadene så kan yielden gjerne reduseres uten at det får konsekvenser for bunnlinjen, og om kabinfaktoren øker så kan yielden også gå noe ned uten at lønnsomheten for en gitt flygning påvirkes (revenue per km er en funksjon som stiger i både kabinfaktor og yield). Det er ikke veldig uvanlig at yielden går ned når man fyller flyene med flere passasjerer.

I tillegg så rapporterer vel DY at drivstofftillegget var inkl i yielden i 2008. Med reduserte fuelkostnader faller CASK (kostnad per setekm), og da gjør det i utgangspunktet ikke så mye om yield faller så lenge yieldfallet ikke er større enn effekten av bortfallet av drivstofftillegget.
 
Kabinfaktoren er også opp 2%.

.. men 76% er fortsatt for lavt. Selskaper som baserer seg paa volumtrafikk, som det Norwegian, Ryanair, easyJet etc gjoer, trenger minst 80% belegg for aa tjene penger. Naa tar de sikkert noe igjen paa anxcillery revenue, men vi vil ikke se DY tjene ordentlig med penger foer de kan levere en stoe kabinfaktor paa over 80%.

Nei, kabinfaktoren er ikke det man regner over-/underskudd etter, men for et volumselskap gir det likevel en god pekepinn ...
 
Imponerende hvordan norwegian har vokst til tross for dårlige tider i bransjen. Når kommer SAS konsernet med sine tall?
 
Vekst-tallene er imponerende, men Norwegian ma endelig tar grep og gjöre noe med dette (u)punktlighet.

Dette er bare delvis skyldet til hva blir nevnt offisielt, en annen ting er faktum at organisasjonen har vokset sa fort at man har fatt noen vokse-smerter i dette omrade.

Til lykke av Norwegian finnes det seg gode lösninger til deres problem innenfor Logistic og jeg haper at man tar inn noen dyktigere folk fra dette industri-omrade. Dette vil ikke bare sende punkligheten der det skal til, men ogsa videre-utvikle heile organisasjonen.

For tida koster punklighet ikke bare kundeomdömme, men ogsa en del penger...
 
Back
Top