• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Forsvaret nedgraderer rapport

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Nedgraderte ulykkesrapport
Forsvaret nedgraderer rapporten etter flyulykken som kostet 17 mennesker livet på Grytøya for 33 år siden. Flygeren hadde promille.

Ifølge flytryggingsinspektør Clamer Meltzer i Forsvaret, skjer avgraderingen som følge av en anmodning fra de pårørende, skriver Nordlys.

Også tidligere skal det ha vært bedt om innsyn i rapporten. Dette skal ha blitt avslått.

Nå, 33 år etter at ulykka med Twin Otter-flyet skjedde, er det imidlertid ikke funnet grunn god nok til å holde rapporten hemmelig. Rapporten har vært gradert "fortrolig" og "strengt fortrolig".

Over en i promille

- Det er bestemt at de pårørende som ønsker det, kan få tilgang til rapporten, opplyser Meltzer til avisa.

Det var 11. juli 1972 at flyet kolliderte med et fjell på Grytøya etter å ha tatt av fra Bardufoss. 17 mennesker, blant dem flere barn, omkom i ulykken.

I Forsvarets hemmelige rapport er det slått fast at kapteinen på flyet hadde mer en en promille og at dette var en medvirkende årsak til ulykka.
http://www.ht.no/incoming/article19234.ece

Dette er i og for seg gammelt nytt; årsakssammenhengen har vært godt kjent innad i Luftforsvaret, og Svein Duvsete brukte ganske mye plass på historien i siste bindet av "Luftforsvarets historie" som kom ut i fjor høst.

Bra at familien til skvadronsjefen ser ut til å ha kunnet forsone seg med fortiden.

Mulig det er kjent i Luftforsvarsmiljøet, men mente det kanskje kunne være av allmenn interesser også.
Er enig i at forsoningstanken er bra...

"Luftforsvarets historie" er en helt alminnelig historiebok som er tilgjengelig i bokhandler og på bibliotek, men som sikkert ikke har verdens største målgruppe. :)

Nei stemmer nok det. Derfor mener jeg dette kanskje kunne være av allmenn interesse

I den meget utbredte årbok-serien "Norgesrevyen" (4 bøker årlig fra 1958 til 1984) står promillen nevnt som årsak til havariet. Jeg tipset faktisk selv http://aviation-safety.net med Norgesrevyens opplysninger om denne militære Twin Otter-ulykken.

PS: er nevnte nettsted nedlagt?

Det som er å beklage er at dette blir slått opp i media som en nyhet.

Gå inn i nevnte databases side om ulykken og se hva som allerede ble skrevet på den tiden da ulykken var friskt i minne.

Nå var det kanskje ikke kjennskapen til promille som er det nye....men at rapporten ble nedgradert nylig...slik det står i topic.

"Ulykken skjedde den 11. juli 1972. Den militære Twin Otteren kolliderte med et fjell på Grytøya i Troms. Alle de 17 ombord mistet livet - deriblant flere barn.

Det har i årene etter ulykken vært kjent at kapteinen var påvirket av alkohol under flyvningen, men Forsvaret har ikke bekreftet forholdet før nå - 33 år etter ulykken skjedde.

I havarirapporten, som har vært hemmeligstemplet i siden 1972 , sier Luftforsvaret seg ansvarlig for at kapteinen på det millitære Twin Otter-flyet fikk lov til å fly - tiltross for at han var alkoholpåvirket og at det var dårlige flyforhold da flyet tok av fra Bardufoss.

Årsaken til at rapporten ble holdt hemmelig skal ha vært de sikkerhetspolitiske forholdene på -70 og 80-tallet, skriver avisen Nordlys"

Synes dette oppsummerer ganske bra:

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article504472.ece

I de NTB-artikkelen står det "I Luftforsvaret skal det ha vært alminnelig kjent i alle år siden ulykken at flykapteinen var alkoholpåvirket da flyet tok av ulykkesdagen, men kunnskapen om dette ble holdt internt. Flykapteinen skal ha festet hele natten før han satte seg ved spaken i Twin Otter-flyet."

Disse uttalelsene er løgn!

At man nå går inn og anklager Forsvaret for å ha holdt rapporten hemmelig altfor lenge, er greit nok.

Jeg begynte på LTBS Kjevik i juni -72, og flere av kullkameratene mine var æresvakter ved begravelsen (evt. minnehøytideligheten?) etter ulykken. Jeg jobba i Luftforsvaret frem til 1981, men dette er faktisk første gang jeg hører at flykapteinen hadde promille i blodet. Men som DY skriver: Nyhetsvinklingen nå var jo at rapporten er nedgradert, og det er vel ikke så unaturlig at man nevner promille-delen også.

Jeg kan ikke forstår hvorfor det er beklagelig at dette blir slått opp som en nyhet. Omtalen i databasen er ingen offisiell bekreftelse på årsaken. Jeg synes heller det er merkelig at denne rapporten ikke har vært krevd offentliggjort tidligere. I dag hadde dette vært umulig og jeg tror ikke det hadde vært mulig å holde en rapport om en sivil ulykke på samme tid hemmelig.

For meg var dette ukjent, men så var jeg bare 4 år da ulykken skjedde. For øvrig har jeg vandret i de fjellene hvor ulykken skjedde. Min svigerforeldre har hytte på Grytøya.

Originally posted by GF1
Det som er å beklage er at dette blir slått opp i media som en nyhet.

Gå inn i nevnte databases side om ulykken og se hva som allerede ble skrevet på den tiden da ulykken var friskt i minne.

Ang promille, så har det vært kjent blandt de av mine kolleger som jobbet her oppe den gangen helt siden den dagen i 1972. (Ikke holdt innad i forsvaret, men i alle fall blandt folk som ikke løper til VG)

Media sier at flyet var på vei fra Bardufoss til Bodø, og det stemmer ikke, det var på vei til Skagen fra Bardufoss, med Bodø som siste stopp etter det. En kollega husker regn og tåke i området den dagen, så ille at det ikke var VMC.

Ulykka førte bl.a til at 719 ikke fløy VFR når de fløy vanlig pax transport, men dette varte bare 4-5 år, før de begynte å fly VFR igjen.

Selvsagt er ikke omtalen i databasen noen offisiell bekreftelse på årsaken. Som nevnt var det meg selv som tipset nevnte database basert på offentlige opplysninger i en årbok. Nevnte årbok-serie fantes på ethvert bibliotek i Norge, og artiklene i den var konsentrat av ting som hadde stått i avisene.

Er det da riktig å si at Forsvaret har holdt promillen hemmelig?

Men RAPPORTEN skulle selvsagt vært nedgradert for lenge siden.

Originally posted by GF1
I de NTB-artikkelen står det "I Luftforsvaret skal det ha vært alminnelig kjent i alle år siden ulykken at flykapteinen var alkoholpåvirket da flyet tok av ulykkesdagen, men kunnskapen om dette ble holdt internt. Flykapteinen skal ha festet hele natten før han satte seg ved spaken i Twin Otter-flyet."

Disse uttalelsene er løgn!

(...)

Det var da voldsomt da. Hva er løgn? At det var kjent at fartøysjefen var påvirket, at det ble (forsøkt) holdt internt, eller at fartøysjefen hadde vært på fylla frem til han skulle fly Nord-Norge rundt? Alt dette er vel riktig nok.

Det stemmer ikke at ulykken skjedde etter at fartøysjef hadde ombestemt seg med hensyn til anløp i Skagen. Han presset på i den retningen inntil forholdene ble så dårlige (sikt ned i 2-3000 m, skyhøyde ned i 100 fot), at han valgte å stige opp over suppa. Men så traff de altså Lille Tussen fattige 10 meter under toppen.

Jeg er forøvrig litt skuffet over Marit Nybakks uttalelser om at det er "det er dramatisk at flykapteinen ikke ble stanset i promillekontroll" og at "man må regne med at slikt aldri ville kunne skje i dag". Bedrifts- og drikkekulturen i LF var noe ganske annet for over tredve år siden enn den er i dag, og det tror jeg lederen av Forsvarskomiteen vet.

Edit: Tyrkkleif.

Med all denne informasjonen som nå viser seg komme opp i denne saken, så synes jeg det er enda større nyhet.;)

Og mulig at sjansen for at påvirkede piloter flyr i dag er mindre enn på 70-tallet, men jeg tror en kanskje er litt naiv om en tror at dette ikke skjer idag også.

Jeg tror vi kan ta for gitt at en fartøysjef ikke ville slippe til stikka i dag om vedkommende hadde hatt 2,5 i promille.

Back