• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Forsvaret nedgraderer rapport

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Originally posted by DY
Og mulig at sjansen for at påvirkede piloter flyr i dag er mindre enn på 70-tallet, men jeg tror en kanskje er litt naiv om en tror at dette ikke skjer idag også.

Kan jeg spørre hva du bygger en slik antagelse på og om du sikter til det militære flymiljøet?

Originally posted by Brave
Originally posted by DY
Og mulig at sjansen for at påvirkede piloter flyr i dag er mindre enn på 70-tallet, men jeg tror en kanskje er litt naiv om en tror at dette ikke skjer idag også.

Kan jeg spørre hva du bygger en slik antagelse på og om du sikter til det militære flymiljøet?
Ventet på at denne meldingen skulle komme.
Jeg er av den oppfattelsen at om en virkelig tror at det ikke er misbruk og at det hender at piloter i både Forsvaret og det sivile ikke er påvirket av stoffer så tror jeg at en er naiv.
Er absolutt ikke redd for å fly, men det har f.eks blitt avslørt mange crew på nordiske flyplasser som har hatt promille.....og hvorfor skal en ikke anta at slikt skjer? Sier selvsagt ikke at det er bra, men jeg synes som sagt (mange ganger nå) at det er naivt å tro at det ikke skjer. Ikke verre enn det.
Dessuten vil jeg anta at om en på 70-tallet spurte flymiljøet om en fløy med promille, så ville en selvsagt fått svaret: "nei".....men så viste det seg altså at.......

Alle snakekr om "Hemmeligholdelse" av ulykken. Jeg har kjent til ulykken og aarsaksforholdet slik det ble "avgradert" naa i ganske mange aar. Intet nytt der.

Alle boer huske paa at det er forskjell paa graderingene her. Rapporten har brukt graderingene "Fortrolig" og Strengt Fortrolig" som benyttes for aa gradere personinformasjon og opplysninger.
Rapporten har ikke blitt hemmeligholdt paa grunn av sikekrhetsmessige grunner, som ville brukt graderinger som Begrenset, Konfidensielt, Hemmelig og Strengt Hemmelig.

Syns det er rart at forsvarsfolket som har uttalt seg i denne saken ikke har lagt merke til den lille nyansen...

Originally posted by Shark-41
Alle snakekr om "Hemmeligholdelse" av ulykken. Jeg har kjent til ulykken og aarsaksforholdet slik det ble "avgradert" naa i ganske mange aar. Intet nytt der.

Alle boer huske paa at det er forskjell paa graderingene her. Rapporten har brukt graderingene "Fortrolig" og Strengt Fortrolig" som benyttes for aa gradere personinformasjon og opplysninger.
Rapporten har ikke blitt hemmeligholdt paa grunn av sikekrhetsmessige grunner, som ville brukt graderinger som Begrenset, Konfidensielt, Hemmelig og Strengt Hemmelig.

Syns det er rart at forsvarsfolket som har uttalt seg i denne saken ikke har lagt merke til den lille nyansen...
Så du mener altså at rapporten ikke er nedgradert slik Forsvaret selv sier?

Nei, ikke det jeg mener...

Men heller grunnen for hemmeligholdelsen eller graderingen.

Har jo ikke akkurat saa mye om "Rikets sikkerhet" aa gjoere, om ikke repporten avdekekt en trend, noe jeg ikke tror.

Shark-41 peker her på noe vesentlig. Det er stor forskjell på Beskyttelsesinstruksen (Fortrolig - Streng fortrolig) og Sikkerhetsinstruksen (resten). Beskyttelsesinstruksen har ingenting med Rikets sikkerhet å gjøre.

Originally posted by LN-KOG
Shark-41 peker her på noe vesentlig. Det er stor forskjell på Beskyttelsesinstruksen (Fortrolig - Streng fortrolig) og Sikkerhetsinstruksen (resten). Beskyttelsesinstruksen har ingenting med Rikets sikkerhet å gjøre.
Ingen som betviler det heller.....
....men konklusjonen er vel at den har blitt NEDGRADERT uansett hvordan man nå snur og vender på dette.....slik posten min tok utgangspunkt i.

Saa det viktigste spoersmaalet, HVA var det som var gradert, og HVORFOR?

Personopplysninger?

Maa jo paastaas at det var personopplysninger der.

Kan grunnen til at rapporten er frigitt vaere at saken naa er foreldet? (Bare ett spoersmaal)

Originally posted by Shark-41
Saa det viktigste spoersmaalet, HVA var det som var gradert, og HVORFOR?

Personopplysninger?

Maa jo paastaas at det var personopplysninger der.

Kan grunnen til at rapporten er frigitt vaere at saken naa er foreldet? (Bare ett spoersmaal)
Som det står i første posting:

Ifølge flytryggingsinspektør Clamer Meltzer i Forsvaret, skjer avgraderingen som følge av en anmodning fra de pårørende, skriver Nordlys.

Også tidligere skal det ha vært bedt om innsyn i rapporten. Dette skal ha blitt avslått.

Nå, 33 år etter at ulykka med Twin Otter-flyet skjedde, er det imidlertid ikke funnet grunn god nok til å holde rapporten hemmelig. Rapporten har vært gradert "fortrolig" og "strengt fortrolig".

Det svarer i alle fall HVORFOR

Back