• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Første skraping av 777-200ER og om skroting av fly

Someone

Moderator
Medlem
Første skraping av 777-200ER og om skroting av fly

Mens det til nå kun har vært to 777-200 (non-ER) modeller som har vært skrapet så begynner nå også enkelte 777-200ER være mer verdt som deler enn som fly. En tidligere Singapore maskin fra 1999, (28518/ln226/9V-SQG) nå eiet av ILFC er det som får "æren" å være førstemann ut.

Og sjansen er vel stor for at man fremover får se en god del relativt unge fly ende sine dager som skrap etterhvert som produsentene sender ut nye og mer moderne fly i store antall

Re: Første skraping av 777-200ER

Ja, pensjonsalderen ser ut til å synke, også for fly. Litt rart når man tenker på utviklingskostnadene for dagens fly-modeller, man skulle vel da kunne forvente at levetiden ihvertfall ikke blir kortere sammenlignet med tidligere. Men mulig 777-200ER ikke lenger har tilstrekkelig driftsøkonomi med dagens fuel-priser, f.eks sammenlignet med A330-300. Introduksjonen av 787-9 og A350-900 vil kanskje kunne sette ytterligere fart i pensjoneringen av 777-200ER. Litt synd, for 777-200 er en skikkelig lekker fugl.

Ser ut som -200ER maskin nr 2 skal skrapes

Boeing 777 -212 28512 126 9V-SQF Singapore Airlines ferried 13jun14 SIN-SFO-GWO, basic cs, for part-out & scrap

Itillegg ser det ut som JAL såvidt har begynt sende den første innenriksmodellen (777-200A) til ørkenen
Boeing 777 -246 27364 23 JA8981 Japan Air Lines ferried 13jun14 HND-HNL-GYR, all white for onward storage

777 programmet feiret jo nylig 20års jubileum, så er da naturlig at enkelte begynner å hugges opp

Itillegg ser det ut som JAL såvidt har begynt sende den første innenriksmodellen (777-200A) til ørkenen

Det skjønner jeg godt og vil tro ANA sin innenriks B777 følger etter. Disse flyene har ekstremt mange små turer på maks 2 timer i lengde, hver dag. Har testet dem 3 ganger så langt og de lever virkelig ikke opp til kvaliteten på resten av flåten. Kanskje derfor billigere å erstatte enn oppgradere/vedlikeholde.

Kunne ikke disse flyene vert forsøkt solgt litt dyrere en hva man tjener på å skrape det? Vil jo gjøre det enklere for nye selskap å etablere seg når de får fly på loppemarked. (Nå tenker jeg fly generelt, ikke bare 777.)

Kunne ikke disse flyene vert forsøkt solgt litt dyrere en hva man tjener på å skrape det? Vil jo gjøre det enklere for nye selskap å etablere seg når de får fly på loppemarked. (Nå tenker jeg fly generelt, ikke bare 777.)

Skjønte ikke helt spørsmålet. Her var det "skraphandleren" som var villig til å gi mest for flyet, og derfor blir det skrapet, hadde noen andre villet gi mer for det hadde de selvsagt fått kjøpe det

Re: Første skraping av 777-200ER og om skroting av fly

Når jeg trykker liker knappen er det ment som takk for interessant info. Tipper det gjelder alle.

Når jeg trykker liker knappen er det ment som takk for interessant info. Tipper det gjelder alle.
Skjønner den, var bare nede et godt øyeblikk da jeg så favorittmaskinen min stå oppstøttet med stillas, ingenting personlig ment :-)

Må si det til de som klikker "liker" på denne posten...det er ingen grunn til å like at en så flott flymaskin blir henvist på denne måten. Det er rett og slett bare trist!

Tja, det er vel knapt nok noen forskjell på dette og når man panter en colaboks?

Back