Re: Første reise med Emirates A380 på business
Da vi kom av flyet i Dubai hersket det litt kaos. Ettersom flyet vårt var forsinket fra London, mistet mange sine videre connection slik som oss. Så vi startet med å gå til en Emirates skranke og etter å ha stått i kø en stund fikk vi beskjed om at hotell var ordnet. Men karen som vi snakket med anbefalte ikke dette for det ville ta litt tid å komme seg til hotellet og vi måtte være tilbake på flyplassen igjen om få timer. Vi prøvde også å endre vår billett fra Bangkok til Kuala Lumpur (vi hadde valgt via Bangkok på grunn av et møte på vei hjemover) men dette virket ikke ut til å være mulig. Vi var også litt bekymret for vår videre billett (fra BKK til KUL med Thai) ettersom denne ikke var koblet til den andre billetten. Så derfor trasket vi fra terminal 3 til terminal 1 men ingen billettluker var åpne. Så da var det bare å resignere og vi gikk til Emirates loungen i terminal 1 (loungen i terminal 3 så mye bedre ut) ettersom det var nærmest vår gate og siden vi var lei av å gå – flyplassen begynner å bli ganske så stor! Den minner forresten litt på BKK flyplassen – er det bare tilfeldig?
Vi fant ingen sovestoler så vi tok oss til rette med å legge en del puter fra stolene på gulvet slik at vi kunne få en madrass. Og med et teppe så ble det relativt behangelig, Men det ble ikke mye søvn for i 6 tiden begynte annonseringen av flighter både på arabisk(?) og engelsk – og det går mange flighter fra DXB etter hvert så det var konstant støy på høytalerne!! Så da var det bare komme seg opp i sittende stilling, drikke litt kaffe og surfe litt på nett.
I åtte tiden begynte vi å gjøre oss klar og det var bare få meter bort til gaten vår. Ved gaten så vi plutselig at vi hadde blitt oppgradert uten at vi fikk noe som helst beskjed om dette. Så dermed var vi oppgradert fra business til first på EK418. Så var det bare å stå å vente på å få gå ombord. Vårt 777 så ut til å være av den litt eldre sorten men det var ikke så mye å klage på da vi kom inn – jeg hadde sete 1E på turen forresten.
Da vi satte oss var det allerede en bolle med sjokolade på hvert sete og headset var allerede på plass. Hvert sete hadde sin egen liten minibar med vann, juice og brus. Så var det utdeling av håndkle, en ny toalettveske...litt finere enn den forregående men med samme innhold, tøfler, pyjamas og ikke minst menyer.
Så da var det ”på an igjen” for å si det slik...når de serverer Dom Perignon champagne 2000 så må man jo smake på selv om klokken er 10 om morgenen. Det er knallhardt å være utsendt medarbeider fra Scainair for å rapportere om slike ting men noen må jo ta på seg denne jobben ;-)
Sete var forøvrig ganske bra, bordet som ble foldet opp foran meg når jeg skulle spise var på noe som føltes ut til å være ca 1 kvadratmeter, vi hadde en stor skjerm med full ICE underholdning osv. Men det som kanskje var det som satte oss mest ut var beskjeden fra betjeningen om at dette ikke var en flight med et satt opplegg for opp. Servering og tjenester var ved behov..altså det vi måtte ønske – når vi måtte ønske det. Og det er litt spesielt når man er vant til å bare følge rutinene som er lagt opp. Så vi begynte med champagne til å begynne med sammen med litt nøtter.
Min flyvert klarte forøvrig å søle champagne på buksene min forresten noe som var helt undvendig. Til og med jeg så hvor det bar hen da han helte champagne i mitt glass mens det sto på et lite drink bord. Jeg prøvde å sno meg unna men det var for sent og plutselig rant en del champagne ned på flaska og på buksene mine...men men. Siden det tross alt var morgen så begynte jeg med en omelett mens reisefølge mitt gikk rett på biffen. Og etter en stund begynte etegilde med at det store bordet ble dekket opp, bestikk ble lagt ut, vi fikk en egen brødkorg med assortert brød, egen salt og pepperkvern etc. Det begynte med litt frukt for min del og så fikk jeg servert en omelett med poteter, sopp og grønnsaker. Etterpå gikk jeg for osten og mellom valget av sauterne og portvin (1985 årgang) falt valget på sauterne og som dere kanskje kan se på bildene var flyverten mer enn generøs med porsjonen ;-) Var det halve flaske som gikk opp i glasset mon tro?
For å runde det hele av var det kaffe, Baileys og Godiva sjokolade. Det er ikke så mye annet å si om dette at det var en utrolig flott opplevelse.
Etter lite søvn i Dubai og litt alkohol innabords var det på tide men en liten lur...så jeg la ned sete og min flyvert brakte ut en liten overmadrass som kunne legges oppå selve sete. Det var ganske så flatt men det føltes ut som jeg lå litt i bue – toalettet var forøvrig ingenting spesielt og man hadde ikke rare plassen å bevege seg på dersom man ønsket å bytte til den utleverte pyjamasen. Men jeg sov godt i et par timer jeg og da jeg våket igjen tenkte jeg nok en gang at denne flyturen godt kunne vart litt lenger ;-)
Litt før kl 18 landet vi i Bangkok og nok en gang hadde vi en landing som ikke var spesielt god. Piloten smalt flyet ned og risting nummer 2 kom når nesehjulet kom ned. Men kanskje det er jeg som ikke er vant med å sitte så langt fremme
På BKK gikk vi på Thai sin skranke for å se hva vi kunne gjøre med vår billigbillett fra BKK til KUL og vi fikk beskjed at vi kunne endre den til samme flight dagen derpå. Så da ringte vi bare vårt hotell i Kuala Lumpur og sa at vi ble en dag forsinket og vi kastet oss i en taxi og dro inn til byen...”one night in Bangkok” har jo aldri skadet noen eller? ;-) Når det gjelder Thai så skulle jeg igjen ønske at det var lettere å bruke poeng på tvers av Star Alliance. Vi sa helt klart til Thai at vi har masse poeng på SAS og at vi godt kunne oppgradere til business med disse men da ble vi bare bedt om å gå til SAS for å snakke med dem. Ja, jeg vet at det er sånn reglene er men jeg kunne godt tenkt meg å se at reglene endres slik at det blir lettere.
Jeg har forøvrig vært i Bangkok noen ganger etterhvert så hvis noen har spørsmål er det bare å komme med dem så skal jeg gjøre mitt beste for å svare.