Re: Første rapport fra ny Business hos SAS på Flyprat - 11 flygninger med SK og 2 med
SK 834 737-883 LN-RPL "Svanehvit Viking" Sete 1F SAS Plus
Etter en langhelg i den franske hovedstaden kom tiden for å komme seg hjemover. Jeg sjekker som vanlig inn gjennom applikasjonen til SAS. Gjennom wideroe.no finner jeg ut at det blir LN – RPL og LN – RRX som skal ta meg tilbake til Vestlandet. Det blir tog ut til Charles de Gaulle, noe som fungerer greit nok. Heldigvis er det ingen som streiker.
Jeg finner skranken for SAS Plus/EuroBonus Gold/EuroBonusDiamond og sjekker inn. Dernest settes kursen mot piren som SAS benytter som heldigvis er køfri i Fast Track. Loungen på CDG er ikke den store opplevelsen, men jeg sitter der noen timer.
Det er ikke bare jeg som skal hjemover til Skandinavia..
Man kan aldri vite hva som serveres i SAS Plus, så litt mat i loungen er på sin plass for oss sultne bergensere.
Når klokken nærmer seg 13:30 tusler jeg mot gate 77 der dages SK 834 står oppført med avgang fra. Hei på deg Svanehvit Viking:
Lufthansen hilser fra sete 1F.
Beinplassen er helt grei, men det er langt verre i bredden når treseteren fylles opp av et ektepar.
Uheldigvis er mannen høflig nok til å ta midtsetet i stedet for konen. Kunne dere ikke bare ha byttet? Jeg liker uansett det faktum at karen vil være en real gentleman.
Klokken 13:51 melder purser boarding komplett. De franske karene på bakken har imidlertid ikke lastet all bagasjen på dette tidspunktet. Maskinen er helt fullsatt denne dagen med 2,5 rader Plus.
Kabinbesetningen består av en rutinert purser sammen med tre andre kvinner. Kapteinen lover en flytid på 2 timer og 10 minutter der vi skal tilbakelegge 1198 kilometer mot Oslo. Dørene lukkes først klokken 14:09.
Vi kommer oss opp i luften bak en Boeing 777 fra Air France som skal på langtur. Purser og den ene flyvertinnen kommer med denne her til oss i Plus.
Innholdet ser slik ut.
Smaksmessig er vel det ingen høydare. Særlig kyllingen føles noe dvask, mens resten er greit nok i seg selv. Når jeg først har betalt for maten, skal det ned i magen. Det meste går ned hos meg uansett smak. Siden bilen venter på Flesland er det vannkjøret og Colakjøret for meg.
Mens crewet på vei ned fra Oslo ikke leverte som forventet, kan jeg ikke ta denne gjengen på noe. Gardinen benyttes minimalt og besetningen er synlige i kabinen under nesten hele flygningen. Flyvertinnen kommer flere ganger bort til meg og spør om jeg vil ha noe mer å drikke eller spise. Jeg takker høflig nei, men jeg har fått tilbudet hvis det skulle melde seg et behov. Resten av turen går med til skriving på rapporten før dette dukker opp
Omtrentlig 25 minutter forsinket dumper vi ned på Gardermoen og finner gate 39. Crewet får selvsagt takk for turen og god service fra meg på veien ut. I ankomsthallen hersker det et latterlig kaos med 5-6 flygninger på hvert (!) bagasjebånd. Når klokken bikker 17:10 dukker omsider bagasjen min opp. Det blir ikke flere runder med transfer på Gardermoen, da må det være fryktelig rimelig sammenlignet med andre alternativer.
SK 281 737-683 LN-RRX "Ragnfast Viking" Sete 1F SAS Plus
I gullskranken er det ingen kø for å levere fra seg bagasje. Fast Track er folketom og jeg peiser rett gjennom. På tavlene lyser det SK 281 med avgang fra gate 26. Det skulle bety en 30 – 35 minutter i innlandsloungen.
Siden magen begynner å bli sulten, kjører jeg det nærmeste man kommer middag i loungen.
Jeg får akkurat med meg at Alexander Kristoff vinner Flandern Rundt. Det har blitt noen sportsopplevelser i den innenlandsloungen etter hvert.
Heldigvis er det stille og rolig i dag.
Etter hvert trasker jeg bortover til gaten. Bergenserne er allerede i kø, men jeg kommer meg nærmt podiet. Dessverre starter ombordstigning fra andre siden. Det går et par banneord inni meg. Flere statuskunder blir oppgradert til Plus i gaten.
Maskinen blir helt smakkfull. Det er 2,5 rader med Plus og resten sitter i Go. Ikke det at jeg forventer noe annet i disse påsketider.
Beinplassen er grei når man sitter på 1F. Selv om det kommer en dame i midtsete, synes jeg det er fryktelig trangt i bredden.
I cockpit sitter det to kapteiner denne ettermiddagen. Captain speaking lover 40 minutter flytid til verdens navle fordelt på 325 kilometer.
Norwegian har tydeligvis kommet seg på beina etter streiken.
I kabinen er det en rutinert kvinnelig purser, en ung flyvertinne og en svensk mannlig steward. Jeg får det jeg ønsker når de kommer rundt med trallen, til og med den berømte vannflasken kommer uten problemer eller diskusjoner.
Resten av turen forløper uten spesielle hendelser. Ragnfast Viking dumper ned på Flesland et par minutter etter oppsatt rutetid og dokker inn ved gate 29. Prioritert bagasje kommer selvsagt helt til sist etter nærmere 20 minutter. En slukøret herremann finner bilen og triller hjem i leiligheten. Moroen for denne gang er offisielt over.