Re: Første flyselskap etablerer base på Rygge fra 2008!
Her er det vel fritt fram for noen og enhver å synse...
Det første jeg lurer litt på er hva som menes med "base". For en gjennomsnittlig journalist (og de fleste andre) kan det kanskje være et litt uklart begrep der også den operasjonen Ryanair har på Torp kan oppfattes som "base". Uansett så bør det vel innebære ei betydelig satsing på Rygge og ihvertfall flere daglige flygninger.
Så er spørsmåler hvem som kan komme ut fra det blå og satse stort på en ny flyplass i Oslo? Jeg ville anta at det er en lavprisaktør, som kjenner Oslo-markedet rimelig godt og har aktivitet her fra før. Det burde vel redusere lista til Norwegian, Sterling og Ryanair.
Ryanair er godt etablert på Torp og det ville ikke være veldig overraskende om de oppretter en base der. At de skal opprette base på en flyplass de ikke flyr fra tviler jeg på. Noen flygninger fra Rygge i tillegg til Torp kan jeg tro på, de deler jo trafikken andre steder, men base høres rart ut. For Rygge ville det sikkert være en våt drøm, dog.
Sterling har, som det er påpekt, ikke de helt store finansielle musklene. Derimot har de en betydelig operasjon på Gardermoen som de kanskje vil gjøre noe med. Å flytte til Rygge ville ihvertfall gjøre at de skiller seg tydelig fra Norwegian.
Norwegian er vel favoritten. Vekst og nye fly på veg. Kjenner markedet og har tidligere vært positive til Rygge. Aktiviteten deres på Gardermoen kan neppe avvikles og Rygge vil bli en ekstra base i Oslo. Kanskje "sydenrutene" flyttes til Rygge?
SAS? Selv på fritidsdestinasjonene har de vel for mye transfer til at det vil lønne seg å flytte den trafikken?
Men hva med en outsider? Det er jo ikke umulig at avtalen med Easyjet er i boks, men er det egentlig noen andre aktuelle? Skal det være en "base" så må det jo være noe mer enn noen enkeltflygninger, så en regional aktør som Wizzair er det neppe. Hva med MyTravel?
Jeg satser enten på Norwegian (70% sjanse), en outsider (20%) eller en av de andre nevnet over (10%).