• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Første CRJ 900 går til Aalborg

Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

Nice!
Men, det blir nok en dyr operasjon med 88 seters jet. Selv om jeg fremdeles mener det var en korrekt beslutning å sette SAS' Q400'er på bakken, skjærer det meg i øynene når vi taxer forbi 5-6 "mothballed" Q400'er med overmalte SAS-logoer ved SAS Teknisk på Arlanda hver gang jeg ankommer Sverige.
 
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

... og en som fortsatt står ved rullebanen i Vilnius.
 
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

Hvorfor var ikke Embraer-fly aktuelt for SAS da de skulle erstatte Q400?
 
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

De var aktuelle - men CRJ900 var visstnok mer økonomisk i drift enn tilsvarende fra Embraer. Begge typer ble presentert for SAS
 
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

Der var nok "visse" fordele ved at vælge Bombadier ja !
 
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

Takk for svar. Skal noen av disse CRJ'ene opereres av SK Norge, eller er de forbeholdt SK DK og SK SE?
 
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

Det er vel SAS Danmark som får dem, men de vil trolig dukke opp på norske flyplasser også (SVG/BGO/KRS) som i dag flys av andre carriers på wet-lease
 
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

De var aktuelle - men CRJ900 var visstnok mer økonomisk i drift enn tilsvarende fra Embraer. Begge typer ble presentert for SAS

Samtidig var det jo en del av et erstatningsoppgjør med Bombardier.

Ved et normalt anbud mellom folket i sør-Amerika og nord-Amerika tror jeg nok at vi hadde sett et annet sluttresultat.
 
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

Nei, jeg er ikke så sikker. Embraer 195 er vesentlig dyrere å operere enn CRJ900 på SAS' nettverk, og selv om Embraer'n kommer bedre ut komfortmessig, ble det $$$ som talte (heldigvis!). jeg mener å ha hørt at Embraer'n er billigere i innkjøp enn CRJ900, men som Ole Johan her peker på, så var det nok en og annen rabatt som Bombadier kastet inn i bildet i forbindelse med oppgjøret etter Q400-rabalderet.
 
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

Har ikke E-jet også hatt noen problemer i kaldt vær med dørene eller har Finnair fått ordnet opp i dette problemet nå?
 
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

Og skal de kjøpe nye turboprops igjen kan de jo gå kanskje gå for Embraer når den tid kommer. Det ryktes at Embraer har en ny familie med turboprops på tegnebrettet. SAS som launch customer? :)
 
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

Nei, jeg er ikke så sikker. Embraer 195 er vesentlig dyrere å operere enn CRJ900 på SAS' nettverk, og selv om Embraer'n kommer bedre ut komfortmessig, ble det $$$ som talte (heldigvis!). jeg mener å ha hørt at Embraer'n er billigere i innkjøp enn CRJ900, men som Ole Johan her peker på, så var det nok en og annen rabatt som Bombadier kastet inn i bildet i forbindelse med oppgjøret etter Q400-rabalderet.

At E-195 er vesentlig dyrere å operere kommer av at det er et vesentlig større fly. CRJ-900 er på størrelse med E-175 (86 seter i single class 31" pitch). E-175 og CRJ-900 er også veldig på linje når det gjelder MTOW, OEW, MZFW og rekkevidde, så hvis SAS har sammenlignet E-195 og CRJ-900 så har det vært litt epler og bananer i bildet. E-195 tar 37% flere passasjerer i samme konfigurasjon. Jeg har ingen tall, men vil bli veldig overrasket om CASM for E-195 ikke er på linje med eller lavere enn CRJ-900
 
Last edited:
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

Tror det var E175 de sammenlignet med.
 
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

I foelge en av medlemmene paa Flyertalk, ble en CRJ-900 i SAS farger observert i CPH i dag. Det kan vel umulig stemme?
 
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

I foelge en av medlemmene paa Flyertalk, ble en CRJ-900 i SAS farger observert i CPH i dag. Det kan vel umulig stemme?
Tror det naeppe...kan maaske have vaeret en CRJ 900 i STAR ALLIANCE
farrver
Hilsen
ole
 
Re: Første CRJ 900 går til Aalborg

Kan det ha vært en MD eller en Cimber CRJ200??
 
Back
Top