Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

BU662

critical mind
Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Chris Witt har folgende Info pa Skyliner:

Boeing 737 -683 28303 257 SU-MWC Midwest ferried 04may10 CAI-EGBP for part-out & scrap ex G-CDKT

Litt synd at slik en ny fly hugges opp, men parts er mere verdt enn flyet som helhet... :cry:
 
Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Denne maskinen kom til SAS i 99, og gikk videre til Flyglobespan i 2005. Som du sier BU662, det er meget synd at en slik ny maskin går til skraperen=/
 
Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Tja det er da historien til griser - de skal alle til slakteren.

Men spøk til side - det er vel en grunn (sikkerhet?) for at den nå skal hugges opp.
 
Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Altid trist at se forholdsvis nyt fly blive til coladåser..
Hilsen
Ole
 
Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Ser at SAS opp gjennom 2000-tallet har kvittet seg med en del 737-600 og 737-800. Hvorfor ble de faset ut? Leasingkontrakter?

Kan jo være at -683en er dyr i drift - den benytter jo 20% mer drivstoff pr. passasjer en f.eks. LN-TUx med winglets. Dette er på korte strekninger innen Sør-Norge, forutsatt at de har samme KF.

Dette er tall hentet fra SAS' egen miljøkalkulator http://www.sas.dk/da/Om-SAS-Danmark2/Miljo/CO2-beregner/
(har linket til den danske siden sas.no ligger nede for telling med runtime error)
 
Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Kan jo være at -683en er dyr i drift - den benytter jo 20% mer drivstoff pr. passasjer en f.eks. LN-TUx med winglets. Dette er på korte strekninger innen Sør-Norge, forutsatt at de har samme KF.

Dette er tall hentet fra SAS' egen miljøkalkulator http://www.sas.dk/da/Om-SAS-Danmark2/Miljo/CO2-beregner/
(har linket til den danske siden sas.no ligger nede for telling med runtime error)

Ja, det er åpenbart at 737-600 er dyr i drift og at flytypen ikke har ivaretatt SAS' behov utover på 2000-tallet. -600-maskinene var fleksible mht. konfigurasjon og var vel nede i under 100 seter i enkelte maskiner, nesten som en regionaljet. De var kanskje tiltenkt å operere korte high yield-ruter med mange frekvenser? Nå har alle fått 120 seter, tilsvarende den noe mer populære - men enn så drivstofftørste - forgjengeren -500.

SAS bestilte vel i utgangspunktet 45 eksemplarer i 1995, men klarte å konvertere noen ordre til større -700- og -800-maskiner. I tillegg har det blitt lagt inn nye bestillinger på 2000-tallet - og de var ikke på -600, for å si det sånn ;) Så i utgangspunktet har jeg stor forståelse for at noen -600-maskiner har blitt faset ut, KGL - og SAS har vel gjort opptil flere forsøk på å kvitte seg med flere.

Det som er mer overraskende er at flere -800-maskiner også har gått ut, på midten av 2000-tallet, enten for en periode på noen år eller helt ut av flåten. Dette har blitt "kompensert" gjennom nye -700- og -800-fly fra Boeing-fabrikken etter 2007. Hvorfor ikke bare beholde de man hadde i utgangspunktet?

Flyselskapene det gjelder er for øvrig Flyglobespan, Air Europa, Hainan Airlines, China Xinhua Airlines og Moskovia Airlines.
 
Last edited:
Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Tja det er da historien til griser - de skal alle til slakteren.

Men spøk til side - det er vel en grunn (sikkerhet?) for at den nå skal hugges opp.

Som det staar oeverst - det er mer verdt som delefly ....
 
Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Det som er mer overraskende er at flere -800-maskiner også har gått ut, på midten av 2000-tallet, enten for en periode på noen år eller helt ut av flåten. Dette har blitt "kompensert" gjennom nye -700- og -800-fly fra Boeing-fabrikken etter 2007. Hvorfor ikke bare beholde de man hadde i utgangspunktet?

Dette skyldes en kombinasjon av finanstransaksjoner og flåtebehov.
 
Last edited by a moderator:
Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Tror det er litt mer vanskelig fordøylig enn som så Stein :lol
 
Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

SU-MWC har været ude for en hård landing, og i forhold til en reparation er der åbenbart flere penge i scrap & part-out
/T
 
Back
Top