Sikkerhet er det neppe, og er vel en ren økonomisk beslutning?Men spøk til side - det er vel en grunn (sikkerhet?) for at den nå skal hugges opp.
Ser at SAS opp gjennom 2000-tallet har kvittet seg med en del 737-600 og 737-800. Hvorfor ble de faset ut? Leasingkontrakter?
Kan jo være at -683en er dyr i drift - den benytter jo 20% mer drivstoff pr. passasjer en f.eks. LN-TUx med winglets. Dette er på korte strekninger innen Sør-Norge, forutsatt at de har samme KF.
Dette er tall hentet fra SAS' egen miljøkalkulator http://www.sas.dk/da/Om-SAS-Danmark2/Miljo/CO2-beregner/
(har linket til den danske siden sas.no ligger nede for telling med runtime error)
Tja det er da historien til griser - de skal alle til slakteren.
Men spøk til side - det er vel en grunn (sikkerhet?) for at den nå skal hugges opp.
Det som er mer overraskende er at flere -800-maskiner også har gått ut, på midten av 2000-tallet, enten for en periode på noen år eller helt ut av flåten. Dette har blitt "kompensert" gjennom nye -700- og -800-fly fra Boeing-fabrikken etter 2007. Hvorfor ikke bare beholde de man hadde i utgangspunktet?
Som det staar oeverst - det er mer verdt som delefly ....
Dette skyldes en kombinasjon av finanstransaksjoner og flåtebehov.
Dvs, det Wallenbergarnas leasingbolag tjänar mest på.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.