Forslag til endrede anbudsruter/FOT

Med bakgrunn i dagens situasjon er jeg enig, men nå vet vi jo faktisk ikke hva anbudskravene blir i det nye anbudet. Annet enn at TOS-KKN kommer som en egen rute. Så vil det jo komme an på hva som blir kravet til frekvens og volum

Og etterhvert som Widerøe faser inn flere Q400, og det muligens brukes mer E2 kapasitet BGO-Utlandet er det jo heller ikke utenkelig man fra 2024 vil se mer Q400 i TOS enn i dag?

På hvilke ruter mener du det er aktuelt å se mer DH8D i TOS? BGO (den eneste som opereres med E290, om du inkluderer TOS-BOO-BGO) er såpass lang paxtung at nedskalering her gir lite mening. Trondheim/Torp opereres allerede med DH8D.
 
På hvilke ruter mener du det er aktuelt å se mer DH8D i TOS? BGO (den eneste som opereres med E290, om du inkluderer TOS-BOO-BGO) er såpass lang paxtung at nedskalering her gir lite mening. Trondheim/Torp opereres allerede med DH8D.

Flyet som slinges TRD-BOO-TOS kan jo eventuelt forlenges til KKN. Hvis eller når, det blir endringen i anbudskravene fra 1.4.24, vil jo også det trolig påvirke Widerøes totale ruteprogram for å optimalisere det fra den tid

Som som sagt så vet vi ikke noe om frekvens eller volum krav.

Litt lek med tall, men hadde det f.eks vært et kapasitetskrav på 150 per dag, og ingen krav til frekvens, så blir det jo endel billigere å sende 2x Q400 istedet for 4x 100/200
 
Last edited:
Med tanke på at Widerøe vel skal fase ut -300 maskinene så må de vel bruke Q400 på noen ruter om de skal dekke all FOT produksjon. 100/200 virker å være så godt som sprengt på produksjonskapasitet. Sett gjerne inn en Q400 på BOO-EVE-ANX-TOS, så har folk mulighet til å komme med. Den ruta er blitt en parodi.

Men det betyr en Q400 base i nord, noe som nå virker lite sannsynlig.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
 
Flyet som slinges TRD-BOO-TOS kan jo eventuelt forlenges til KKN. Hvis eller når, det blir endringen i anbudskravene fra 1.4.24, vil jo også det trolig påvirke Widerøes totale ruteprogram for å optimalisere det fra den tid

TOS-TRD opereres direkte, ikke via BOO, og snur ikke direkte i TOS. Muligheten for å utnytte flyet videre ut fra TOS benyttes allerede i dag da en DH8D opererer TRD-TOS (WIF) //TOS-HEL-TRD (FIN) og en annen DH8D opererer TRD-HEL-TOS (FIN) // TOS-TRD (WIF).

Overnevnte oppsummerer tilstedeværelsen til DH8D på TOS på en normal dag i dag. Enkeltavganger til BGO (som også kan gå via BOO) opereres tidvis med DH8D, men dette er nok mer tilpasning til etterspørsel på denne og andre ruter fra WIF for å optimalisere utnyttelse av flåten.

Det er selvsagt ikke umulig å slynge en DH8D til KKN, jeg ser bare ikke hvorfor det skal være hensiktsmessig med den strategien for flåteutnyttelse Widerøe følger.
 
TOS-TRD opereres direkte, ikke via BOO, og snur ikke direkte i TOS. Muligheten for å utnytte flyet videre ut fra TOS benyttes allerede i dag da en DH8D opererer TRD-TOS (WIF) //TOS-HEL-TRD (FIN) og en annen DH8D opererer TRD-HEL-TOS (FIN) // TOS-TRD (WIF).

Overnevnte oppsummerer tilstedeværelsen til DH8D på TOS på en normal dag i dag. Enkeltavganger til BGO (som også kan gå via BOO) opereres tidvis med DH8D, men dette er nok mer tilpasning til etterspørsel på denne og andre ruter fra WIF for å optimalisere utnyttelse av flåten.

Det er selvsagt ikke umulig å slynge en DH8D til KKN, jeg ser bare ikke hvorfor det skal være hensiktsmessig med den strategien for flåteutnyttelse Widerøe følger.

Det er nok ikke helt utenkelig at det plasseres et par DH4D i TOS på sikt og at disse kan brukes både til KKN og ALF i Finnmark. I dag er det 2 daglige til TRD, og 3-4 daglige til BGO, samt HEL som går med DH4D og E2. Med flere utenlandsruter fra BGO og TRF, blir nok E2ene brukes der, i stedet for nordover. I tillegg skal jo Widerøe fly 4-5 daglige både på BOO-TOS og BOO-TRD fra 27. mars med en mix ulikt materiell og som sannsynligvis vil gå med flere DH4D hvis det er nok passasjerer på disse.

Hvis så skjer, så er det nok trafikk til å kunne plassere 3-4 DH4D i TOS.
 
Last edited:
Er det mulig for DAT å ta Osl-Stord og Osl-Røros med et fly?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dette med TOS-KKN forblir interessant. Hvor vanlig er det at man går inn og lager FOT-rute av ruter som har konkurranse?

Hva er formålet med å gjøre det til FOT? All den tid det er konkurranse.

Kan man uten videre kaste selskaper ut av ei rute de opererer? Staten vil jo med dette påføre minst en av selskapene tap.

KKN er jo heller ikke avhengig av TOS for connections videre. Det går jo direkteruter til OSL.
 
Her på Røros er vi spent Pål. Vi får beholde Widerøe eller om det blir gjensyn med DAT. Det viktigste er at det igjen blir nattparkerte fly…for nå er det mange som ikke tar sjansen på å fly ut på morgenen og tar da enten bil til Trondheim eller tog til Gardermoen.
 
Hva er formålet med å gjøre det til FOT? All den tid det er konkurranse.

En grunn kan være at dagens tilbud ikke anses som godt nok. For store sesongvariasjoner, for få avganger eller for dårlige rutetider, for eksempel.

Kan man uten videre kaste selskaper ut av ei rute de opererer? Staten vil jo med dette påføre minst en av selskapene tap.

Godt spørsmål. Noen som kjenner jussen her?
 
En grunn kan være at dagens tilbud ikke anses som godt nok. For store sesongvariasjoner, for få avganger eller for dårlige rutetider, for eksempel.



Godt spørsmål. Noen som kjenner jussen her?

Er det mulig at to selskaper kan dele på ruta? Omtrent sånn som de gjorde med Hurtigruta?
 
Da må de i så fall dele det opp i pakker. F.eks. tre pakker med 33,33% av totalen hver. Det kan jeg ikke tenke meg at er spesielt hensiktsmessig. Da risikerer man økt pris, siden det vil være dyrere for selskapet som får pakken.

Eventuelt kunne man kanskje ha FOT TOS-VDS-KKN/TOS-ALF-KKN e.l., men ikke direkte TOS-KKN? Det flys allerede en del TOS-OSL-KKN, det vil de i alle fall stimulere med dette.

Det neste spørsmålet er om SK/DY er interesserte i denne typen FOT? DY flyr jo OSL-TOS-KKN, SK gjorde det i gamle dager. Jeg ser jo for meg at både SK og DY kan finne på å kutte i OSL-KKN, for å legge inn TOS på veien. Da kan man jo diskutere om tilbudet blir bedre.

I tillegg er jo ruta fin for selskaper i kategorien "ymse" (inkl. DAT). Da kan man igjen diskutere hvor godt tilbudet faktisk blir.

Enda et spørsmål er jp om dette er klassisk WF-taktikk, som belønnes? "Å nei, ruta er ikke lønnsom, så vi kutter avganger" - Krav om flere seter/avganger - staten åpner FOT
 
Last edited:
Hva med om WF og DY trikser litt seg imellom?
Kan DY for eksempel med sin OSL-TOS-KKN operere en av X-antall daglige som stilles i anbudet med WF-codeshare eller liknende?
Blir DY kasta ut/mister muligheten for salg av billetter på KKN-TOS blir det nok frekvensnedgang på KKN-ruta, typ fra 6 ukentlige den nå går i dag til 4. Er faktisk en del som flyr bare TOS-KKN med DY, og det har ikke minst ført til konkurranse og lavere priser på en rute som tidligere var monopolrute.
 
Enda et spørsmål er jp om dette er klassisk WF-taktikk, som belønnes? "Å nei, ruta er ikke lønnsom, så vi kutter avganger" - Krav om flere seter/avganger - staten åpner FOT

Men har Widerøe kuttet noe her?
 
[*]OSL-SRP forblir FOT rute

Ikke helt korrekt å si at den forblir FOT-rute, for den har ikke vært FOT-rute tidligere, men ble tatt inn på midlertidig anbud pga. pandemien.

Grunnen til at den kommer inn som FOT-rute, skyldes egentlig det samme som TOS-KKN, at tilbudet har blitt svekket. Har bekjente som pendlet jevnlig SRP-OSL tidligere, og det var alltid fullt og "mange" avganger å velge mellom, mens det nå er forholds få reisende og færre avganger.
 
Back
Top