• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Da fikk man svaret på det og! Takk!

Trodde lenge at det var dette som skilte MD-81 fra MD82/83/88.

Men da er det ikke noen måte å skille disse på utseendet?
 
MD-81/82/83 og 88(?) er det ikke mulig å skille på utseende, men -87 er noe kortere.
 
Er vel blitt betydelig lettere her til lands i det siste hvertfall.. Er vel kun SAS Md-82 som flyr i rutetrafikk til Norge nå for tiden?

Et annet spørsmål. Er DC-9-81 og MD81 et og samme fly, eller er det noen tekniske forkjeller der?
 
Et annet spørsmål. Er DC-9-81 og MD81 et og samme fly, eller er det noen tekniske forkjeller der?

Det har varit uppe på forumet tidigare men vi kan ta det igen: Maskinerna heter officiellt DC-9-81/DC-9-82/DC-9-83/DC-9-87, de är certificerade så, på tillverkarens officiella skylt i maskinerna står det så, de är officiellt registrerade så , jag tror också att det står så i piloternas certifikat. Däremot är MD-88 certificerad som så och så står också på skylten i flygplanet. Jag vill också minnas att det står DC-9-80 i, exempelvis, SAS AOC.

Enligt tillverkaren är det "up to the customer to call the aircraft either DC-9-80, Super 80 or MD-80". Det har alltså ingenting att göra med vilken, också exempelvis, tail-cone maskinen är utrustad med.
 
Der det derimot er litt ulikheter mellom noen av MD8X/9X er utformingen av toppen på halen.

129715.jpg

MD-81/MD-82/MD-83/MD-88: Rundhet både fremme og bak på haletoppen

62269.jpg

MD-87: Spiss bak og mer fremspring foran

60068.jpg

MD-90: Samme som MD-87

B717.gif

B717-200: Sannelig har ikke 712 den samme halen som MD-87 og MD-90
 
Stemmer det at MD-88 er en moderne utgave av MD-82, med EFIS....?

SNSK

Det är en DC-9-83 med JT8D-219-motorer och EFIS-cockpit som standard. DC-9-82/MD-82 har JT8D-217A eller -C.
 
Last edited:
Back
Top