Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

Da fikk man svaret på det og! Takk!

Trodde lenge at det var dette som skilte MD-81 fra MD82/83/88.

Men da er det ikke noen måte å skille disse på utseendet?
 
MD-81/82/83 og 88(?) er det ikke mulig å skille på utseende, men -87 er noe kortere.
 
Er vel blitt betydelig lettere her til lands i det siste hvertfall.. Er vel kun SAS Md-82 som flyr i rutetrafikk til Norge nå for tiden?

Et annet spørsmål. Er DC-9-81 og MD81 et og samme fly, eller er det noen tekniske forkjeller der?
 
Et annet spørsmål. Er DC-9-81 og MD81 et og samme fly, eller er det noen tekniske forkjeller der?

Det har varit uppe på forumet tidigare men vi kan ta det igen: Maskinerna heter officiellt DC-9-81/DC-9-82/DC-9-83/DC-9-87, de är certificerade så, på tillverkarens officiella skylt i maskinerna står det så, de är officiellt registrerade så , jag tror också att det står så i piloternas certifikat. Däremot är MD-88 certificerad som så och så står också på skylten i flygplanet. Jag vill också minnas att det står DC-9-80 i, exempelvis, SAS AOC.

Enligt tillverkaren är det "up to the customer to call the aircraft either DC-9-80, Super 80 or MD-80". Det har alltså ingenting att göra med vilken, också exempelvis, tail-cone maskinen är utrustad med.
 
Der det derimot er litt ulikheter mellom noen av MD8X/9X er utformingen av toppen på halen.

129715.jpg

MD-81/MD-82/MD-83/MD-88: Rundhet både fremme og bak på haletoppen

62269.jpg

MD-87: Spiss bak og mer fremspring foran

60068.jpg

MD-90: Samme som MD-87

B717.gif

B717-200: Sannelig har ikke 712 den samme halen som MD-87 og MD-90
 
Stemmer det at MD-88 er en moderne utgave av MD-82, med EFIS....?

SNSK

Det är en DC-9-83 med JT8D-219-motorer och EFIS-cockpit som standard. DC-9-82/MD-82 har JT8D-217A eller -C.
 
Last edited:
Back
Top