Forsinket bagasje og forsikringer

Chriscross

ScanFlyer Rusty
Medlem
Sas rotet bort bagasjen min mellom bgo og osl i dag, og fire timer har gått. Jeg har flere forsinkringer som dekker beløp opp til xxx. Fungerer det slik at jeg kan levere kvittering for xxx tusen til den ene og xxx tusen til den andre, eller kan jeg bare levere ett krav? Noen som vet ( og ikke synser)?

Nei, det eneste som kan "dobbeltforsikres" er liv og helse. I slike tilfeller er det kun den "beste" av forsikringene som gjelder. Du er også pliktig til å oppgi hvilke andre forsikringsselskaper du er dekket av, slik at selskapene kan dele på kravet ditt. Sannsynligvis må du også sende inn orginalkopi av PIR-rapporten.

Siden det allerede har kommet ett synsesvar ...

Svaret var ganske korrekt ihht. generelle vilkår, normalt får man kun skadeerstatning fra et selskap, evt. fra flere men da kun opp til den skaden man har blitt påført, ikke over det sel om man har aldri så mange forsikringer. Dvs. man kan ikke dobbelt-dipe samme skade dersom man går over reell verdi.

Når man er dobbelt - eller multiforsikret - får man da dobbel erstatning?
- Det er slik, at om en for eksempel blir frastjålet en gjenstand, har en bare krav på å få erstatning for denne - ikke to, sier Sefland.

Er det noen tilfeller der en kan få erstatning fra flere selskaper?

- Om du har lidt et tap som går utover beløpsgrensen du er forsikret for, kan du få erstatning fra flere selskaper, sier han. Dette gjelder både ved tyveri, tap av bagasje - og eventuell sykdom eller ved ulykker. - Det kan derfor lønne seg å være dobbelt forsikret i tilfeller der du har med deg store verdi
Kilde: http://www.dinside.no/218068/dobbelt-fore-var

Forsikringsavtaleloven sier også noe om dette, og man bør hvertfall ikke spekulere i å få utbetalt dobbelt erstatning for samme skade, men heller dekket sine reelle krav (eks. har du mistet en klokke til kr. 1000 så ikke forsøk å få tilbake kr. 1000 fra to selskaper). Spill med åpne kort om hva man ber om, så får selskapene avgjøre hva som er rett og galt.

Last edited:
Back