• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Førpåsketur SVO - IST -LHR

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Førpåsketur SVO - IST -LHR

Jeg har tidligere hatt en liten trip report om min reise med Il-96 uka før påske. På denne turen var jeg innom SVO, IST og LHR. Spennende flyplasser på hvert sitt vis. Mye artig å se og jeg vil her vise noen bilder av maskiner og selskaper som for det meste sjeldent befinner seg i våre trakter.
Terminalspotting er tricky, med reflekser i glass, distorsjoner av laminert glass, fargeforstyrrelser og mye mer, men dette er hva jeg har fått ut av det med god hjelp av litt forsiktig bildebehandling:

SVO:
Da jeg kom til SVO fra OSL, var det rett før mørket senket seg og første kvelden ble det litt fotografering i tussmørket og mørket. Denne langveisfarenede Boeing 737-800 kim helt fra Mongolia:

om_b738wl-XL.jpg

Russiske Orenair har skaffet seg et par Boeing 777-200 og denne ble klargjort for nattens flight på remote stand:

r2_b772-XL.jpg

Så sikkert lur ut da jeg lå på kne på gulvet, med kameraet dekket av jakka for å prøve å fange denne Superjet´en i Skyteamfarger:

su_su100_skyteam-XL.jpg

Nordavia kom med flere Boeing 737-500:

5n_b735-XL.jpg

... og Donavia med Airbus 319:

d9_a319-XL.jpg

Rossyia flyr noen ganger daglig til St.Perterburg med Antonov 148:

fv_a148-XL.jpg

Air Astana er en favoritt. Selv om Boeing 757 er favoritten i deres farger, er det slett ikke vondt å se på en Airbus 320 heller:

kc_a320-XL.jpg

Dagens store stjerne var denne Il-96 som jeg endelig skulle få reise med:

su_il96-XL.jpg

IST

Over til Istanbul - her er det overfyllt av alle sorter med Turkish Airlines, men andre klare å snike seg innimellom.

Bildet under når ikke opp i noen fotokonkurranse, men det var utrolig artig å se en Ariana Airbus 310 som stod parkert. Knipset på lang avstand gjennom et møkkete hotellromvindu på Radisson Blu:

fg_a310-XL.jpg

Mahan Air flyr regelmessig inn med bl.a. Airbus 300:

w5_a300-XL.jpg

Nok et nytt bekjentskap og ikke altfor vanlig syn er Libyske Buraq, som denne dagen kom med en Boeing 737-500:

uz_b735-XL.jpg

Det begynner etter hvert å gå noen Airbus 310 som fraktere, som denne fra tyrkiske ULS cargo:

go_a310f-XL.jpg

Azerbaijan Airlines sin Boeing 767-300 ser litt 1960 ut, men er stilig:

j2_b763-XL.jpg

LHR

Vi forflytter oss til Heathrow. Regn, snø, vind og kulde gjorde utespotting lite fristende, men noen bilder ble det innenfra Terminal 3.

Det er alltid spesielt hyggelig å stifte nye bekjentskap med Boeing 757, som denne fra Turkmenistan:

t5_b752-XL.jpg

Jeg samler på fly i STAR farger - dette var første gang jeg traff på denne maskinen:

sq_b773_star-XL.jpg

Malaysian kommer to ganger om dagen med Airbus 380 - ganske grei å se på i denne designen:

mh_a380-XL.jpg

Sist, men ikke minst, så fikk jeg med meg denne Boeing 767-200 fra AeroMexico. De har kun flydd til LHR noen måneder og det var stas å få se denne ta av:

am_b762-X2.jpg

Det var årets spottertur - kanskje er jeg tilbake på dette forumet neste år fra nye eventyr :fly

Re: Førpåsketur SVO - IST -LHR

Tusen takk for mange flotte bilder! Her var det mye snadder :up: :D

Sist, men ikke minst, så fikk jeg med meg denne Boeing 767-200 fra AeroMexico. De har kun flydd til LHR noen måneder og det var stas å få se denne ta av:

Kanskje spesielt siden dette er en av de to B762 som SAS hadde en kort periode? :)

Flott samling og mange spennende fly ;) Skal til IST senere i år, så ser jeg har noe å glede meg til :D

Takk for fine bilder. Det var mange interessante fly!

Takk for flotte bilder!!!

Likte spesielt de fra SVO. Nordavia er blant mine favoritter i nordøst.

Flyr SU fast på IST med IL-96? Har sett dem på flyradaren noen ganger i det siste.

Noen år siden jeg har vært i IST nå. Da var høydepunktet de tre ex Premiair A300 i BEA farger (ikke store variasjonen fra Premiair-dekoren), samt flere SU IL-86.

Beste hilsen Espen

Her var det mye flott å se på, Malaysia i det liveryet er bare Fantastisk :)

Strålende serie, takk skal du ha ! :)

Flyr SU fast på IST med IL-96? Har sett dem på flyradaren noen ganger i det siste.

Yepp, sjekket neste helg, da går alle de 3 daglige avgangene fra IST til SVO med IL-96.

Back