Fornebu 23 september 1983

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Basert på alle "likes" og hyggelige tilbakemeldinger på Sola-bildet legger jeg ut et fra Fornebu som er tatt halvannet år tidligere.
På baksiden av originalen står det: fra venstre Finnair DC-9 (40?), Swissair DC-9-50, Aeroflot TU-154 B2, SAS DC-10-30 (Diversion fra Gardermoen?) Braathens 737-200.

Er det noen her på forumet som kan bekrefte/avkrefte at Finnair brukte -40 serien høsten 1983? Jeg mener å huske de opererte et par -40'er, (innleide?) men husker ikke når det var.

Attachments

• IMG_2192.jpg
    IMG_2192.jpg
    80 KB · Views: 417
Finnair hadde i alt 6 DC-9-41 i sin flåte. OH-LNA - LNF. Disse var eiet og ikke innleiet. Flyene ble levert i perioden 1981-1983. Alle var brukte og kom fra Toa Domestic Airlines i Japan. Så vidt meg bekjent var primæroperasjonene på innenriksruter (jeg fløy -LNA IVL-ROV-HEL i juli -82), men de kan selvfølgelig også ha operert på europeiske ruter. Jeg husker kun DC-9-51 fra AY på FBU.

Espen

Ser man det, bare å spørre flyprat! Takk for info. Det var vel bare SAS og Toa som fikk -41 fabrikknye?

Ser man det, bare å spørre flyprat! Takk for info. Det var vel bare SAS og Toa som fikk -41 fabrikknye?

Det har du helt rett i Knut. 71 -41 maskiner (1,87 m lengre flykropp enn -30 serien) ble produsert i perioden 1972-1975. SAS og TOA mottok fabrikknye maskiner. Finnair og NWA overtok flere av disse.

Espen

Det har du helt rett i Knut. 71 -41 maskiner (1,87 m lengre flykropp enn -30 serien) ble produsert i perioden 1972-1975. SAS og TOA mottok fabrikknye maskiner. Finnair og NWA overtok flere av disse.

Espen

Leveringene av DC-9-41 til SAS startet i februar 1968, og den siste kom i starten av 1979, så produksjonstiden var nok litt lengre enn 5 år ;)

Og takk for nytt og hyggelig historisk bilde fra BU, ser ut som det er tatt nede fra Tarmac ?
DC-9-41 fra Finnair var ikke uvanlig å se på FBU på 80-tallet, og hos Finnair erstattet de de siste Caravelle 10B og DC-9-10 serien, som begge var vanlig på FBU hele 70-tallet.

Bildet er tatt fra bakkenivå, ja. Det ser ut til at jeg sto borte ved B-oppgangen og fotograferte vestover.

Som MOW sier var det slett ikke uvanlig at DC-10 gikk til Fornebu når det var tåke på Gardermoen. Jeg satt selv i cockpit en gang fra Fornebu til JFK en tåkete vinterdag. Lasten ble stående igjen, men vi fikk med alle passasjerene. Uten de-rating og aircondition packs på take-off gikk det unna, selv med DC-10. Vi tok av på bane 06 og roterte i krysset, ca 1600 meter. Husker skipperen sa "Tja, det står V1 på 141 (knop) her, men hvis det ikke brenner tror jeg vi går på 130!" Skjæringa i Snarøyveien fristet ikke med en full DC-10.

Hvis du ikke har brukt zoom, har du nok stått ved gresskanten omtrent i høyre ytterkant av dette bildet. (Air Nikon)

SAS_DC9.jpg

Back