• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fornebu 23 september 1983

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Basert på alle "likes" og hyggelige tilbakemeldinger på Sola-bildet legger jeg ut et fra Fornebu som er tatt halvannet år tidligere.
På baksiden av originalen står det: fra venstre Finnair DC-9 (40?), Swissair DC-9-50, Aeroflot TU-154 B2, SAS DC-10-30 (Diversion fra Gardermoen?) Braathens 737-200.

Er det noen her på forumet som kan bekrefte/avkrefte at Finnair brukte -40 serien høsten 1983? Jeg mener å huske de opererte et par -40'er, (innleide?) men husker ikke når det var.
 

Attachments

  • IMG_2192.jpg
    IMG_2192.jpg
    80 KB · Views: 417
Finnair hadde i alt 6 DC-9-41 i sin flåte. OH-LNA - LNF. Disse var eiet og ikke innleiet. Flyene ble levert i perioden 1981-1983. Alle var brukte og kom fra Toa Domestic Airlines i Japan. Så vidt meg bekjent var primæroperasjonene på innenriksruter (jeg fløy -LNA IVL-ROV-HEL i juli -82), men de kan selvfølgelig også ha operert på europeiske ruter. Jeg husker kun DC-9-51 fra AY på FBU.

Espen
 
Ser man det, bare å spørre flyprat! Takk for info. Det var vel bare SAS og Toa som fikk -41 fabrikknye?
 
Ser man det, bare å spørre flyprat! Takk for info. Det var vel bare SAS og Toa som fikk -41 fabrikknye?

Det har du helt rett i Knut. 71 -41 maskiner (1,87 m lengre flykropp enn -30 serien) ble produsert i perioden 1972-1975. SAS og TOA mottok fabrikknye maskiner. Finnair og NWA overtok flere av disse.

Espen
 
Det har du helt rett i Knut. 71 -41 maskiner (1,87 m lengre flykropp enn -30 serien) ble produsert i perioden 1972-1975. SAS og TOA mottok fabrikknye maskiner. Finnair og NWA overtok flere av disse.

Espen

Leveringene av DC-9-41 til SAS startet i februar 1968, og den siste kom i starten av 1979, så produksjonstiden var nok litt lengre enn 5 år ;)


Og takk for nytt og hyggelig historisk bilde fra BU, ser ut som det er tatt nede fra Tarmac ?
DC-9-41 fra Finnair var ikke uvanlig å se på FBU på 80-tallet, og hos Finnair erstattet de de siste Caravelle 10B og DC-9-10 serien, som begge var vanlig på FBU hele 70-tallet.
 
Bildet er tatt fra bakkenivå, ja. Det ser ut til at jeg sto borte ved B-oppgangen og fotograferte vestover.

Som MOW sier var det slett ikke uvanlig at DC-10 gikk til Fornebu når det var tåke på Gardermoen. Jeg satt selv i cockpit en gang fra Fornebu til JFK en tåkete vinterdag. Lasten ble stående igjen, men vi fikk med alle passasjerene. Uten de-rating og aircondition packs på take-off gikk det unna, selv med DC-10. Vi tok av på bane 06 og roterte i krysset, ca 1600 meter. Husker skipperen sa "Tja, det står V1 på 141 (knop) her, men hvis det ikke brenner tror jeg vi går på 130!" Skjæringa i Snarøyveien fristet ikke med en full DC-10.
 
Hvis du ikke har brukt zoom, har du nok stått ved gresskanten omtrent i høyre ytterkant av dette bildet. (Air Nikon)

SAS_DC9.jpg
 
Back
Top