Formasjonsflying over Nederland og noe mer etter hvert

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Nok en gang en Knoll og Tott-berettelse. Denne gang med en vri - Knoll befant seg i Nederland, mens Tott fløy inn for å besøke. Besøket strakk seg over flere dager, men i dette første innlegget skal vi konsentrere oss om å fly i formasjon med Fokker S.11 - og da med fire slike tosetere i lufta på samme tid på sist søndag.

Med regn dagen før var det en lettelse å konstatere at det var blå himmel om morgenen denne søndagen. Nybilen til Knoll nesten kjørte seg selv inn til Flevoland og Avidrome, og ankomsten var selvsagt ved åpningstid klokka ti sharp selv om briefing var scheduled til klokka elleve og departure klokka halv tolv. Tiden frem til briefingen ble benyttet til fotografering og avnytelse av koffeinholdige drikker av kald og varm type. Så var det briefing av veteran av pilotene, Willem de Regt, av de fire som skulle opp i høyresetet - to nordmenn, en nederlender og en tysker. Briefing ble holdt på nederlandsk, og det var ikke bare hvordan vi skulle fly som kom frem - flere gode historier også. Så da ble vi fordelt ut til pilotene. Jeg fikk selvsagt den minste av dem - man må mikse slik at vi var alle sånn noenlunde like tunge :colgate:

Bakgrunnen til alle piloten var for det nederlanske forsvaret, men i dag fløy de alle professjonelt i forskjellige former. Min pilot hadde fløyet AH-64 Apache, men i dag fløy han i politiet en dag i uken og resten av tiden holdt han på med tilsvarende fartøyer i det nederlandske luftfartstilsynet.

Så var vi fordelt, spent fast, gjennomføre prestart check list, starte motorer, varmkjøre motorene, mer sjekklister og så var det takse ut i retning rullebanen. Vi skulle denne søndagen inneha Delta-posisjonen under formasjonsflygningen, og for fotografering er det den absolutt beste plassen. Knoll var i Charlie-flyet, tyskeren i Bravo og nederlenderen i Alpha. Avgangen var i formasjon - Alpha left, Bravo right, Charlie left og oss høyre side av rullebanen igjen.

Delta_01.jpg

Så fulgte formasjonsflyningen med posisjonsbytte mellom box, finger, line astern, echelon både close og loose. Og så var det break og alle fløy til hver sin sektor for å finne på hva hver enkelt ønsket - fly selv eller la eksperten finne på noe. Jeg gav min pilot carte blanche med beskjed om å overraske meg. Etter dette ble det problemer å skjønne hva som var opp og hva som var ned og med mye grønt over hodet ofte. Starten var frisk - loop og direkte over i dobbel barrel roll og avslutningen etter flere andre krumspring var en stall turn.

Delta_02.jpg

Da var det på tide å samles igjen for å lande. Over viser oss i en tight echelon left, mens vi på downwind legen for landing lå en litt løsere echelon right og med klarering fra tårnet ble det en peel off i sekvens (pitch up, turn left, line up og descend to land). Etter å ha landet var det bare å takse inn i formasjon og komme oss ut av flyene. Noen og en hver hadde større eller mindre plager med magen, og he he nederlenderen var grønn som bare det. Når jeg snakket med han senere innrømmet han at det ble ingen akrobatikk for hans del - de svake luftboblene under formasjonsflygningen hadde vært nok for hans del.

Da var det utdeling av Fokker Fours hefte og nå var en innlemmet som støttemedlem. Tott benyttet sine talegaver som ikke ble benyttet under briefingen med herr de Regt og han ble riktig forundret når spørsmålene kom på engelsk. En litt oppskjørtet de Regt sa da at jeg skulle sagt fra så skulle han gitt en spesialbriefing på engelsk for meg, men jeg kunne trøste ham med at jeg fikk med meg det viktigste - og la til "kan man engelsk, tysk, norsk og leser nederlandske flyblader til den store gullmedalje, kan man forstå det meste av nederlandsk briefing" :cool:

De som vite mer om dagene disse flyene fremdeles kan prøves i år, ta en titt her:
http://www.aviodrome.nl/fokker-s11
Det kan på det sterkeste anbefales. Jeg gleder meg i hvert fall noe inne i hampen til neste akrotur når det måtte bli!

Nedenfor vil det dukke opp flere innlegg fra undertegnede over tid med litt om flyturene med SAS til og fra AMS og jeg mistenker det blir noen flere bilder fra både Aviodrome og AMS - so stay tuned!

Last edited:
Da får vi ta for oss solo-turene til Tott, og de som trodde at jeg bare flyr Norwegian tar skammelig feil. OSL-AMS-OSL var bare solo-opplevelse med bare SAS.

LN-BRQ.jpg

Kvelden før avgang med SK827 til AMS sikret jeg meg sete 12A på den oppsatte B738en, og det var med litt forundring at ved gate 40 stod LN-BRQ (B734) klar. Med andre ord hadde det vært en endring over natten i materiell, men så var det dette med nødutgangssete som jeg hadde valgt da?

For å skru klokken litt tilbake så ble det ingen ny rekord fra Flytoget ankom OSL til jeg var kvitt bagasjen på baggage drop. Som vanlig i det siste benyttet jeg heisen rett opp til avgangshallen og håpet på å sjekke inn på en av de tre SAS-automatene og der var en opptatt med lang rekke bak og to "Out of order". Da var det å ta den lange turen bortover til neste automatene, og også der var det relativt mange som var av kategorien "Out of order". Etter litt venting fikk en da baggage tag'n, satte den på og beveget seg til baggage drop. Der var det en fem-seks minutters venting siden bare tre skranker var betjent på hele rekken. Siden jeg alltid ute i god tid, så ble det tid til en rampetur på yttersiden. Ikke mange fly var inne, men denne dagen stod en A310 (CS-TEX) på remote utland som ikke er hverdagskost.

I motsetning til i baggage drop-en, så var sikkerhetskontrollen helt køfri. Så da fortsatte Tott mot en annen fri - taxfreen, og der var det kø. Men jeg fikk da plukket opp de nødvendige tingene der også, og underveis til gate 40 ble det også et stopp ved valutaautomatene for å tanke opp litt.

Det tok ikke lang tid før boarding ble innledet, og det var like godt det siden sitteplasser ved gate er en total mangelvare på utland. Nå er det trykket inn så mange kafeer, andre serveringssteder og et lekefly at det bare stort sett er plass til å stå der de gående som ikke bruker rullefortauet skulle gått. Trang ja, det er sikkert og visst - her må det bygges nytt - og ikke minst nypiren MÅ være bredere. Tilbake til boardingen. Det ble opplyst på høytaler at de skulle begynne boarding med de som hadde seterad 15 eller høyere, men der rådet anarkiet - og anarkistene ble ledet av et nederlandsk reisefølge selvsagt. Vi ble da stablet om bord på et vis, og til min glede var 12A et nødutgangssete også i 737-400en. 16:15 var det push back, fem minutter før tid og av sted bar det med skrikende bremser.

Da var vi i lufta og BOB-tid. For min del ble Tapaz-menyen med rødvin prøvd ut, og for den er det nødvendig med noen kommentarer. Tapaz er spansk og hva en en fransk Le President Brie og noe riflet Parmesan gjør i en slik boks stiller jeg spørsmål ved. Og for så vidt det samme kan en si om det grove rugbrødet og sneiene med kyllingskinke. Olivene, Serrano-skinken, Chorizo-pølsa og rødvinen var god de - og for så vidt også det andre, men så var det dette med å passe sammen da. Jeg BOBet da litt til, og skal man på ferie er en G&T et must, og så en flaske vann da i tillegg. Hele BOBet kom da på NOK 195.

Det gikk radig unna og det ble opplyst over høytaler at vi ville lande nesten en halv time før tid, men så er det AMS og forskjellen mellom landingstidspunkt og tidspunkt ved gate da. Det ble landing på Polderbaan og taksing fra nordvest av flyplasssen til C-piren som ligger i sørøstre hjørnet av terminalkomplekset - en 10 minutters kjøretur på landjorda. Ikke nok med det, siden vi var så tidlig så var ikke gate bemannet heller, så det ble noen minutter venting før i kom inn til gate og alle skulle komme ut den ene utgangen foran. Her kommer noe få bilder fra innflyvningen til AMS:

Approach_01.jpg

Approach_02.jpg

Lined_up_01.jpg

Lined_up_02.jpg

Min koffert kom på båndet temmelig nøyaktig en halv time etter vi hadde parkert ved gate, og så var det å komme seg ut i friluft for å stille nikotinbehovet.

-----

Vi får ta returen tilbake med SK828 i går mandag 2. august. Knoll avleverte Tott på rampe utenfor Vertrek 2 godt over to timer før avgang. Jeg hadde sjekket inn kvelden før på SMS og ble tildelt sete 4D fra SAS. Da var det å komme seg til sone 2 for å sjekke videre inn. Når jeg kom frem var det tre skranker helt ledig, men så var det en da foran dette da som absolutt skulle ha meg til å sjekke inn på automaten. Som ikke jeg hadde gjort dette før så ville hun vise hvordan det skulle gjøres etter jeg hadde satt inn EB-kortet. Boadingpass kom fint ut, men baggage tag'n var ikke align-et riktig. Jeg viste så at eneste løsning så var å bevege meg til skranken, men hun insisterte på at vi skulle prøve å printe ut tag-en på nytt. Fant hun en slik opsjon på menyen? Å neida. Gav hun opp for det? Å neida. Etter en del minutter var gått måtte jeg neste rive EB-kortet ut av henda på dama, og jeg gikk resolutt til en ledig skranke og fikk tag-en på kofferten. Var det noen som sa opplæring i bruk av automatkiosken for de som skal veilede?

Etter å luftet seg litt då var det på tide å komme seg på innsiden og gjennom sikkerhetskontrollen. Uheldigvis ble jeg vist plass rett etter en meget eldre herre som virket litt småforvirret og ikke visste hvordan man skulle komme seg gjennom slusen. Han led helt klart av Parkinsons motoriske symptomer, litt demens og i tillegg var han engelsk. De som betjente slusen var definitivt ikke flytende i engelsk gjorde ikke saken bedre. Stakkaren ble mer og mer forvirret, og en yngre ledsager fikk ikke lov til å hjelpe til. Da han endelig kom seg gjennom slusa, fant han ikke brillene og uten dem kunne han ikke se. Brillene var festet oppe på sixpencen som han hadde på hodet, men da kunne ikke herr Larsen se på dette mer. Jeg fikk leverte brillene til ham - med følgende kommentar "Here you are, sir". Etter brillene var på plass var det ikke ende på takksigelser til den hyggelige hjelpsomme mannen som var i ferd med å ta på seg beltet igjen.

Så var det Gouda-tid og en liten tur i bokhandelen for å plukke opp Peter Robisons siste Banks-bok "Bad Boy" etter tips fra Knoll på yttersiden. Og selvsagt må man til Bubbles:

Sushi.jpg

Tiden for instappen nærmet seg, så var det å bevege seg i retning gate C6. Underveis måtte reklamen til konkurrenten avbildes.

NAX_ad_at_AMS.jpg

Men jeg stod der og ventet kom en bort og spurte om det var Kurt? Jeg kunne ikke nekte for det og det viste seg at det var to forumister herfra som hadde vært ute på tur og skulle hjem på samme flyet. Praten gikk lett om løst og fast noen minutter til boardingen startet.

LN-TUI_01.jpg

Boardingen av LN-TUI 737-700 gikk greit, og vi var klar på tid alle mann om bord. Det var derimot ikke de som skulle komme med load sheetet. Rundt ti minutter etter oppsatt tid var det klart for avgang og push. Igjen var det det lange veien for avgang fra Polderbaan. Kjerra var nesten helt full på turist (to ledige plasser), på første rekka (Business) var det en person og rad to med Extra var det fire personer. Det som gjorde at kjerra var ekstra full foran var en enkel sjel på 3C fra indre norvestland et sted, som hele tiden snakket høy på noen som han tydeligvis trodde var lett forstålig fjordengelsk. Stakkars de to nederlenderne som satt på A og B på samme rekke. De to kineserne rett foran på Extra måtte også ha hatt det festlig. :cry: Hadde en følelse at turen ville bli lang med en slik i nabolaget, men det var også noen festlige innslag. Under BOB-runden kunne ikke fjordingen forstå at de om bord snakket norsk, og forsatte på fjordengelsken selv om kvinnelige purser pratet på norsk til ham. Hvordan kunne så hun vite at han kunne norsk? Jo, vedkommende leste Dagbladet høyt :colgate:

Dette var rett og slett festelig og helt klart satte en spiss på turen foran i vogna, men det var også slitsomt. Så litt til min BOBing: ciabatta med ost, en cola, en flaske vann og selvsagt når en tur avsluttes G&T - NOK 135.

Jeg tror også i den spisse enden hørte fjordingen og trykket ekstra på gassen. Vi var i hvert fall ute av flyet på oppsatt tid, så da var det å bevege seg i retning ankomst, taxfree og bagasjebeltet. Hele taxfree-innkjøpet var gjennomført og det ble venting i det lange og brede på bagasjen - over en halv time etter at setebeltelyset slokket kom endelig min koffert og da var det å få litt frisk luft før Flytoget hjem.

Konklusjon basert på å ha flydd den ene veien (OSL-AMS) med konkurrenten Norwegian bare for et par måneder siden, så er det likhetene mellom SK og DY som er de mest slående, ikke ulikehetene. Noe var DY bedre med (mindre tid å vente på bagasjen og yngre og mer humørfylt cabin crew) og SK hadde da avisene (Dagbladet på mandagen var bra å få, selv om det var en som drev høytlesning da :)). Forskjell på plass var det ikke, forskjell på holde tiden var det ikke, ikke noe forskjell på tid til innsjekk var det heller. Jeg har ikke tatt med dette med EB-poeng i denne beregningen, og dessuten står ikke reward-programmene til DY så langt bak EB i den køen.

LN-TUI_02.jpg

Regner med at det kommer noe mer, men kanskje ikke i dag?

Last edited:
Takk for en artig og detaljert epistel fra forfatterens side. Alltid en fornøyelse å lese.

Virker neste på deg som grunnlaget for å velge DY vs SK er hva man ønsker å kjøpe av mat ombord. Hva er dommen der?

Ja, hvis skal dømme på sandwichen, så ligger faktisk DY et lite hestehode foran. De får lagt sine ostesandwich i Danmark, og da synes jeg den grove varianten med riktig ostesmak og stykker med ost av en viss størrelse er å foretrekke fremfor den fløffy ciabattaen til SAS med et syltynt flak av en ost som smaker nesten ingenting og ikke dekker hele brødet en gang med smøringen er et tykt lag med margarin. Prismessig er det ingen forskjell å snakke om, men det er definitivt mer smak hos DY.

Da er det på tide med noen bilder fra Aviodrome

Aviodrome_00.jpg

Siden mitt siste besøk er det en nykommer utenfor inngangen, og det var Hawker Hunter. Denne var i fargene til RAF og da RAF Valley FTS med registrering WV395, men egentlig er dette en F.51 som fløy i det danske flyvåpenet (Esk 724) og hadde registreringen E-410. Det er andre flyet er det første Fokker 50-prototypen, og flykroppen egenlig er en Fokker 27 er enkelt å se med sine pluggede ovale vindushull og påmalte nye vinduer.

Aviodrome_01.jpg

Nå har vi kommet oss opp i gamletårnet og årets nyervervelse til Aviodrome - en de første KLM cityhopper Fokker 100. Motorene så litt midlertidige ut, men på bakken på andre siden av flyet lå nylig ankommende deler som vil komplettere flyet.

Aviodrome_02.jpg

Aviodrome_03.jpg

Grumman Tracker i KLM-fargene har fått plassen der den oransje DC-3en stod før, og den oransje DC-3en har byttet plass med JU-52 som igjen er blitt en del av WWII-avdeling inne på museumet.

Aviodrome_04.jpg

Her et bilde av gutta som fløy Fokker S.11 Instructor og flyet Knoll fløy med.

Aviodrome_05.jpg

Aviodrome_06.jpg

Aviodrome_07.jpg

Tornerose - Dutch Dakota Association PH-DDZ i MAC-farger parkert inne i en hangar og i bakgrunnen ser en bakre deler av DC-2 Uiver #2 - #1 styrtet mellom Kario og Bagdad 20. desember 1934.

F-GLHF.jpg

Nærmere hangardøren var denne Magisteren parkert. Både DC-3en og Magisteren er det mulig å få seg rundturer med - og selvsagt er Magisteren ikke den billigste.

Aviodrome_08.jpg

Til slutt et bilde fra innsiden av den "flyttede" terminalen fra Schiphol.

Noen få råd for de som skal på tur til Aviodrome:
- Ikke forvent noen strålende kulinariske krumspring i kafeene på Aviodrome. Et bedre alternativ er etter endt besøk å bevege seg langs rullebanen forbi nyterminalen og tårnet, videre forbi fuel-stasjon og til bygningen som Martinair har sin flyskole. Der vi man finne i andre etasje en rimelig bra restaurant som har en åpen terrasse med utsikt over rullebanene (plexiglass rundt, men de holdes forholdvis rene så det går å ta foto gjennom).
- Vær tidlig ut, helst ved åpningen kl. 10, hvis man ønsker bilder av fly uten tilfeldige mennesker som linselus.
- Og til slutt velg de dagene å besøke Aviodrome når det er planlagte rundturer, da får man med seg lyd og lukt også :colgate:

Fantastiske bilder du deler med oss!!
Glimrende med en så detaljert og spennende rapport :) Synes det er ekstra kjekt med vurdering av BOB - tilbudet ombord hos de respektive selskapene. DY har mye bra man kan kjøpe, litt avhengig av lengde på strekning.

Siden LN-KGL stort sett sto ved siden av meg da han tok sine bilder får jeg legge til noen der han fløy bak meg. Bildene taler vel for seg selv...

Charlie-01.jpg

Charlie-02.jpg

Charlie-03.jpg

Charlie-04.jpg

Og så ett av LN-KGL i det han fotograferer PH-HOL ;)

Charlie-05.jpg

Det er alltid i en fordel med å fly som Delta - da slipper man å snu seg så mye.

Vintage_KGL_016.jpg

Og hvi dere lurer på hvem som sitter i Charlie, så er det LN-KOG

Delta_03.jpg

Her er et bilde som jeg ikke husker å ha tatt bevisst, men i tidsmessig så er det når vi var hver for oss og holdt på med litt acroflygning. Mest trolig er det midt inne i en av de to barrel rollene. Litt forvirrende å se jord og himmel på den måten.

Back