LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
Nok en gang en Knoll og Tott-berettelse. Denne gang med en vri - Knoll befant seg i Nederland, mens Tott fløy inn for å besøke. Besøket strakk seg over flere dager, men i dette første innlegget skal vi konsentrere oss om å fly i formasjon med Fokker S.11 - og da med fire slike tosetere i lufta på samme tid på sist søndag.
Med regn dagen før var det en lettelse å konstatere at det var blå himmel om morgenen denne søndagen. Nybilen til Knoll nesten kjørte seg selv inn til Flevoland og Avidrome, og ankomsten var selvsagt ved åpningstid klokka ti sharp selv om briefing var scheduled til klokka elleve og departure klokka halv tolv. Tiden frem til briefingen ble benyttet til fotografering og avnytelse av koffeinholdige drikker av kald og varm type. Så var det briefing av veteran av pilotene, Willem de Regt, av de fire som skulle opp i høyresetet - to nordmenn, en nederlender og en tysker. Briefing ble holdt på nederlandsk, og det var ikke bare hvordan vi skulle fly som kom frem - flere gode historier også. Så da ble vi fordelt ut til pilotene. Jeg fikk selvsagt den minste av dem - man må mikse slik at vi var alle sånn noenlunde like tunge :colgate:
Bakgrunnen til alle piloten var for det nederlanske forsvaret, men i dag fløy de alle professjonelt i forskjellige former. Min pilot hadde fløyet AH-64 Apache, men i dag fløy han i politiet en dag i uken og resten av tiden holdt han på med tilsvarende fartøyer i det nederlandske luftfartstilsynet.
Så var vi fordelt, spent fast, gjennomføre prestart check list, starte motorer, varmkjøre motorene, mer sjekklister og så var det takse ut i retning rullebanen. Vi skulle denne søndagen inneha Delta-posisjonen under formasjonsflygningen, og for fotografering er det den absolutt beste plassen. Knoll var i Charlie-flyet, tyskeren i Bravo og nederlenderen i Alpha. Avgangen var i formasjon - Alpha left, Bravo right, Charlie left og oss høyre side av rullebanen igjen.
Så fulgte formasjonsflyningen med posisjonsbytte mellom box, finger, line astern, echelon både close og loose. Og så var det break og alle fløy til hver sin sektor for å finne på hva hver enkelt ønsket - fly selv eller la eksperten finne på noe. Jeg gav min pilot carte blanche med beskjed om å overraske meg. Etter dette ble det problemer å skjønne hva som var opp og hva som var ned og med mye grønt over hodet ofte. Starten var frisk - loop og direkte over i dobbel barrel roll og avslutningen etter flere andre krumspring var en stall turn.
Da var det på tide å samles igjen for å lande. Over viser oss i en tight echelon left, mens vi på downwind legen for landing lå en litt løsere echelon right og med klarering fra tårnet ble det en peel off i sekvens (pitch up, turn left, line up og descend to land). Etter å ha landet var det bare å takse inn i formasjon og komme oss ut av flyene. Noen og en hver hadde større eller mindre plager med magen, og he he nederlenderen var grønn som bare det. Når jeg snakket med han senere innrømmet han at det ble ingen akrobatikk for hans del - de svake luftboblene under formasjonsflygningen hadde vært nok for hans del.
Da var det utdeling av Fokker Fours hefte og nå var en innlemmet som støttemedlem. Tott benyttet sine talegaver som ikke ble benyttet under briefingen med herr de Regt og han ble riktig forundret når spørsmålene kom på engelsk. En litt oppskjørtet de Regt sa da at jeg skulle sagt fra så skulle han gitt en spesialbriefing på engelsk for meg, men jeg kunne trøste ham med at jeg fikk med meg det viktigste - og la til "kan man engelsk, tysk, norsk og leser nederlandske flyblader til den store gullmedalje, kan man forstå det meste av nederlandsk briefing"
De som vite mer om dagene disse flyene fremdeles kan prøves i år, ta en titt her:
http://www.aviodrome.nl/fokker-s11
Det kan på det sterkeste anbefales. Jeg gleder meg i hvert fall noe inne i hampen til neste akrotur når det måtte bli!
Nedenfor vil det dukke opp flere innlegg fra undertegnede over tid med litt om flyturene med SAS til og fra AMS og jeg mistenker det blir noen flere bilder fra både Aviodrome og AMS - so stay tuned!
Med regn dagen før var det en lettelse å konstatere at det var blå himmel om morgenen denne søndagen. Nybilen til Knoll nesten kjørte seg selv inn til Flevoland og Avidrome, og ankomsten var selvsagt ved åpningstid klokka ti sharp selv om briefing var scheduled til klokka elleve og departure klokka halv tolv. Tiden frem til briefingen ble benyttet til fotografering og avnytelse av koffeinholdige drikker av kald og varm type. Så var det briefing av veteran av pilotene, Willem de Regt, av de fire som skulle opp i høyresetet - to nordmenn, en nederlender og en tysker. Briefing ble holdt på nederlandsk, og det var ikke bare hvordan vi skulle fly som kom frem - flere gode historier også. Så da ble vi fordelt ut til pilotene. Jeg fikk selvsagt den minste av dem - man må mikse slik at vi var alle sånn noenlunde like tunge :colgate:
Bakgrunnen til alle piloten var for det nederlanske forsvaret, men i dag fløy de alle professjonelt i forskjellige former. Min pilot hadde fløyet AH-64 Apache, men i dag fløy han i politiet en dag i uken og resten av tiden holdt han på med tilsvarende fartøyer i det nederlandske luftfartstilsynet.
Så var vi fordelt, spent fast, gjennomføre prestart check list, starte motorer, varmkjøre motorene, mer sjekklister og så var det takse ut i retning rullebanen. Vi skulle denne søndagen inneha Delta-posisjonen under formasjonsflygningen, og for fotografering er det den absolutt beste plassen. Knoll var i Charlie-flyet, tyskeren i Bravo og nederlenderen i Alpha. Avgangen var i formasjon - Alpha left, Bravo right, Charlie left og oss høyre side av rullebanen igjen.

Så fulgte formasjonsflyningen med posisjonsbytte mellom box, finger, line astern, echelon både close og loose. Og så var det break og alle fløy til hver sin sektor for å finne på hva hver enkelt ønsket - fly selv eller la eksperten finne på noe. Jeg gav min pilot carte blanche med beskjed om å overraske meg. Etter dette ble det problemer å skjønne hva som var opp og hva som var ned og med mye grønt over hodet ofte. Starten var frisk - loop og direkte over i dobbel barrel roll og avslutningen etter flere andre krumspring var en stall turn.

Da var det på tide å samles igjen for å lande. Over viser oss i en tight echelon left, mens vi på downwind legen for landing lå en litt løsere echelon right og med klarering fra tårnet ble det en peel off i sekvens (pitch up, turn left, line up og descend to land). Etter å ha landet var det bare å takse inn i formasjon og komme oss ut av flyene. Noen og en hver hadde større eller mindre plager med magen, og he he nederlenderen var grønn som bare det. Når jeg snakket med han senere innrømmet han at det ble ingen akrobatikk for hans del - de svake luftboblene under formasjonsflygningen hadde vært nok for hans del.
Da var det utdeling av Fokker Fours hefte og nå var en innlemmet som støttemedlem. Tott benyttet sine talegaver som ikke ble benyttet under briefingen med herr de Regt og han ble riktig forundret når spørsmålene kom på engelsk. En litt oppskjørtet de Regt sa da at jeg skulle sagt fra så skulle han gitt en spesialbriefing på engelsk for meg, men jeg kunne trøste ham med at jeg fikk med meg det viktigste - og la til "kan man engelsk, tysk, norsk og leser nederlandske flyblader til den store gullmedalje, kan man forstå det meste av nederlandsk briefing"

De som vite mer om dagene disse flyene fremdeles kan prøves i år, ta en titt her:
http://www.aviodrome.nl/fokker-s11
Det kan på det sterkeste anbefales. Jeg gleder meg i hvert fall noe inne i hampen til neste akrotur når det måtte bli!
Nedenfor vil det dukke opp flere innlegg fra undertegnede over tid med litt om flyturene med SAS til og fra AMS og jeg mistenker det blir noen flere bilder fra både Aviodrome og AMS - so stay tuned!
Last edited: