Førjulsquiz

Re: Førjulsquiz

Det er bare å slutte seg til takksigelsen. Det er en fornøyelse å få vri de små grå til å gjøre et forsøk på å finne ut av slike oppgaver! Og ikke minst lærerikt. :up:

Veldig bra Quiz, men jeg må dessverre arrestere LN-KOG på oppgave 9.
Bildet i nevnte oppgave er stort sett identisk med utsikten fra kontorvinduet mitt, og jeg har derfor et par kommentarer.

1. Bildet kan ikke være tatt 22.september fordi det er "stor flagging" på kongelige fødselsdager. Dette innebærer at det skal flagges med signalflagg fra baug til hekk disse dagene.

2. Besøk av operative Kystvakthelikopter var en dagligdags foreteelse på denne tiden.
Skulle ønske jeg kunne si det samme i dag.....

Veldig bra Quiz, men jeg må dessverre arrestere LN-KOG på oppgave 9.
Bildet i nevnte oppgave er stort sett identisk med utsikten fra kontorvinduet mitt, og jeg har derfor et par kommentarer.

1. Bildet kan ikke være tatt 22.september fordi det er "stor flagging" på kongelige fødselsdager. Dette innebærer at det skal flagges med signalflagg fra baug til hekk disse dagene.

2. Besøk av operative Kystvakthelikopter var en dagligdags foreteelse på denne tiden.
Skulle ønske jeg kunne si det samme i dag.....

Arrester meg så mye du vil, senja. Jeg tok bildet 22/9 og man tok ned signalflaggene ved helikopteroperasjoner. De var veldig i veien.

Jeg vet at dette er off-topic så det holder, men jeg kan ikke la deg slippe unna denne riktig ennå :) .
Jeg må innrømme at det er med stor fornøyelse jeg leser diskusjonene her inne og ser all den luftfartskompetanse mange av forumistene besitter, og jeg innrømmer glatt at jeg som regel har lite å tilføre disse.
Men her har man beveget seg inn i kystvaktens verden, og da benytter jeg sjansen til å kverulere litt ekstra,- spesielt siden jeg har arbeidet i sju år på fartøyet som er avbildet nærmest ( KV Andenes), blant annet som skipssjef.
Du har rett i at man rigger ned storflaggingen under HK-operasjoner, men det gjelder bare det akterste strekket. Bildet viser at alle de tre Nordkapp-klassefartøyene ligger til kai, men ingen av dem har rigget wire-strekkene til signalflaggene. I tillegg til signalflagg skal det også heises orlogsflagg i begge mastetopper ved storflagging, og disse tas heller ikke ned ved HK-ops.
Det er med andre ord ingen ting som skulle tilsi at det er forberedt eller gjennomført storflagging på noen av fartøyene på bildet, og jeg må derfor dessverre konkludere med at bildet ikke kan være tatt den 22. september. Fargene på vegetasjonen på Strandheia i bakgrunnen kan indikere at bildet kan være tatt litt tidligere på året.

Måtte bare....

Da tillater jeg å bli arrestert. :headbang

Jeg har sjekket arkivene og må gi deg rett. :headbang Bildet er tatt 13/9/83. Da kan det ha vært en admiral som hadde forvillet seg til Sortland eller noe tilsvarende.

Da har vi feid unna alle detaljer, eller?

Har undersøkt litt med noen av veteranene på huset, men ingen kan si med sikkerhet hvem som var på besøk denne dagen.
Man kan iallefall med rimelig stor sikkerhet si at det måtte ha vært en "sværing" siden man har tatt alle de tre "Nordkapp'ene" inn fra patrulje samtidig.

Har undersøkt litt med noen av veteranene på huset, men ingen kan si med sikkerhet hvem som var på besøk denne dagen.
Man kan iallefall med rimelig stor sikkerhet si at det måtte ha vært en "sværing" siden man har tatt alle de tre "Nordkapp'ene" inn fra patrulje samtidig.

Da vil jeg ha et halvt ekstrapoeng for mitt svar i innlegg #6..! :lol:

Back