Re: Forhåndsmelding av TRIP REPORT OSL-ARN-OSL
Som dere sikkert alle har ventet på så kommer nå reporten fra selve flighten til ARN og tilbake.
Jeg og LN-RRE hadde vært en tur på foto/reiselivsmessen på lillestrøm denne søndagen. Og skulle til å gå hver til vårt da vi oppdaga at hans tog til Gjøvik gikk om 1t og 20 min, mens min buss tilbake til Sarpsborg gikk om 15 minutter. Så snakket vi om en tur vi måtte få tatt snart køddet litt med at vi kunne ta toget til Stavanger for å spotte, så fly hjem igjen, så begynte ballen og rulle, og vi stilte oss samme spørsmål 2 ganger: "Skal vi ta oss en tur om vi får noen billige billetter?" LN-RRE sa: "Ja jeg har jobb fra klokken 1600 i morgen, og du har fri din slask...Vi ser hva vi finner!" Å gikk på nærmeste PC med internett tilgang, og sjekket opp både WIAS og sas.no
Vi fant FORT ut at WIAS hadde noen billige ungdomsbilletter, med avreise OSL klokken 1820 med SK1484 og klokken var nå 1525...dette kunne bli stress...
Men da klokken var 1535 var E-ticket og bestillingen confirmed, sete 17A og B var ordnet og vi kastet oss på første og beste flytog til OSL!
Vel oppe på OSL så fant vi automatinnsjekk da boardingkort krevdes på international departures. Vi fant ut vi skulle lage en liten reisedokumentar der vi forteller hvor vi skal, etter noen opptak, så fikk vi fikk tagget bagasjen til ARN og fikk levert den til en svært hyggelig og MEGET fotointeressert kar fra SGS, kanskje noen av dere her inne var denne hyggelige mannen?
Vi kjappet oss mot Security og gikk igjennom på 3 minutter!
Nytt filmopptak etter security, rett igjennom slusen og inn på taxfree, og vi måtte ha parfyme siden vi skulle en tur ut i Stockholm samme kveld. Parfyme ble kjøpt og litt snop for hotelloppholdet. Og vi bega oss mot Gate 34 som var vår gate denne kvelden. Det var LN-RPT som var satt opp men det endte opp med at det var SE-DOR som kom til syvende og sist.
Iog med at vi ventet og hadde stresset, ble det en øl på Explorer Bar rett etter taxfree. Spurte pent om og få filme da ølet ble tappet på glasset, vi skulle jo på tur, og dokumentere dette! Så dette måtte vi fikse..
Klokken nærmet seg 1750 og vi bega oss mot gate 34, der SE-DOR kom taxende inn mot gate. Vi fortalte til gatemanager at vi skulle filme på vei ned i flyet og om hun kunne gi beskjed til purser at det kom ett kamera nedover gaten under ombordstigning. Det ordnet de med ett smil, og sa at alt var i orden.
Søndag 16/1-2011
STD: 1820
ATD: 1834
ETA: 1925
ADT: 1920
Flight: SK1484
Route:OSL-ARN, SUTOK P607 ELTOK
Acft: Boeing 737-600
Reg: SEDOR
Sete: 17A og 17B
Vel ombord i flyet fant vi sete 17A og B, og satte taxfreeposer og kamerabags opp i overhead compartment.
Setebeltet ble festet og det meget hyggelige serviceinnstilte svenske cabincrewet tok en normal gjennomgang av sikkerhetsrutiner og prosedyrer.
Flyturen var estimert til å ta 45 minutter da vi hadde en del medvind. Flyet pushet 15 min forsinket, flaps ble satt til 1 grader og vi putret ut mot rwy 19L, og SUTOK 5A Departure. Etter en noe lang takeoffroll løftet -DOR snuten å satte kurs direkte mot ARN.
Etter snaue 20 minutter i luften kom kaptein Åke Johansson over på PA og sa at vi ville få en rundt 15 minutter i holding over ARN pga det kun var 1 bane i bruk på ARN denne kvelden, og det var bane 19R fant vi ut. Cabin Crewet kom kjapt med salgstrallene sine og serverte kaffe og te til en pris av 25 kroner. Vi fant ut at vi var litt mette etter ølen på OSL så drikken fikk vente..
Vi fløy noen S-turns over TRS VOR (Trosa VOR) og venta og venta, og klokken gikk, men til slutt fikk vi klarering og landing gear ble felt ut og vi var på vei ned. Ingen sikt på ARN denne kvelden så jeg så ingenting før hjula traff bakken..
Etter en noenlunde myk oppbremsing så taxet vi til gate 4 og etter en særdeles hyggelig prat med gutta "up-front" så forlot vi SE-DOR til fordel for taxfreen på Arlanda.
Vel inne på flyplassen så gikk vi straight mot taxfree, og så på vinpriser, og ble veldig overrasket over at det var dyrer for vin/alkohol på taxfree på ARN enn på OSL, å dette er sverige?!
LN-RRE tok tak i en selger som kunne fortelle mye om vin å han hadde ekstremt god peiling på dette med vin, å vi fikk mange svar på hva slags viner han foretrakk, men vi endte opp med å gå nesten tomhendt fra taxfree, LN-RRE tok å kjøpte en pakke med Mentos til 49SEK. Og vi bega oss mot bagasjeutleveringen, der kofferten lå og ventet. Vi måtte finne ut hvordan vi fikk kjøpt togbilletter til Arlanda Express, og huka tak i ett par piloter, med 3 og 4 striper og spurte hvor vi fikk kjøpt billetter, å de var meget hyggelige og fortalte oss hvor vi fant billetter.
Etter en snaue 10 minutters gåtur så endte vi på Arlanda Express og satte oss i noen gode seter, og vi begynte å rulle sakte men sikkert ned mot Stockholm Central. Etter å ha kjørt i 20 minutter og med hastigheter opp mot 180 km/t så kom vil til Stockholm Central og her tar LN-RRE over fortellingen til vi forlater hotellet i Stockholm.
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=597425&postcount=5
Mandagen kom, og avreisen var nær. Etter en meget stabil og EKSTREMT god frokost på Hilton Slussen Hotel, så bega vi oss i en taxi og mot Stockholm Central. etter en 5 minutter taxitur så bar det ombord på Arlanda Express
Undertegnende, mens han fyker avgårde i 197 km/t
LN-RRE, mens han sjekker at kamera er i orden, mens han freser avgårde i 205 km/t
Speed check...205 km/t
Mandag 17/1-2011
STD: 1230
ATD: 1234
ETA: 1330
AAT: 1324
Flight: SK861
Route:OSL-ARN, ARS P607 SUMAK
Acft: Boeing 737-700WL
Reg: LNRRB
Sete: 18A og 18B
Vi hadde sjekket inn på Internett samme morgen via iPhone, så sete 18A og 18B var holdt av til oss. Hadde på forhånd sjekket at det var LNRRB som skulle ta oss over til OSL, og vi så fram til ett litt nyere fly.
Endelig framme på ARN så bega vi oss opp mot innsjekkingsautomatene, og måtte lete litt. Men fant de til slutt, og fikk skrevet ut boardingkort, og slengt bagasjen på båndet tagget mot OSL.
Vi hadde opprinnelig fått Gate 4 på ARN, men da vi kom oss igjennom security hadde de endret til Gate 9. Etter en kjapp securitycheck, av en meget hyggelig svensk dame som ønsket oss god tur, så bega vi oss bort den lange smale gangen bort mot terminal 3 (tror jeg). Å vi kom omsider fram, og inn på taxfree for å kjøpe snus (jada jeg er stormisbruker av dette..

) til en pris av 329SEK for ett tårn, siden vi ikke skulle til EU land....
Er nesten flau for å innrømme dette men shit happens, jeg måtte spørre butikkdamen om Norge var i EU, noe det ikke var..
Og jeg ble ennda gladere, så etter ett kjapt innkjøp av 10 bokser snus, så bare det oss til en kafè som jeg ikke husker navnet på i farta. Der vi tok oss noe å drikke før ombordstigning. Det ble en Loka på undertegnende og en Vitamindrikk på LN-RRE.
Klokken nærmet seg boarding, og vi bega oss mot Gate 9, der Stationsledare PA fra Stockholm Arlanda serien sto og ønsket oss velkommen på denne flygningen til Oslo, og at vi straks var klare for ombordstigning.
Omborstigningen gikk smertefritt og vi kasta oss ned i setet og på med setebeltet.
Wingletsen på LN-RRB. Foto @ LN-RRE
Kabinen på LN-RRB. Foto @ LN-RRE
Kapteinen kom over PA og sa at vi kom til å bruke 55 minutter til OSL denne formiddagen, da vi hadde heftig motvind.
Vel oppe på FL380 = 38 000 fot godt på vei mot OSL, så kom Styrmannen over PA og snakket om været på OSL at vi kunne få litt turbulens under innflyvning. Noe det også ble ristet temmelig mye under approach og nedstigning, men det roet seg etterhvert. Etter ca 10 minutter kom kapteinen på PA og sa vi hadde fått en snarvei direkte til OSL, Direkte TOMRA fant vi ut jeg og LN-RRE, da vi begge har litt peiling.
Ett velkjent dunk hørtes og Landing Gear ble felt ut og vi var på vei ned i skyene. Etter noen minutter så satte Pilot Flying, LN-RRB smooth ned på bakken, så vidt vi kjente at vi hadde touchdown, og en svak oppbremsing, og vi taxet til Gate 36. Tok jeg meg en tur fram til gutta "up-front" og fikk litt data om turen, og fikk bekreftet mitt og LN-RRE sin anelese at vi fikk direct TOMRA av Gardermoen Approach. Og kapteinen ble lettere forfjamset da jeg brøt ut på nordnorsk litt ut i praten: " Å ja, d va Direct TOMRA og descent to FL70?" Å kapteinen sa lettere sjokkert: "Jaja det var nok TOMRA og inn på ILS RWY 19R i dag ja, hvordan i all verden kunne du gjette det?"
Kontoret på LN-RRB, etter landing på OSL.
Det spørsmålet fikk stå ubesvart, og vi måtte skynde oss til taxfree og handle kvoten min (igjen). Etter en runde gjennom taxfree og innkjøp av vin og snus, så gikk vi gjennom tollen, og ut og turen var over for denne gang..
Oppsummering:
SAS leverer gode priser for ungdom! Selv på kort varsel og en søndag!
SAS lever et meget godt intrakontinentalt produkt, fra Svensk Crew den ene flighten til Norsk Crew den andre, servicen er på topp, noe trange seter på grisene legg merke til LN-RRB som har ganske så harde seter, mens SE-DOR leverer kjempegode seter, gode nakkestøtter om man ønsker og få seg litt søvn!
Dette er noe vi kommer klart til å gjøre flere ganger, jeg tjente meg 1050 EB points på denne flighten, og klager ikke på det! Dette er også for å opptjene EB points til framtidige flighter! Neste tur er allerede i planleggingen så Stay tuned for more utover de neste 2 månedene..
http://www.youtube.com/watch?v=PWfjFiJpN6M
Videoen er klar..