Forbukerrådet møter veggen hos Ryanair

Re: Forbukerrådet møter veggen hos Ryan

Man kan si hva man vil om forbrukerkulturen i Norge, men at den er fordyrende og fordummende, er rimelig klart

Forbrukermyndighetene ønsker sammenlignbare priser, og Ryanair gjør dette svært vanskelig... Om Ryanair sitt GUI er uforståelig og full av feller bryr meg midt i ryggen, men annonsering av priser uten å presentere alle produktegenskapene og uten å inkludere alle obligatoriske avgifter er faktisk ikke fordelaktig for forbrukerne (her regner jeg inn kredittkortavgiften, da de gjør sitt beste for å unngå bestillinger uten denne avgiften).

Skal være enig at Norge har mange sære reguleringer, men å sikre enkel sammenligning mellom leverandører er bare en fordel og langt fra fordyrende. Og ikke kom her å si at det er ekstremt kostnadsdrivende med lokale tilpasninger, da dette er noe alle leverandører må forholde seg til innenfor prising, reklame, språk på siden og lokalt regelverk. Og ingen av disse elementene drar opp estimatet i et utviklingsprosjekt...

Om Ryanair sitt GUI er uforståelig og full av feller bryr meg midt i ryggen, men annonsering av priser uten å presentere alle produktegenskapene og uten å inkludere alle obligatoriske avgifter er faktisk ikke fordelaktig for forbrukerne (her regner jeg inn kredittkortavgiften, da de gjør sitt beste for å unngå bestillinger uten denne avgiften).

Vi hadde jo en runde med annonsering av "gratis" reiser for barn med et herværende skandinavisk selskap, hvor mange (jeg tror ikke du selv var en av disse) syntes å mene at det var helt uproblematisk at ikke alle produktegenskapene (og kostnadene) var fremhevet i annonsene. Man gikk liketil så langt at man omtrent idiotstemplet kundene som ikke forstod at det selvsagt ikke var helt gratis.

Når det er sagt så er et regime som muliggjør sammenlikning av priser like for like i utgangspunktet en god ide, men for flyreiser må man da vurdere hva som skal inkluderes. For de fleste LCC'er er det vel stort sett valgfrie tilleggskjøp, og man må vel tillegge kundene såpass med kognitive evner at de faktisk er i stand til å se konsekvensene av sine egne valg i så måte. Forbrukerombudets kommentarer og eksempler på villedende prisinformasjon er jo heller ikke villedende prisinformasjon - det er tilleggstjenester som kan kjøpes hvis man har behov for dette.

Eg er i alle tilfelle av dei som er veldig glad for at vi har både gode forbrukerlover og tilsyn her i landet. Utan det, så hadde værda vore svært mykje vanskelegegare fordei fleste.
Det gjer at vi kan få fram konkuranse på produkt og pris, og ikkje på tåkelegging. Vi treng vaktbikkjene!

Ikkje minst så gjer dette at veldig mange no er merksam på at ein må sjå litt nærare etter når ein handlar med Ryan, og det i seg sjølv er til god hjelp.

Forbrukerombudets kommentarer og eksempler på villedende prisinformasjon er jo heller ikke villedende prisinformasjon - det er tilleggstjenester som kan kjøpes hvis man har behov for dette.

Minus betalingsgebyr og innsjekkingsgebyr, som er veldig lite frivillig. I tillegg oppgir de en del steder pris i Euro og andre steder oppgir de ikke pris på tjenestene der man velger dem (eks. SMS-bekreftelse kr. 13.50)

Ser gakk-gakk reklamen med kr 0,- til SAS har blitt nevnt her.

Den er jo et godt eksempel egentlig.
Hadde Forbrukerombudet ment at denne reklamen ikke holdt vann så hadde de lett som en plett tvunget akkurat denne operatøren til å endre den. Siden de i dette tilfellet har myndighet til det.

Og motsatt som i Ryan tilfellet så kan de ikke gjøre det, rett og slett fordi operatøren er Irsk.

Så kan man si at man ser hva tillegger osv koster før man bestiller og man burde skjønt osv osv.
Jada. Men det er ikke poenget. Ikke i mine øyne i alle fall.

Poenget er at vi har et TILSYN som har til oppgave å forsøke å få alle aktører til å følge samme regler, som skal selge varer i Norge. Spiller egentlig liten rolle hva vi mener om det. Tilsynet er der og de utfører en jobb. De hater ikke Ryan, de forsøker å sørge for at alle følger samme regler.

Og her får de ikke gjort det fordi Ryan i dette tilfellet driter i hva de mener.
Det er DET jeg synes blir feil.......

Minus betalingsgebyr og innsjekkingsgebyr, som er veldig lite frivillig. I tillegg oppgir de en del steder pris i Euro og andre steder oppgir de ikke pris på tjenestene der man velger dem (eks. SMS-bekreftelse kr. 13.50)

Hvis disse gebyrene er obligatoriske så er saken en annen, og de burde vært inkludert. Hvis det er andre tjenester som de ikke opplyser pris for så er ikke det slik det burde være. Ellers får det er være opp til kundene å vurdere hva de skal regne inn i prisen for en sammenlikning med prisene til andre selskaper.

Forøvrig er ikke jeg veldig overrasket over at et norsk forbrukerombud ikke kan fatte vedtak/avgjørelser for utenlandske selskaper. Siden dette er i hovedsak et europeisk regelverk som vel gjelder stort sett hele Europa, så kan det vel være at de ulike forbrukerombudene har forskjellige tolkninger av dette hvis man ikke reagerer i f.eks. Irland på FRs praksis?

Last edited:

Forøvrig er ikke jeg veldig overrasket over at et norsk forbrukerombud ikke kan fatte vedtak/avgjørelser for utenlandske selskaper. Siden dette er i hovedsak et europeisk regelverk som vel gjelder stort sett hele Europa, så kan det vel være at de ulike forbrukerombudene har forskjellige tolkninger av dette hvis man ikke reagerer i f.eks. Irland på FRs praksis?

Vel, myndighetene i Irland er kjopt og betalt av Michal O'Leary. Irsk okonomi er ikke akkurat veldig god og hvis de begynner a rore Ryanair sa mister Irland arbeidsplasser og det er ikke saerlig populaert.

Vel, myndighetene i Irland er kjopt og betalt av Michal O'Leary.

Dette er en drøy påstand. Kan du belegge dette med fakta? Det er en påstand om at irske myndigheter er korrupte.

Vidar

Nå har jeg nok en gang sjekket prisene til Ryanair
Denne gangen annonsert pris til Århus 99 kr
Prisen er bygd opp på denne måten ( uten rullgardin )
1 x voksen 41.70
Pris 41.70
Web insjekk 55.00
ETS levy 2.30
Total pris 99
Eneste tilegg her er om man bruker kreditkort eller debetkort

Kan ikke se annet en at Ryanair har kommet forbrukerådet noe i møte, de gangene jeg har reist, skygget unna allt " mersalg " har jeg alltid kommet ned på oppgitt pris.

Nå har jeg nok en gang sjekket prisene til Ryanair
Denne gangen annonsert pris til Århus 99 kr
Prisen er bygd opp på denne måten ( uten rullgardin )
1 x voksen 41.70
Pris 41.70
Web insjekk 55.00
ETS levy 2.30
Total pris 99
Eneste tilegg her er om man bruker kreditkort eller debetkort

Kan ikke se annet en at Ryanair har kommet forbrukerådet noe i møte, de gangene jeg har reist, skygget unna allt " mersalg " har jeg alltid kommet ned på oppgitt pris.

Hvis dette er korrekt, hva er det da egentlig Forbrukerombudet mener burde være på plass og som ikke er det? De snakker blant annet om "gebyrer" for setereservasjon og innsjekket baggasje, men dette er da ikke gebyrer men tilleggstjenester? Mener Forbrukerombudet at alt av tilleggstjenester skal inkluderes før de er fornøyde, eller er det kun "gebyrer" som kunden betale som skal inkluderes?

Re: Forbukerrådet møter veggen hos Ryanair

Jag vill minnas att resebyråer som Ving höll på med dumheter som att förvälja att man skulle ha tex avbeställningsförsäkring och att man aktivt själv måste ta bort det. Som lokalt bolag blev de tvingade att ta bort det. Ryanair struntar helt i det och en kund som inte är uppmärksam riskerar att få betala för något han egentligen inte avsåg att beställa.

Det fanns en länk till en artikel i ursprungsposten där det fanns ett exempel att man aktivt måste välja "nej jag vill inte köpa en väska av Ryanair" för att komma vidare i beställningen. Det är inte smart merförsäljningstaktik, det är idioti.

Hadde ikke også SAS en meny som kommer opp med at man kan betale for mere innsjekket bagasje som man må velge bort for å komme videre eller husker jeg helt feil her?

Hadde ikke også SAS en meny som kommer opp med at man kan betale for mere innsjekket bagasje som man må velge bort for å komme videre eller husker jeg helt feil her?

Husker ikke detaljene, men mange selskaper har et trinn i innsjekk eller kjøpsprosessen der man kan betale for ekstra bagasje.

Du får spørsmål om du trenger å kjøpe ekstra innsjekket bagasje, alternativene er "nei takk" og "ja"

Mvh,

SAS la det inn i et POPup-vindu som man måtte klikke på for å stenge. Det var ikke akkurat den mest brukervennlige løsningen.

Hvis dette er korrekt, hva er det da egentlig Forbrukerombudet mener burde være på plass og som ikke er det? De snakker blant annet om "gebyrer" for setereservasjon og innsjekket baggasje, men dette er da ikke gebyrer men tilleggstjenester? Mener Forbrukerombudet at alt av tilleggstjenester skal inkluderes før de er fornøyde, eller er det kun "gebyrer" som kunden betale som skal inkluderes?

Enig der. Klagelisten til ombudet imponerer ikke meg. Det er tydelig at ombudet ikke forstår (eller later som de ikke forstår) forskjellen mellom tvungne gebyrer og tilleggstjenester. Og det er ikke noe nytt dessverre.
Det blir som å kreve at Opel oppgir prisen på bilene med full utstyrspakke osv.
Synd man kaster bort viktig tid på slikt fjas.

Kanskje hun ønsker at alle som ikke har inkludert matservering må oppgi flypriser inkludert en øl og et smørbrød? ;-)

Du får spørsmål om du trenger å kjøpe ekstra innsjekket bagasje, alternativene er "nei takk" og "ja"

Mvh,

Det står typisk "Du har 3 kolli gratis bagasje, ønsker du å kjøpe flere?"

Så får man vurdere om det er nok eller ikke, og klikke på nødvendig rute for å komme videre.

Grunden til at de irske myndigheder ikke tager sagerne mod FR alvorligt nok er der sikkert mange af.
Og jeg tror at det der vægter mest her, at de ganske enkelt ikke orker slås med FR.
og det benytter FR sig af....FR ønsker ikke at overholde de enkelte landes lovgivning. Det en er stort set forskellig i alle landene, og det ved FR. Det er vel egentlig ganske genialt at spille de europæiske lande ud i mod hinanden...
Og det er meget meget sjældent at nogen her på forum klager over FR. Derimod er der en del der klager over linjeselskaberne. og det er ofte småting der bringes op.
At der ikke klages så meget over FR, er vel fordi man på forhånd ved at det er en tabt sag. så enkelt er det.
Hilsen Ole

Enig der. Klagelisten til ombudet imponerer ikke meg. Det er tydelig at ombudet ikke forstår (eller later som de ikke forstår) forskjellen mellom tvungne gebyrer og tilleggstjenester. Og det er ikke noe nytt dessverre.
Det blir som å kreve at Opel oppgir prisen på bilene med full utstyrspakke osv.
Synd man kaster bort viktig tid på slikt fjas.

Er ikke 100% inne på dette ettersom det uansett ikke er aktuelt å fly FR, men mitt inntrykk fra media var vel at man kritiserte at passasjerer f.eks.
- aktivt måtte velge bort tjenester (forsikring) for å slippe å betale for dem
- blir belastet for tjenester man uansett ikke slipper unna (eks web-innsjekk)
- generell tåkelegging

Eksempellink:
http://www.dinepenger.no/kommentare...er/hvorfor-vil-dere-lure-meg-ryanair/20252536

M.a.o. om du ikke velger bort ekstrautsyret fra Opel så blir du belastet for alt samt at du må betale ekstra for å få med tenningsnøkkelen.

Back