Forbukerrådet møter veggen hos Ryanair

Re: Forbukerrådet møter veggen hos Ryan

Ryanair flyr til nærmere 30 EU/EØS land.

Disse landene skal i utg.pkt. ha et felles regelverk. I tillegg følger Ryanair irsk lovgivning da de er et irsk selskap.

Skal de ha ulike hjemmesider, gebyrer, priser men også vedlikhold, ansattelseskontrakter etc. etc. for alle disse landene de opererer vil adm.kostnadene fått utslag på billettprisene.

Så skjønner godt jeg at Ryanair gir blaffen i Forbrukerrådet.

Ryanair flyr til nærmere 30 EU/EØS land.

Disse landene skal i utg.pkt. ha et felles regelverk. I tillegg følger Ryanair irsk lovgivning da de er et irsk selskap.

Skal de ha ulike hjemmesider, gebyrer, priser men også vedlikhold, ansattelseskontrakter etc. etc. for alle disse landene de opererer vil adm.kostnadene fått utslag på billettprisene.

Så skjønner godt jeg at Ryanair gir blaffen i Forbrukerrådet.

Du kan da ikke mene seriøst at du skjønner godt at en utenlansk aktør gir blaffen i lovene og reglene vi har i landet vårt vel ?

Hvilke lover og regler er det de bryter i Norge? Nå har de operert her i over 10 år, og er ikke dømt for noe som helst. Det må jo i så fall være et temmelig tunggrodd rettsvesen vi har om de har drevet med lovbrudd så lenge uten å bli dømt for noe som helst. De er vel ikke anmeldt for noe en gang, så vidt jeg vet.

At de bryter en og annen moralsk regel, derimot, er nok kanskje mulig.

Tror kanskje damen må oppdatere seg litt.
Betale for å reservere sete?????????????

Total pris:

Hvilke lover og regler er det de bryter i Norge? Nå har de operert her i over 10 år, og er ikke dømt for noe som helst. Det må jo i så fall være et temmelig tunggrodd rettsvesen vi har om de har drevet med lovbrudd så lenge uten å bli dømt for noe som helst. De er vel ikke anmeldt for noe en gang, så vidt jeg vet.

At de bryter en og annen moralsk regel, derimot, er nok kanskje mulig.

Tja, hva de bryter ja.......

Som det står i artikkelen:
"villedende prisinformasjon, vilkår og markedsføring til norske flyreisende."

Så har de aldri blitt dømt for noe som du sier, og det er sikkert riktig.

Som det står videre i artikklen:
"Selv om Ryanair opererer fra Irland, må de rette seg etter norsk forbrukerlovgivning. Men der Forbrukerombudet kan true med pisken dersom SAS eller Norwegian skulle bryte loven, har de ingen slike sanksjonsmuligheter overfor Ryanair. Dermed står de handlingslammet når Ryanair ignorerer deres pålegg."

Men dersom noen mener at det er helt i orden at Norske selskaper skal holdes i ørene og ikke får gjøre som de vil samtidig som Ryan skal få lov så har vi bare veldig forskjellige meninger om hvordan ting burde være.
Og det har jeg null problemer med.

Tja, hva de bryter ja.......

Som det står i artikkelen:
"villedende prisinformasjon, vilkår og markedsføring til norske flyreisende."

Så har de aldri blitt dømt for noe som du sier, og det er sikkert riktig.

Som det står videre i artikklen:
"Selv om Ryanair opererer fra Irland, må de rette seg etter norsk forbrukerlovgivning. Men der Forbrukerombudet kan true med pisken dersom SAS eller Norwegian skulle bryte loven, har de ingen slike sanksjonsmuligheter overfor Ryanair. Dermed står de handlingslammet når Ryanair ignorerer deres pålegg."

Da er vel dette en generell problemstilling ovenfor selskaper som opererer fra utlandet, og ikke på noen måte Ryanar spesifikt.

Total pris:

Er nok snakk om tidligboarding gebyret, det blir jo ganske likt som når man reserverer et sete.

Jeg er som regel dum nok til å betale for tidlig boarding med Ryanair og Easyjet. Ganske morsomt når halve flyet har kjøpt det :lol:

Du har kunnet reservere sete på Ryanair flyginger en god stund nå, riktignok ikke hele flyet enda dog jeg tror de har prøvd full setereservasjon på noen flyginger.

Jeg er som regel dum nok til å betale for tidlig boarding med Ryanair og Easyjet. Ganske morsomt når halve flyet har kjøpt det :lol:

Ja, jeg skjønner ikke helt det der med å tidlig boarding. Sitte på utstilling ombord mens de andre passasjerene stuer bort sin håndbagasje i hyller og under seter, håndbagasje som dulter og dras over hodet ditt.

Jeg ville heller betalt ekstra for å kunne ha sen boarding og kunnne sitte relativt behagelig i en stol inne i terminalen til siste øyeblikk, ungå kø i boardingen og inne i flyet og kommet til en kabin hvor jeg kunne gått rett til setet mitt og satt meg.

Men, men hver sine lyster og syn på hva som er komfortabelt

Vidar

Hver sin smak. Jeg bryr meg kun om vindussete og da er tidlig boarding kjekt.

Eller som da jeg uten "priority" ble sluppet først på flyet, ikke alle bakkemannskaper som er like gode på rutinene. :D

Ellers så bryr vel heller ikke Continental eller KLM seg om hva Forbrukerrådet sier.

Om jeg regner med at flyvningen ikke er full dropper jeg priority og går raskt forbi køen på vei til flyet utendørs ;)

Det er godt man har Forbrukerrådet, slik at man ikke blir lurt når man flytter ut fra mamma og pappa. Hva skulle idioten Ola dunk gjort uten??

Det er godt man har Forbrukerrådet, slik at man ikke blir lurt når man flytter ut fra mamma og pappa. Hva skulle idioten Ola dunk gjort uten??

Sa du mener at alle skal ture frem som de vil? Dessuten er det vel Forbrukerombudet det er snakk om i denne artikkelen og ikke Forbrukerradet som er noe annet. Heldigvis er beskyttelsen av privatkunder ganske sterk i Norge uten at elektronikk osv er sa mye dyrere her enn andre land.

Last edited:

Sa du mener at alle skal ture frem som de vil? Dessuten er det vel Forbrukerombudet det er snakk om i denne artikkelen og ikke Forbrukerradet som er noe annet. Heldigvis er beskyttelsen av privatkunder ganske sterk i Norge uten at elektronikk osv er sa mye dyrere her enn andre land.

Come on... Hva er det egentlig man snakker om her? Man snakker om at man aktivt maa velge av ting under bestillingsprosessen? (slik en rekke andre selskaper har). At ting ikke er inkludert i totalprisen (ganske saa normalt)? Det faar vaere grenser for hvor mye man skal sy puter under armene paa folk. Folk er vant til Norwegian som tar seg betalt for hver eneste ting ekstra. Det at det skal skrives med blokkbokstaver som en roekpakkeadvarsel og at Ryanair og andre maa bruke masse ekstra midler paa aa tilpasse websider pga saernorske regler, synes jeg er helt greit at de elegant overser

Man kan si hva man vil om forbrukerkulturen i Norge, men at den er fordyrende og fordummende, er rimelig klart

Last edited:

Det er en ting jeg synes er irriterende med Ryanair, og det er at det er mer eller mindre umulig å unngå kortgebyret. Ellers er jo prisene Ryanair annonserer med inkludert alle andre pålagte gebyrer.

Det at det skal skrives med blokkbokstaver som en roekpakkeadvarsel og at Ryanair og andre maa bruke masse ekstra midler paa aa tilpasse websider pga saernorske regler, synes jeg er helt greit at de elegant overser

Nå er ikke disse reglene særnorske, men EU-regler. Det er også derfor Irske forbrukermyndigheter burde ha fulgt opp. I stor grad er vel ikke problemet her Ryanair, men irske myndigheter.

Back