Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til USA og UK fra utvalgte destinasjoner

Re: Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til USA og UK fra utvalgte destinasjoner

"Ifølge CNN skal man ha funnet etterretning de siste ukene som sier at en al-Qaida-tilknyttet gruppering skal være i ferd med å perfeksjonere teknikker som gjør det mulig å skjule eksplosiver i batterier og batterikomponentene til elektronisk utstyr" skriver Dagbladet.

http://www.dagbladet.no/nyheter/der...ker-a-gjemme-eksplosiver-i-batterier/67419364

Sent from my iPad using Tapatalk
Får dei til det, spelar det vel lita rolle om tingen ligg i innsjekka bag eller ikkje... Men not good.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Re: Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til/fra USA og UK fra utvalgte destinasjone

De er ikke idioter, de som jobber med dette

Helt sikkert ikke, men det er veeeldig mange logiske brister her. Spesielt pussig at dette kun gjelder for et par selskap/områder.

Re: Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til/fra USA og UK fra utvalgte destinasjone

Helt sikkert ikke, men det er veeeldig mange logiske brister her. Spesielt pussig at dette kun gjelder for et par selskap/områder.

Veeeldig mange logiske brister?

Royal Jordanian
Emirates
Etihad Airways
Royal Air Maroc
Egypt Air
Turkish Airlines
Qatar Airways
Kuwait Airways
Pegasus Airways
Atlas-Global
Egyptair
Tunisair
Saudi Arabian Airlines.

Dette er 13 selskap. Ikke ett par. Så hva som er spesielt her og ikke får man "prikk" for å poengtere.

Veeeldig mange logiske brister?

Den største logiske bristen er at det er svært dårlig og lite samarbeide mellom det hvite hus og admininstrasjonen på den ene siden og NSA, CIA, FBI, Homeland Security på den andre siden. Det gjør denne situasjonen langt mer komplisert enn nødvendig.

Det er fort gjort å glemme at det har vært noe "gruff" her i lang tid. UK og USA innførte "ha alltid elektronikk ladet opp"-prinsippet for en stund siden. Om man ikke kunne vise at elektronikk virket så var det no-go i håndbagasjen. Det virker som dette er en utvidelse av det, siden det nå ryktes at det er batterier som er i fokus.

Maks størrelse på elektronikk i håndbagasjen til UK er:
Length: 16 cm
Width: 9.3 cm
Depth: 1.5 cm
Har mistet både mobilladere og gps for bil et sted mellom Frankfurt, Oslo og Tromsø. SAS dekket naturligvis ikke en dritt. Nå skal man altså miste laptop, kamera og annen dyr og lett omsettelig elektronikk? Bra jobba.

Dette gjelder fra mindre en 10 flyplasser på direkteflyging til USA og UK, så veldig begrenset ifht. et globalt forbud. La oss håpe det forblir begrenset og ikke brer om seg slik væskeforbudet har gjort. Da blir det håpløse tilstander.

Dette er 13 selskap. Ikke ett par. Så hva som er spesielt her og ikke får man "prikk" for å poengtere.

Hvis jeg har skjønt forbudet riktig så gjelder det direkteflyginger fra et knippe flyplasser til USA, selskapene som er listet opp er de som flyr på de strekningen(?) Hvis man tar med UK når man setter opp listen så rammer det flere selskaper bl.a. BA.

Forbudet til USA gjelder ikke flyplasser med pre-clearance, for der er TSA/CBP allerede inne med sitt utstyr og sjekker etter normal sikkerhetskontroll, så Etihad går klar her.

Last edited:
Re: Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til USA og UK fra utvalgte destinasjoner

Litt sånn idiotisk tankespinn, om jeg kjøper billett fra forbudt land-OSL/CPH/ARN/AMS/FRA......-USA/UK så kan jeg ta det med i kabinen?:8:

Litt annen forbudsliste for UK, blant annet er fly fra Qatar og Emiratene unntatt, men til gjengjeld så rammer forbudet fra de 6 landene på UK sin "anti-iPad-liste" langt flere flyselskap

https://www.flightglobal.com/news/articles/uk-electronics-ban-to-cover-75-scheduled-services-435456/
The UK on 21 March adopted new security measures under which phones, laptops and tablets with dimensions exceeding 16cm by 9.3cm by 1.5cm will not be allowed in the cabin on flights to the country from Egypt, Jordan, Lebanon, Saudi Arabia, Tunisia and Turkey.

getasset.aspx

Litt annen forbudsliste for UK, blant annet er fly fra Qatar og Emiratene unntatt, men til gjengjeld så rammer forbudet fra de 6 landene på UK sin "anti-iPad-liste" langt flere flyselskap
... men den rammer ikke Kuwait Airways som var med i USAs liste og som flyr KWI-LHR

Som om ikke security i UK var galematias nok fra før ...

Hvor vil dette ende? Kan norske myndigheter komme på banen og utøve press mot amerikanerne?
Nå er det snart på tide at vi stiller urimelige krav tilbake, tenker jeg. Hver gang jeg har stått 2 timer +++ i immigrasjonskø i USA, tenker jeg på hvordan ankomst i Oslo og passkontrollen der hvor amerikanerne sluses gjennom i løpet av noen minutter, fungerer. Vi burde begynne å stue amerikanere sammen i en egen kø som betjenes eeeeeeekstra sakte. :p

Kunne jo krevd at alle amerikanere som kommer til Norge må dokumentere sitt norske slektstre og iføre seg lusekofte? Vi kunne garantert solgt inn dette som noe positivt!

Eventuelt kunne vi bare krevd at alle må ha med utskrift av all aktivitet på facebook siste 3 år...

Vi burde begynne å stue amerikanere sammen i en egen kø som betjenes eeeeeeekstra sakte. :p

Det gjør dere allerede ....

Men nå er dette foreløpig bare et rykte og engelsk presse er ikke kjent som det mest troverdige ....

Hvor vil dette ende? Kan norske myndigheter komme på banen og utøve press mot amerikanerne?
Nå er det snart på tide at vi stiller urimelige krav tilbake, tenker jeg. Hver gang jeg har stått 2 timer +++ i immigrasjonskø i USA, tenker jeg på hvordan ankomst i Oslo og passkontrollen der hvor amerikanerne sluses gjennom i løpet av noen minutter, fungerer. Vi burde begynne å stue amerikanere sammen i en egen kø som betjenes eeeeeeekstra sakte. :p

Kunne jo krevd at alle amerikanere som kommer til Norge må dokumentere sitt norske slektstre og iføre seg lusekofte? Vi kunne garantert solgt inn dette som noe positivt!

Eventuelt kunne vi bare krevd at alle må ha med utskrift av all aktivitet på facebook siste 3 år...

Tja, det vil i så fall være å gjøre det på Trump-vis og etter min mening ikke det som kanskje er det mest gunstige
Spør du meg bør man heller gjøre det mest mulig enkelt, for alle turister, da det er bedre de kommer hit og svir av masse penger her, enn bruker de i hjemlandet. ;)

Back