Forbannet på Norwegian etter flytrøbbel

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Forbannet på Norwegian etter flytrøbbel

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=151196

Re: Forbannet på Norwegian etter flytrøbbel

VG.NO

Årsaken til kaoset var at flyet til Paris fikk tekniske problemer og ikke kunne lette.

Syntes det har hvert mye av dette i det siste... Er det maskinen til FlyNordic det var snakk om her også??

Kanskje på tide at passasjerene begynner å lese billett betingelsene for de billettene de har kjøpt?
Kanskje på tide at Anne Grethe Ellingsen kommenterer virkelighetens verden for en del billett typer?
Problemer har både DY , SK og andre fra tid til annen ,men jeg synes det må bli slutt på denne sytingen i media før man har sjekket hva man i realiteten har kjøpt.
Her må jo journalistene drive mer undersøkende journalistikk før de lager sensasjonsoppslag.
Hvor mange agurker ønsker folk idag?

Nope TA (og god morgen) det var LN-KKB som snagget ut, kom tom inn fra Stockholm i natt...

Originally posted by OJB

Kanskje på tide at passasjerene begynner å lese billett betingelsene for de billettene de har kjøpt?
Kanskje på tide at Anne Grethe Ellingsen kommenterer virkelighetens verden for en del billett typer?
Problemer har både DY , SK og andre fra tid til annen ,men jeg synes det må bli slutt på denne sytingen i media før man har sjekket hva man i realiteten har kjøpt.
Her må jo journalistene drive mer undersøkende journalistikk før de lager sensasjonsoppslag.

Du har helt rett, Folk tror de har krav på full kompensasjon/erstatning etter å ha betalt et par hundrelapper for en flybillett. Journalistene har gode dager i disse agurktider.

Støtter deg fullt ut der Ole Johan!

Og Anne Grethe har ferie om dagen og, så hadde hun vært hjemme hadde man kanskje fått en litt annen kommentar fra selskapet også....

huff, disse agurktider...Jeg gremmes....

Originally posted by OJB

Det raskere og mer lønnsomt å ringe VG:sarc

Jeg tror media faktisk er en viktig kanal for å få frem at ikke alt er inkludert i alle typer billetter...

Originally posted by EB

Jeg tror media faktisk er en viktig kanal for å få frem at ikke alt er inkludert i alle typer billetter...

Greit at media er en grei kanal og få budskapet frem i.... men det ser jo ikke til at det virker, folk "går på en smell" hele tiden. Og da går de til media og sutrer, og flyselskapet blir hengt ut. Ikke at jeg skal forsvare de.

Men hva med å kontakte forbrukerrådet etc og så få laget en artikkel om HVA en har rettigheter på og hva en IKKE har rettigheter på...

Folk tror de har krav på full kompensasjon/erstatning etter å ha betalt et par hundrelapper for en flybillett

Passasjerene har soleklar rett til mat og hotell når slike situasjoner oppstår. Selv ikke DY kan nekte dem det :) Like viktig som å lese på billetten er det å velge et flyselskap som tar vare på deg when shit hits the fan...

Originally posted by OJB

Hva faen har det med saken å gjøre da? EU-reglene som ble innlemmet i norsk regelverk fra 2006 gir da vel blanke i hvor mange kronestykker folk har betalt for billetten.

Innstillinger av flyavganger
Havner du i en situasjon hvor flyet blir innstilt har du gode rettigheter. Du kan kreve å annullere billettavtalen (gjelder ikke bare fleksible billetter), eller be om omruting. Man kan selv velge om man ønsker omruting snarest mulig eller på et selvvalgt tidspunkt senere tidspunkt. Man har dessuten krav på mat, drikke og tilgang på telefon eller e-post mens man venter. Skulle man være nødt å vente til neste dag kan man dessuten kreve av innkvartering på hotell og transport til hotellet dekkes av flyselskapet.

Man har krav på erstatning etter samme satser som ved overbooking.

250 euro for alle flygninger på opptil 1500 km
400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km
600 euro for alle andre flygninger
Også her kan flyselskapet halvere erstatningssummen hvis man kommer til målet innenfor en akseptabel tidsramme.

2 timer ved flygninger på opptil 1500 km
3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km
4 timer ved andre flygninger
Man bør være klar over at rett til erstatning ved innstilte flyavganger faller bort hvis flyselskapet kan informere deg om innstillingen i god tid før avreise.

tidligere enn 14 dager før avreise
mellom 7 og 14 dager før avreise forutsatt at du blir tilbudt en omruting som innebærer at du kan reise høyst 2 timer før planlagt avgangstid og ankomme til bestemmelsesstedet senest 4 timer etter planlagt ankomsttid
mindre enn 7 dager før avreise forutsatt at du blir tilbudt en omruting som innebærer at du kan reise høyst 1 timer før planlagt avgangstid og ankomme til bestemmelsesstedet senest 2 timer etter planlagt ankomsttid

Originally posted by EB

Og de billige billetter mangler stort sett fleksibilitet, men om en betaler 1 krone eller 1500 kroner gir fortsatt samme rettigheter. Flott at fortvilte flykunder bruker media som talerør for det er som oftest en forbanna god grunn.

Hadde SAS, DY og andre fulgt regelverket til punkt og prikke, ville sakene vært langt færre. Hva skulle folk da klage på?

Folk har rett til å bli sure når de opplever slikt, uansett hvor mye de har betalt for billetten. Tenk dere at dere sitter i kinosalen og lyset har nettopp blitt slukket og den første reklamefilmen er satt i gang. Så får dere beskjed om å forlate salen, en annen film skal vises i denne salen. Hva du har betalt for billetten blir relativt likegyldig når slikt skjer.

Når du som kunde opplever dårlig service/levering blir kontraktsvilkårene underordnet irritasjonen som oppstår.

Som vanlig klages det på dårlig informasjon. Mitt inntrykk er at selskapene er flinke til å informere, men vet også mennesker med flybillett i hånden ofte går i en egen boble der ingen form for info slipper inn. Kanskje var det for oppatt med å sende MMS til VG?

Originally posted by Trash2000

Hadde SAS, DY og andre fulgt regelverket til punkt og prikke, ville sakene vært langt færre. Hva skulle folk da klage på?

Du bør se nærmere på praksisen hos f. eks Ryanair og EasyJet, der skal jeg love deg du bir overlatt til deg selv.

Originally posted by JetBlue

Originally posted by Trash2000

Du bør se nærmere på praksisen hos f. eks Ryanair og EasyJet, der skal jeg love deg du bir overlatt til deg selv.

Selv har faktisk Ryanair gitt meg bedre service ved endringer enn både SAS og DY. Oppfører selskapene seg ikke skikkelig, kan man stevne selskapene og dermed vinne frem i retten.

At enkelte selskaper ikke holder reglene, betyr ikke at det frikjenner norske selskaper.

Saken er jo blåst litt over sine kanter i media. Det er selvfølgelig kjedelig for passasjerene men hadde dette vært FR så hadde de sittet der og måtte klare seg selv...

Passasjerene har her rett på "care". Økonomisk erstattning absolutt ikke!

Mye er gjort med bra informasjon...stort sett er informasjon også gratis!

Originally posted by FBU

Der tror jeg du tar feil. Blir en flyvning innstilt, har man krav på økonomisk kompensasjon etter samme satser som for overbooking.

Originally posted by jb1

Originally posted by FBU

Der tror jeg du tar feil. Blir en flyvning innstilt, har man krav på økonomisk kompensasjon etter samme satser som for overbooking.

Ingen kompensasjon hvis det er tekniske årsaker. Så lenge selskapet kan dokumentere at de har gjort det de kan for å holde flyflåten i drift og at en innstilling er ekstraordinær i forhold til vedlikeholdsprogrammet.

Back