Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Re: Tung NAS-kritikk i Aftenposten

Er redd for at gebyr-taktikken til DY er i ferd med å velte over i det uoversiktlige for mange, hvilket SAS fort kan komme meget gunstig ut av med sin "0,-"-kampanje.

Ingen tvil om at endringene i setereservasjon og kredittkortavgiften er de klart mest irriterende gebyrene. Kjos balanserer på en line etter min mening.

Oj, det var rimelig hard artikkel. Hyggelig for SAS at det går i deres favør.

Desverre tror jeg vel kanskje at neste gang Ola og Kari sjekker billettpriser og ser at Norwegian er 7 kroner billigere så bestiller de der en gang til. Hadde det ikke vært slik ville Ryanair vært lagt ned for lenge siden.

Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Synes at Norwegian bør begynne å lytte til sine kunder, tross alt dem vi lever av.

Norwegian lytter til sine kunder gjennom hvordan markedet svarer!
Til nå (desember 2009) har ikke akkurat markedet signalisert at de ikke liker dette.
Ikke glem at svært mange (inkludert meg selv) setter pris på valgfriheten når man bestiller billetter. Dette er også signaler som Norwegian selv får fra sine kunder!

Jeg tror derfor man skal være forsiktig med å konkludere med at det ene er rett eller galt!
Det er jo det fine med dette fordi at man har alternetivene mellom de forskjellige selskapene.

Jeg får det ikke til å bli en fordel uansett hvordan man vrir og vender på det. Det er kun for å dra ut penger fra kundende. Hvilket forsåvidt er greit nok, jeg ville dog foretrukket at det var lagt inn i billettpriser fra før. Uansett, ingen fordel.

Det at man har valget mellom SAS og DY er selvsagt en fordel, men det er en annen sak.

Ikke glem at svært mange (inkludert meg selv) setter pris på valgfriheten når man bestiller billetter. Dette er også signaler som Norwegian selv får fra sine kunder!

Nå våser du :) Artikkelen i Aftenposten beviser vel at en del kunder slett ikke liker den såkalte valgfriheten? Dette er tydeligvis kunder som begynner å få nok, og som vil velge SAS i stedet, og bør nok være et signal om at DY bør være litt forsiktige med sin gebyrpolitikk. Hvis DY (og du) totalt overser slik kritikk og slike artikler, så kan det fort slå tilbake. DY må passe på så de ikke begynne å tulle med den goodwill de har bygget opp i markedet.

Nå våser du :) Artikkelen i Aftenposten beviser vel at en del kunder slett ikke liker den såkalte valgfriheten? Dette er tydeligvis kunder som begynner å få nok, og som vil velge SAS i stedet, og bør nok være et signal om at DY bør være litt forsiktige med sin gebyrpolitikk. Hvis DY (og du) totalt overser slik kritikk og slike artikler, så kan det fort slå tilbake. DY må passe på så de ikke begynne å tulle med den goodwill de har bygget opp i markedet.

Husk at denne artikkelen kun viser innlegg som har denne meningen og ikke de som synes det er bra med valg muligheter.

Det til side så er jeg enig i deg når det gjelder at man skal ta kundene på alvor!

Husk at denne artikkelen kun viser innlegg som har denne meningen og ikke de som synes det er bra med valg muligheter.

Ja, og meningene kommer fra DY sine egne kunder...

Wow, det får man si!

For meg betydde dette nada, men det burde jo da være positivt for andre her inne som syntes dette var problematisk.

Ikke undervurder makten i diskjusjonen her inne. Det blir lest;)

Det til side så er jeg enig i deg når det gjelder at man skal ta kundene på alvor!

Kommet deg etter sjokket MartinL, så mye som du har forsvart dette gebyret så *dolker* DY deg i ryggen?;)

Er litt overrasket over at DY gikk tilbake på dette så fort, det må være mange kunder som har reagert direkte til DY, kan ikke tenke meg at de gjør det bare pga av artikkelen i Aftenposten eller diskusjonen her?

Last edited:

Jeg beklager å måtte benytte denne anledningen til å godte meg litt på bekostning av de av dere som hardnakket forsvarte dette nye gebyrforslaget fra Norwegian, men det fortjener dere. Ta det med et smil - det er ikke vondt ment ;)

Dette var et gjennomført totalidiotisk forslag fra Norwegian, og ble naturligvis ikke bedre av måten de prøvde å fremstille gebyret på. Ord som forbedring og fordel henger overhodet ikke sammen med økte priser. Som det ble disukutert frem og tilbake i denne tråden, ville den beste løsningen vært å blokkere den fremste delen av kabinen for de passasjerer som reserverer sete i forkant, men la "røkla" få velge fritt blant de resterende seter. Det hadde vært en forbedring for de som betaler gebyret, men samtidig beholdt en fordel for de som ikke vil betale det.

For øvrig har hun stakkars nye PR-damen hos DY fått en tøff start på karrieren. Hvorvidt hun tror på det hun (blir bedt om å) sier selv, aner jeg ikke, men enkelt kan det ikke være uansett. Den logiske bristen i denne saken var uansett åpenbar.

DY skal uansett ha skryt for å lytte til passasjerene, men dette forslaget burde aldri blitt gjennomført.

Jaja, nok godting for denne gang.

Gleder meg til nye spenstige, fordelaktige og frivillige gebyrordninger fra DY.

...og mens jeg godter meg i min egen selvtilfredshet, kan jeg jo henvise til det jeg skrev 22.12.09: http://forum.scanair.no/showpost.php?p=455599&postcount=41

Last edited:

Dette var hyggelig - det hadde jeg neimen ikke trodd - kanskje jeg flyr DY i løpet av våren...

Jeg er en smule overrasket over at DY (og MartinL ;)) ikke så denne komme, her har de rett og slett undervurdert kundene sine. Synd at de rakk å få dårlig PR i Aftenposten før de så lyset.

Last edited:

Det er bra og nødvendig gjort av DY!

Bra, da har DY skjønt at det finnes en grense og at grensen er nådd. En slik tilbaketrekking gjør også at det blir vanskeligere å innføre nye gebyrer i fremtiden, for nå følger både pax og media med.

....da gjenstår det bare å se når de øker det vanlige setegebyret for å dekke opp for at de måtte fjerne dette ;)

Flott at ledelsen i DY tar signalene fra kundene deres. Det er tross alt kundene de er totalt avhengige av for å drive god butikk! For oss som ikke liker å betale setegebyr er dette en god nyhet. Hadde de vært enda skarpere, skulle dette forslaget aldri ha blitt "vedtatt" i utgangspunktet..

Det var gledelig. Det står respekt av å justere kursen etter å ha fått en del negative tilbakemeldinger.

Det forundrer meg likevel litt at Kjos & co ikke så denne komme. Synes de har vært flinke så langt til å spisse/balansere sitt produkt mot Ola Nordmann, men her bomma de grovt.

Back