Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Det begynner å bli i overkant håpløst - jeg som til og med tenkte å fly litt Norwegian i løpet av våren... Nå kommer SAS hakket bedre ut..

Bra tiltak av Norwegian, som jeg tror SAS vil tjene på!
Nå blir det ennå lettere å differensiere produktene, og om nå SAS bare vil starte med å tillate kundene å velge sete gratis ved booking, og ikke som nå ved online innsjekk 22 timer før, så blir dette en meget bra sak for SAS!

SAS ga lenge gaver til Norwegian, nå gir Norwegian stadig flere gaver til SAS ...
*liker dette*

Uansett: Med kredittkortgebyr, baggasjegebyr og nå setegebyr (hvis man vil slippe midtsete), så tar NAS nok et skritt i retning Ryanair.
så sant så sant

Og der fikk jeg enda litt mindre lyst å fly Norwegian.
enig!

. Skal man ikke lengre kunne velge sete ved innsjekk, "tvinger" man nærmest de reisende til å betale dette gebyret på 40,- kr.

Hvilket vel er hensikten. Jeg forstår bagasjegebyret, fordi det faktisk medfører ekstra arbeid og utgifter for selskapet, men setereservasjon er noe som gjøres av en datamaskin og innsjekkingsautomat som uansett må være der - det er bare noen få tastetrykk som skiller, boardingpass skal man ha uansett. Derfor fremstår det som litt uærlig av et selskap å kalle det en "service" at man kan velge sete, når det så opplagt er en måte å få inn penger på.

Jeg bestiller nesten alltid DY-billetter gjennom Berg-Hansen (eneste unntak er hvis jeg flyr privat, sammen med flere), og da er bagasje og sete inkludert. Fleksbilletter ligger (i hvert fall med vår avtale) på ca 2/3 av prisen til SAS.

På den annen side: Jeg har prøvd både midtsete til Kongsberg (de få gangene det lokaltoget er fullt, men blir alltid bedre etter Drammen) og midtsete mellom Nord- og Sørd-Norge, og liker ingen av delene. Derfor er det å kunne velge vindu eller gang noe jeg kan være med på å betale litt for. Derfor regner jeg alltid inn gebyrene til DY i prissammenlikninger hvis jeg skal bestille med dem.

Dette var et dårlig trekk av DY. Hva blir det neste?

.... og om nå SAS bare vil starte med å tillate kundene å velge sete gratis ved booking, og ikke som nå ved online innsjekk 22 timer før, så blir dette en meget bra sak for SAS!
Og samtidig ikke låse setene noen timer før avgang slik det er i dag.

Har faktisk ikke flydd OSL-TOS ennå, men skal teste det utpå vinteren tenker jeg :) Flyr oftest fra OSL til BGO, TRD og SVG.
På fleksible billetter er DY gjennomgående billigere enn SK (når de på mange av destinasjonene har lavere frekvens og, så skulle det egentlig bare mangle - men det er også en annen diskusjon), men på lavpris/happy så er forskjellene minimal eller ikke-eksisterende. Jeg reiser som regel minst den ene veien på laveste tilgjengelige priskategori, da jeg vanligvis greit klarer å planlegge jobbreisene mine såpass.

Etter min erfaring har DY jevnere priser over dagen på OSL-TOS, så det blir ofte billigere å fly en av SK sine siste flyvningene enn DY sine kveldsavganger, men på ettermiddagen kan det bli svindyrt (men så har de også mye bedre frekvenser, DY har hva - 4, 5 daglige?). Med Norwegian er forskjellen mellom morgen/kveld og dagstid mindre.

Ikke alle har sin favoritt plass helt foran noen liker å sitte i midten andre kanskje helt bakerst, så de som betaler for det synes jeg kan få velge. Reiser man med familie så får alle sitte sammen, jeg klarer ikke helt å se problemet med denne saken, Norwegian gjør jo dette for å tjene penger man driver jo ikke veldedighet heller, tviler på at SAS ikke gjør det heller, men dem har valgt å legge alt i en pris, hvis man ikke vil reise med Norwegian så er jo det helt greit, jeg reiser med det som er billigst enten det er SAS eller Norwegian, hvorfor folk skal sutre for at dem ikke kan velge sete gratis det skjønner jeg svært lite av.

Norwegian gjør jo dette for å tjene penger man driver jo ikke veldedighet heller,

Nei det gjør de selvfølgelig ikke ... men det som det står på er hvor mye man skal niclel'n'dime folk ... man flytter stadig grensene og det er dette som mange reaagerer på.

Uansett hva slags goder man tar fra folk må man være forberedt på reaksjoner, enten det er seating, gratis aviser, måltider, mikropoeng osv ...

Jeg må si at jeg finner det litt ironisk at de som for en hver pris fremhever økonomisk stabilitet og avkastning som en forutsetning for et selskap sin suksess, for en hver pris forsøker å gjøre negative poeng ut av et selskap som forsøker å bygge et økonomisk berekraftig konsept.

Å si at gebyrene fra Norwegian er en gavepakke til SAS, blir som å pisse i motvind.
Faktumet er at disse gebyrene i liten grad er nye. Det som nå omtales er en justering av en allerede etablert praksis som markedet allerede har gitt sitt svar på.

Markedet har allerede svart med at de reisende i enda større grad enn tidligere, velger Norwegian fremfor SAS.

Markedet svarer ved å gi en betalingsvilje for Norwegian sine tillegstjenester ved at selskapet som en av få i europa, levere positive kvartalstall for historiens kanskje hardeste driftsår noen gang.

Markedet svarer når DY åpner 3 nye innenriksruter i Norge som alle umiddelbart tar store markedsandeler fra selskapet som ikke tilbyr ekstratjenester på samme strekning.

Ekstra tjenestene til Norwegian er valgfrie og gir en fleksibilitet som konkurrenten ikke kan stille seg i nærheten av.

Jeg er en av stadig flere nordmenn som blåser i vinkel om hvor jeg må sitte på en flight fra OSL - TRD eller til Wien. Ser man utviklingen i reisemønstrene taler seken sin klare tale.
Derimot er det jo fantastisk at selskapet tillater reisende som faktisk er spesielt opptatt av hvor de skal sitte, en mulighet til å sikre seg dette ved bestilling. Er samtidig disse reisende villige til å betale for dette (noe de til nå har vist seg å være) er jo det en flott mulighet for selskapet å øke sin inntjening.

Både Norwegian og SAS har vist at de ikke tjener penger på dagens prisnivå.
Norwegian har valgt å kompensere for dette gjenneom å tilby de reisende muligheten til å administrere sin reise med større fleksibilitet.

SAS fastholder på sitt lave prisnivå, som de på flere år, ikke har klart å tjene penger på. Selskapet tviholder på sin 0,- visjon (noe jeg forresten synes er en sjelden god kampanje fra SAS). Jeg kan ikke se hvilken vei SAS kan gå videre med denne pris stretegien for å redde driften.
Tiden har vist at de reisende som allerede er tapt til Norwegian, er svært kostbare å hente tilbake (også et kjent fenomen innen markedsføring).
Det kommer til å ta tid til å hente inn disse kundene og SAS har dårlig tid.

Online er det fortsatt kun Norwegian som kan tilby sine reisende valg av sete ved bestilling av lavpris billetter.

Kankje jeg heller skal fly SAS neste gang, så slipper jeg å bry meg om hvilket sete jeg får;)

Last edited:

Martin - hadde jeg vært Kjos, hadde jeg git deg jobb i markedsavdelingen på dagen .... ;)

Phone-Ringing_Old.gif

.

.

;)

Dette stemmer jo ikke. Bestiller en 4 billetter i en felles booking, så blir ikke disse spredd rundt i flyet. Dette er gjentatt utallige ganger her på forumet. Dere blir kanskje plassert en annen plass enn dere ønsker, men dere blir plassert samlet.

EDIT: Denne var ment til JohnnyEagle

ok, takk for den. Da var de bekymringene grunnløse og vi får ABC eller DEF-seter :)

en ting som derimot blir problematisk er at når man tar penger for setereservasjoner forventer man å få nettopp det setet. Sist jeg fløy Norwegian hadde jeg sete 1A (liker vindu..)på billetten, men der satt en som trengte setet mer enn meg (han kom med rullestol..), jeg fikk da beskjed om at jeg kunne sitte på et midtsete på raden bak.. Det ville jeg jo helst ikke, men heldigvis hadde rullestolbrukeren et vindusete lenger bak, så jeg byttet med han istedenfor å ta tilbudet til den litt gretne flyverten.. Men jeg fikk ikke det som var betalt for! Regner med at tilsvarende skjer svært ofte..

Å si at gebyrene fra Norwegian er en gavepakke til SAS, blir som å pisse i motvind.

Selvfølgelig er dette en gavepakke til SAS. Norwegian og SAS representerer hvert sitt ytterpunkt, og dette bidrar til å gjøre avstanden mellom selskapene enda større.

Jeg har jobbet på innsjekk og gate for nettopp Norwegian - og jeg vet at folk er overraskende mye opptatt av hvor de sitter, uansett om de bare skal fly i 40 minutter. Jeg er glad jeg ikke lenger er den som må fortelle kunden at han dessverre ikke kan flyttes fra midtsetet på rad 25!

Uansett, produktene til selskapene rendyrkes mer og mer - og dette er et bra tiltak for å utnytte folks redsel etter å få et dårlig sete.

Uansett, produktene til selskapene rendyrkes mer og mer - og dette er et bra tiltak for å utnytte folks redsel etter å få et dårlig sete.

Usakelig kommentar.

Er folk villige til å betale for sitt favoritt sete så hvorfor skal de ikke gjøre det?
Hvorfor skal jeg som driter i hvor jeg sitter ikke bli tilgodesett med en rimligere billett?

Derimot er det jo fantastisk at selskapet tillater reisende som faktisk er spesielt opptatt av hvor de skal sitte, en mulighet til å sikre seg dette ved bestilling. Er samtidig disse reisende villige til å betale for dette (noe de til nå har vist seg å være) er jo det en flott mulighet for selskapet å øke sin inntjening.

Det er jeg enig i, men de hadde ikke behøvd å frata andre mulighet for å plukke "restplassene" ved innsjekk.

Ikke enig. Det er en del av produktdifferensieringen.

dette er et bra tiltak for å utnytte folks redsel etter å få et dårlig sete.

Du mener dette er en del av produktsdifferensieringen?

Jeg ville tro at økonomiske mortiver, fremfor å utnytte folks redsel, ville være et mer passende utrykk!

Ikke nødvendigvis begrunnelsen, men forskjellen i produktet. SAS velger en 'ren' produktlinje, mens DY har en 'meny' man kan plukke fra.

Som Flight Deck har jeg også jobbet på innsjekk (dog ikke for DY), men seating er noe folk er veldig opptatt av ...

Som Flight Deck har jeg også jobbet på innsjekk (dog ikke for DY), men seating er noe folk er veldig opptatt av ...

Det bestrides jo ikke av noen her i tråden, meg inkludert.
Derimot mener jeg at det er feil å påstå at Norwegian gjør dette for å utnytte folks redsel.

Men nå foreslår jeg at diskusjone pensler inn fra sidesporet igjen!

Back