Husker vi hadde en nesten lik sak da jeg var på flyteknisk på Andøya. Ikke noe særlig på vinterføre, men for en gromlyd i den luftkjølte V12'ern. Såvidt jeg forstår samme motor som i Deutz Airpartner (airstarter), vet ikke om det fins sånne lenger.
Husker vi hadde en nesten lik sak da jeg var på flyteknisk på Andøya. Ikke noe særlig på vinterføre, men for en gromlyd i den luftkjølte V12'ern. Såvidt jeg forstår samme motor som i Deutz Airpartner (airstarter), vet ikke om det fins sånne lenger.
Det er flere måter å gjøre dette på. Den vanligste nå er vel den du nevner med en liten turbin, faktisk ofte samme type som flyets egen APU. Det finnes også mange såkalte start-tanker, dvs en stor tank med trykkluft med en liten kompressor til å lade denne. Så kommer vi til det jeg nevnte, en stor motor med påkoblet kompressor som kan levere til flyet. Denne er like stor og uhåndterlig som starttanken og støyer en hel del. Lenge siden jeg har sett slike...