Foppall på TV i Røyken

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Foppall på TV i Røyken

Nye forsinkelser kan ventes... Er det foppall på tv`n?

Fra boarding.no:

Søndag formiddag:
Flyveledermangel kan gi forsinkelser
Søndag kan det igjen bli forsinkelser i flytrafikken over Sør- Norge. Årsaken skal være mangel på flyveledere ved kontrollsentralen i Røyken.

De flyreisende i Sør-Norge må belage seg på forsinkelser søndag.

Det opplyser Norsk Flygelederforening i en pressemelding hvor det blant annet heter:

- Grunnet personellmangel ved Oslo kontrollsentral Røyken, må man søndag formiddag forvente moderate forsinkelser i flytrafikken til og fra Gardermoen, samt over "Sørøst Norge".

I følge pressemeldingen skyldes forsinkelsene at man har problemer med å finne personell som har mulighet til å påta seg overtid og at flyvelederne er underlagt strenge restriksjoner når det gjelder bruk av overtid.

Replying to Topic 'Foppall på TV i Røyken'

"foppall"? Trodde Per Ravn var gått av jeg...;)

Men nå har de ansatte i SAS EuroShop også blitt syke av Avinor...

Ja, hvem blir egentlig IKKE syke av Avinor? Jeg også blir syk av Avinor! Jeg blir innhyllet i tungsinn når jeg vil inn på en statlig flyplass å fly flyet "mitt". Kanskje ansatte har gjennkjennelsesgen-deffekt?? Begynner å bli lei hele 9-11-nojaen:p

9-11-noiaen er vi vel alle lei av... og det var jo blitt stille og i de store og hele var vi vel alle på vei tilbake til den gode gamle "det skjer jo aldri noe gæli her i Gnore"-holdningen...

Og så solgte de en fin og hendig liten øks på Borkenes...

Adgangskontroll har kommet for å bli. Avinor gjennomfører tiltak på ordre fra tilsynet.
Deal with it.

:)

Skjerpet kontroll er bare bra for oss alle...

Hørte at Avinor-Flesland (randi, altså) tilbydde en "våpenhvile" ut året. De kunne utsette takeoff-05 til etter nyttår. Men det var vel delte meninger om det var bra eller ikke.

I følge boarding.no er dette forslaget forkastet av foreningene...

Syns det har vært "sykdom" på Røyken hver fredag og søndag en god stund nå jeg. Er vel helgerushet det gis mest effekt av å være "syke" på vil jeg tro. Jeg tror ikke man trenger være noe geni for å tippe at det blir mye "sykdom" når julerushet skal avvikles.

Jan Roar Rød

det jeg hører fra flygelederhold er at grunnen til at det er problemer med å avvikle trafikken i helgene er at i ukedagene har de tilgang på ekstra rassusrser, folk som ikke jobber skift, men som driver med opplæring etc mandag-fredag i kontortiden. Stemmer dette??

CK: Det er korrekt....i ukedagene så klarer man som regel å hanke inn fra annen tjeneste. Eks. forrige tirsdag skulle jeg holde teoriundervisning for aspiranter.....det ble det ikke noe av. Når dette og allt annet som blir skadelidende skal taes igjen...og av hvem....se det er et annet spørsmål :sarc

Med andre ord - så går vi en fremtid i møte som igjen skader tredjeperson...hardt!!!

Originally posted by tosfreight

Hørte at Avinor-Flesland (randi, altså) tilbydde en "våpenhvile" ut året. De kunne utsette takeoff-05 til etter nyttår. Men det var vel delte meninger om det var bra eller ikke.

Originally posted by EB

I følge boarding.no er dette forslaget forkastet av foreningene...

Denne utsettelsen går bare ut på at det ikke skal komme noen nye beslutninger i forbindelse med Take-Off 05. Alle beslutninger som allerede er tatt påvirkes altså ikke av denne utsettelsen.

I praksis har denne utsettelsen minimal verdi ettersom alle viktige beslutninger allerede er tatt.

Jeg kan ikke forstå annet enn at dette er et forsøk fra Randi Flesland på noe som, for utenforstående, skal se ut som en invitasjon til samarbeid og dialog, slik at hun etterpå kan si at hun har forsøkt å få til et bedre forhold til de ansatte. For henne tar seg antagelig godt ut at de ansatte forkastet invitasjonen, for da har hun liksom sitt på det tørre og kan stå frem i mediene å si at det er de ansatte som er problemet, fordi de ikke vil samarbeide.

Jeg kan bare håpe at mediene graver litt i materien, slik at sannheten kommer frem, men etter å ha sett hvordan hele Avinor-saken er blitt fremstilt i medien har jeg en sterk mistanke om at den gravende journalistikken for lengst har avgått ved døden.

Originally posted by pjacklam
Jeg kan bare håpe at mediene graver litt i materien, slik at sannheten kommer frem, men etter å ha sett hvordan hele Avinor-saken er blitt fremstilt i medien har jeg en sterk mistanke om at den gravende journalistikken for lengst har avgått ved døden.

Tja... faktisk må jeg si at det virker som om avisene en etter en har begynt å sette fokus på hva som faktisk er i ferd med å skje i Avinor. Tror nok at nettdiskusjonene på Nettavisen, Aftenposten og VG faktisk har sin misjon. I diskusjonene har det kommet mye fakta på bordet fra vårt miljø som ALDRI hadde dukket opp hvis det skulle bli presentert ved pressemeldinger fra NFF eller intervjuer med ledelsen...

Mvh

K

Men hva har mediene egentlig å grave i i denne saken? Fra flygeledernes side er det sagt at avgjørelsen om flytting til Sola er basert på gale forutsetninger. Kan det f.eks. dokumenteres på noe vis? Bidrar flygelederne til at slik informasjon kan bli tilgjengelig?

På den annen side: Flesland fremstår vel ikke akkurat som ubetinget sympatisk i mediene. Jeg kjenner folk som ikke har noe med luftfartsmiljøer å gjøre i det hele tatt som oppfatter henne som en relativt diktatorisk og uforsonlig leder i denne konflikten.

Men jeg skjønner selvsagt frustrasjonen til flygelederne, og jeg synes etter hvert at dere har fått frem en del av bakgrunnen for den i diverse medier.

Originally posted by Fly high

Men hva har mediene egentlig å grave i i denne saken? Fra flygeledernes side er det sagt at avgjørelsen om flytting til Sola er basert på gale forutsetninger. Kan det f.eks. dokumenteres på noe vis? Bidrar flygelederne til at slik informasjon kan bli tilgjengelig?

Tja... det var dette med den fjerde statsmakt. I tilfellet Avinor har styret, som skulle være den egentlige vaktbikkja, ikke gjort jobben sin (med hederlige unntak innad i styret) og da er det egentlig bare media igjen som kan påpeke hvor skiten ligger.

Flygeledere har prøvd å bidra med informasjon men det har effektivt blitt kneblet ved at de enten blir truet med arbeidsrettsak eller andre represalier skulle de tilfeldigvis befinne seg i en lederposisjon.
Så var det dette med taushetsplikten da. Det er masse informasjon ute og flyter men i og med at vi er et aksjeselskap så har vi ikke samme informasjonsplikt og krav om tilgjengelighet som da vi tidligere var en forvaltningsbedrift. Det vil si at vi ikke kan røpe "forretningshemmeligheter", akkurat som ved en hvilken som helst annen bedrift.
Det var nok et lite sjakktrekk den privatiseringen der...

K

Ja, det er nettopp det. Et AS gjør ting mer innfløkte for dem som evt. skal grave, og dersom ingen vil eller kan si noe, er det vanskelig å få hull på byllen.

Replying to Topic 'F

Originally posted by Fly high

Problemene i Avinor handler om langt mer enn bare flyttingen til Sola og problemene omfatter mange flere enn flygelederne. Så vidt jeg vet er det syv fagforeninger i Avinor som står sammen mot ledelsen.

Det mest provoserende er at grunnlagsmaterialet for beslutningen er fullt av feil og mangler. Disse feilene er blitt påpekt og dokumentert, men uten at ledelsen bryr seg. Et eksempel er KS Sør. Ledelsen har bestemt at den skal ligge på Sola. Greit nok. Men hvordan skal man bygge KS Sør? Det finnes en plan over kontrollsentralen i dag og hvordan den skal se ut når den er ferdig, men ingen plan for hvordan transisjonen skal gjennomføres. Kommer flygelederne på Sola til å sitte i et rot av kabler og vegger som rives og reises og støv og bråk i halvannet år? Ingen vet, for det fins ingen plan. Da dette ble påpekt overfor ledelsen ble man møtt med sinne og «ingen kommentar». Kalkyler basert på mangelfulle planer har en tendens til å underestimere, så antagelig blir herligheten atskillig dyrere enn ledelsen hadde tenkt.

Min innvending mot mediene går på at de er alt for lite kritiske og gravende. I den grad mediene er kritiske er de kritiske til flygeledernes «aksjoner». Journalistene ser ikke ut til å bry seg nevneverdig om hvorfor slikt oppstår. Hadde de tatt kontakt med fagforeningene hadde de kanskje fått det materialet de ønsket seg, men tabloid-mediene er jo på forbrukernes side, og fra deres ståsted er det jo flygelederne som er problemet.

Lederen i Adressa setter vel skapet på plass og henger halen på eselet (?) her!:)

Min innvending mot mediene går på at de er alt for lite kritiske og gravende. I den grad mediene er kritiske er de kritiske til flygeledernes «aksjoner». Journalistene ser ikke ut til å bry seg nevneverdig om hvorfor slikt oppstår. Hadde de tatt kontakt med fagforeningene hadde de kanskje fått det materialet de ønsket seg, men tabloid-mediene er jo på forbrukernes side, og fra deres ståsted er det jo flygelederne som er problemet.

Det er vel forskjell på hvordan "mediene" og "tabloidmediene" har dekket denne konflikten? F.eks. synes jeg at jeg i langt større grad har hørt fagforeningsfolk enn Flesland uttale seg til TV/radio i denne konflikten.
Hadde virkelig fagforeningene overlatt relevant materiale til journalister? Og hvordan vet man hva som er relevant materiale? Det kan jo være håndplukket av fagforeningene for å styre mediedekningen?
Det jeg mener å si, er at det ikke er lett å sette seg inn i en såpass kompleks problemstilling uten videre, og i alle fall ikke uten en viss åpenhet fra minst én av partene som er involvert.

Back