FlyViking - statustråd

Status
Not open for further replies.

jameson82

Flysitter
FlyViking - statustråd

Ola starter nå eget selskap

Er fri
- Ja, e' du toillat! Jeg kommer ikke til å sette meg ned i skinnsofaen og gjøre ingenting. Jeg hadde en gammel ide om å gjøre endringer i det selskapet jeg var i. Men det ville ikke Widerøe. Til slutt var det fritt for oksygen der. De ville helst ha meg ut, og det har de fått til nå. Så nå er jeg fri til å gjøre det jeg har drømt om, sier Giæver.

- Kan du si noe om de planene du har?

- Jeg skal stå på egne ben, risikere mine egne penger, og tenke helt nytt, på en helt annen måte enn før.


http://mobil.nordlys.no/Etablerer_Gi_vair____N__skal_jeg_st__p__egne_ben-5-34-131293.html
 
Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Og du kan vel si det sånn at 9.april 2015 kan være starten på luftfartskrigen for kortbanenettet i Norge.

Han legger ikke noe i mellom. Vi får vel avvente og se om han i det hele tatt kommer i gang. Skal bli morsomt å følge med videre. (Twin Otter comeback?;) )
 
Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Giævair... :)

Får håpe at Giæver husker på å få fatt i fly som har muligheten for SCAT-1 navigasjon (i alle fall inntil vi har på plass et alternativ), men det spørs hvor ivrige Widerøe er på å leie ut slik utstyr til Giæver...
 
Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Historien viser at det sjelden går bra når piloter prøver å starte flyslskap .. just sayin' .. ;) #skygods
 
Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Mener du slik som DY?

Kjos gjorde en annen karriere og har aldri flydd for et flyselskap. Trolig et fornuftig valg. ;)

Tenker mer på f.eks Swissair og United, hvor pilot-CEO'er og styremedlemmer herjet friskt. PanAm er et lysende eksempel. SAS har vel også hatt et par toppsjefer med bakgrunn i cockpit som ikke helt mestret oppgaven.

For ikke å snakke om min stadig tilbakevendende venn Kaptein Joe Roy som stilfullt kjørte Africa One i bakken under mottoet 'If you open a route, people will fly it'. :lolL
 
Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Har ikke noen nøyaktige tall på det, men det er vel nok av flyselskap med CEOs som ikke har hatt bakgrunn i cockpit, uten at det har gått så strålende av den grunn?...
 
Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Har ikke noen nøyaktige tall på det, men det er vel nok av flyselskap med CEOs som ikke har hatt bakgrunn i cockpit, uten at det har gått så strålende av den grunn?...

Jada, og jeg har selv jobbet i et par-tre slike som ble kjørt i bakken av kjeltringer som John Tague og Subodh Karnik ... og investeringsselskaper som Matlin Patterson.

Kun en generell observasjon fra min side at piloter ofte er glimrende ledere, men ikke alltid har sunn forretningssans. I motsetning til økonomer som ikke har noen av delene ... ;)
 
Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Jada, og jeg har selv jobbet i et par-tre slike som ble kjørt i bakken av kjeltringer som John Tague og Subodh Karnik ... og investeringsselskaper som Matlin Patterson.

Jeg håper jo egentlig du kommer med en bok etterhvert om de forsjellige selskapene/folkene du har fått med deg :)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Å starte eget flyselskap er ikke den raskeste veien for å gå konkurs. Men den sikreste.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Nå skal han vel inn i ett marked han sikkert kjenner godt. Dessuten så er vel ikke WF kjent for å være billige i drift. Dette blir vel litt som DY vs SK på nytt igjen, men denne gangen på kortbanenettet.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Jo mindre fly, jo høyere enhetskostnaer ... Man skal også stort sett forholde seg til det samme sikkerhetsregimet som for en 189-seter, så 'billig i drift' er vanskelig i commutermarkedet uten å gå på akkord med regelverket. Hans eget regnestykke i artikkelen ('Han sier at hvis man regner på hva en billett fra Tromsø til Hammerfest koster med Widerøe, så ville en Widerøe-tur til Oslo fra Tromsø kostet 15.000 per passasjer.') vitner om lite kunnskap om det han tidligere drev med.....
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Jo mindre fly, jo høyere enhetskostnaer ... Man skal også stort sett forholde seg til det samme sikkerhetsregimet som for en 189-seter, så 'billig i drift' er vanskelig i commutermarkedett uten å gå på akkord med regelverket.

Tja. Sammenlignet med andre flyselsakaper med fly i samme størrelse, så har dere også høye kostnader. Bl.a på lønn og arbeidsbetingelser er vel ansatte i WF langt på vei lønnsledende i Skandinavia innen luftfart. Og hvor lønnsomt er det egentlig å ha så mange baser som dere har med så få fly, ja det regnestykket skulle jeg gjerne sett. Og flåteutnyttelsen er vel heller ikke særlig høy sammenlignet med andre turboprop operatører. Denne tråden handler ikke om WF, men at det går ann å drive billigere enn Widerøe er jeg overbevist om.
 
Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Mener du slik som DY?

Haha - fantastisk! Det er vel akkurat det beste eksempelet som kunne tas frem.

LN-MOW said:
Kjos gjorde en annen karriere og har aldri flydd for et flyselskap.

Lite konstruktiv kverulering. Jeg tror ikke du kommer noen vei med å forsøke å forankre noe som helst i hva slags pilot Kjos var - det er et faktum at Kjos var pilot og har tilbrakt et lass med tid bak spakene. Det handler ikke om at Kjos satt årevis i en sivil eller militær cockpit, men at han har andre personlige egenskaper og at han har tilegnet seg en hel del øvrig kompetanse i ettertid, slik som bl.a. juridisk embetseksamen og advokatbevilling (for å nevne noe). Sagt på en annen måte - DY hadde selvfølgelig vært det samme i dag selv om Kjos hadde fløyet sivilt.

Jeg er ingen DY-fan, men Kjos er jo åpenbart en imponerende person. Man snakker ofte om personer med personlighetstrekk som tar den "helt ut" i det de tar i..... Kjos er nok ganske nær en slik type: I Militærtjenesten ble han Jagerpilot, etter juridisk embetseksamen ble han partner i et stort forretningsadvokatfirma (Vogt & Wiig) og ellers i næringslivet startet han et meget velfungerende og suksessfullt flyselskap. Det avgjørende her er ikke at han avsto fra å fly sivilt. Det er personen og andre kvalifikasjoner det handler om.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Nå var min respons kun et svar til Vr's kommentar, men som jeg ser det, er det stor forskjell. En sivil pilot befinner seg innen industrien og er må forholde seg til sivil bedriftsledelse og betingelser. Han må også forholde seg til arbeidskolleger (crew/administrasjon/bakkkemannskaper) på en litt annen måte enn jagerflypiloten ... En militærpilot befinner seg i helt andre omgivelser.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Håper han lykkes med prosjektet sitt. Det skal mer en dype lommer til å starte konkurrende virksomhet met WF.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Det å starte flyselskap er ingen enkel oppgave, noe vi har flere eksempler på. Det kreves store investeringer. Flere har ikke kommet over startstreken engang. ( Husker bl.a Norwegian Express for noen år siden - Ble noe navnebråk også :-) Klarer en derimot å komme i lufta er ofte veien til det økonomiske stupet kort.
Men all heder og ære til de som vil prøve - Noen lykkes, andre ikke.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Håper han lykkes med prosjektet sitt. Det skal mer en dype lommer til å starte konkurrende virksomhet met WF.
Ja man må nok ha et par SCAT-1 bokser på bakrommet
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top