FlyViking - statustråd

Status
Not open for further replies.
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Der sa du det selv. ;) Med din logikk, hva bør eventuelt Norwegian ta for VDS-KKN (etter en forlengelse av banen etc) 17 kroner?

Nå er jo Bamsehs innlegg, som forøvrig er meget godt, først og fremst en forklaring og eksempel på hvordan setekosten varierer i henhold til størrelsen på flyet og mellom to konkrete eksempler for og vise hvordan det ikke er umulig og drive "Billig" med dash-8-100. I praksis vil den ha enda dårligere CASM i forhold til 737-800 enn visst her, da Widerøe sine tall også er inkludert -300 og -Q400 varientene

Dessuten så vil jo CASM endre seg avhengig av lengden på flyvningen også
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Norwegian bør ta det folk er villige til å betale. Hva de trenger for å dekke kostnadene er en annen sak. I tillegg så er det ikke noen lineær sammenheng mellom avstanden og enhetskostnad.

Her tar vi det bokstavelig i dag skjønner jeg.
 
Last edited by a moderator:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Her tar vi det bokstavelig i dag skjønner jeg.

Ja, det virket som at du mente at det var en lineær sammenheng mellom avstand og enhetskostnad. Mente du noe annet?

Det er helt korrekt som Bamseh og Someone skriver at enhetskostnadene varierer både i forhold til flystørrelse (for en gitt strekning) og i forhold til lengden på flystrekning (f.eks. ikke urealistisk å tenke seg at kostnadene på OSL-BGO kan være tilnærmet dobbelt så høye som OSL-TOS). Det betyr at å ekstrapolere fra utregningen til Bamseh for avstanden VDS-KKN er ikke korrekt. Dvs. det er stordriftsfordeler i minst to dimensjoner her (lavere enhetskostnad dess lenger flygning og lavere enhetskostnader jo større fly).
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Fly NonStop at det å bare ha en maskin, er en vanskelig øvelse mht snags osv. Men dette har sikker Giæver kontroll på.
 
Last edited by a moderator:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Ellers viser jo Fly NonStop at det å bare ha en maskin, er en vanskelig øvelse mht snags osv. Men dette har sikker Giæver kontroll på.

Hvordan forventer du at han har 'kontroll' på det?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Som er blitt nevnt andre steder, skrives kostnadslikningen for fly j dag D slik :

C.j(D) = Σ.i [ Hourly.i + Cyclic.i + Fuel.i + NSOC/N(D) ]

hvor i = 1, 2, 3 ... N beskriver rute-opplegget til fly j dag D og NSOC er bakkestopp-kostnadene for samme fly i natten fra dag D-1 til dag D

At kostnadene ikke er lineaere vs distance eller vs tid fremgär herved umiddelbart ... f.eks. stär flyet stille pâ bakken i flere dager gjenstär bakkestop-kostnadene, som i alle tilfeller tikker og gär ...
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Hmm. Vet ikke helt hva jeg synes om dette liveryforslaget. Litt ymse ting og tang.
 

Attachments

  • vikingair+1.jpg
    vikingair+1.jpg
    68.9 KB · Views: 2,251
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Hvordan forventer du at han har 'kontroll' på det?

Et selskap du kanskje kjenner litt til, forventer og planlegger ut i fra at Giaever har kontroll, meget god kontroll og at den Dash-8 som figurert er kun et spill for Galleriet (Forumet!) Det er nok ikke tilfeldig at noen overraskende ruter kom fra et naerflyselskap (har jo en ste-soester sentralt plassert ;) )
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Ser jeg helt feil, eller er "haleheltene" hentet rett fra filmen birkebeinerne?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Domenet viking.no er tydeligvis ikke ledig heller..

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Hmm. Vet ikke helt hva jeg synes om dette liveryforslaget. Litt ymse ting og tang.


Å fy f''''n så stygt livery, om det blir realitet så komer det til å konk bare på grunn av det!
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Forferdelig! Fysj! Kanskje på tide å ansette en grafisk designer?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Domenet viking.no er tydeligvis ikke ledig heller..

Han bruker flyviking.no


Domenet flyviking.no er også sikret ...

NORID Handle...............: JKK133P-NORID
Type.......................: person
Name.......................: Jan Kristian Kristensen
Id Type....................: anonymous_person_identifier
Id Number..................: N.PRI.70294365
Registrar Handle...........: REG42-NORID
Post Address...............:
Postal Code................: NO-9517
Postal Area................: Alta
Country....................: NO
Phone Number...............: +47
Fax Number.................: +47
Email Address..............: cnb2r45bcg2b@spamprotection.email

Additional information:
Created: 2015-11-05
Last updated: 2015-11-24
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Jan Kristian (ex-Norwegian pilot) er ansatt hos Giæver så domenet er i de beste hender.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Ut ifra denne så vil jeg tro at den annkommer landet rundt 24. juli...?
Kallesignal Fartøytype Fabrikant Kortnavn Tillatelsesnr. Tillatelsesstatus Midlertidig tillatelse utstedt Midlertidig tillatelse gyldig til Dato for permanent tillatelse Aktør
LN-FVA DHC-8-103 Bombardier Aerospace Inc. Bombardier midlertidig tillatelse 2016-04-25 2016-07-24 Flyviking AS
http://www.nkom.no/npt/telefly/tillatelsesinformasjon.htm
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top